محتوای تاپیک کلاسترچیست

محتوای تاپیک کلاستر چیست ؟

برای آن که سایت شما بتواند بازدید و ترافیک بیشتری جذب کند و رتبه بالا تری در صفحه نتایج جستجو گوگل به دست آورد، نیاز دارد تا محتوای با کیفیت و منسجمی داشته باشد تا تجربه خوبی برای مخاطبان و کاربران هنگام ورود به سایت رقم زده شود. در این صورت کاربران مشتاق به بازدید بیشتر سایت شما می شوند و با بهبود تجربه کاربران، به راحتی ترافیک و بازدید سایت شما افزایش می یابد و سایتتان رتبه بالا تری در صفحه نتایج جستجو گوگل کسب می کند.

پس متوجه شدید که کلید کسب ترافیک بیشتر، ایجاد محتوای با کیفیت است. برای آن که محتوای با کیفیت و مناسبی تولید کنید، در ابتدا و قبل از تولید محتوا، نیاز دارید که استراتژی و تاکتیک معینی برای محتوایی که می خواهید تولید کنید، تعیین کنید. شما می توانید محتوایی که قصد تولید آن را دارید را به بخش ها و قسمت های مختلفی تقسیم کنید و کلاستر ها یا خوشه هایی مرتبط با کلمه کلیدی خود، بسازید. سپس یک صفحه ستون درست کنید که فهرستی از بخش ها و قسمت های مختلف محتوای تولید شده است. مزیت این فهرست این است که هنگامی که مخاطب شما می خواهد شروع به خواندن محتوایتان کند، سردرگم و گیج نمی شود و با کلیت مطالبی که قرار است آن ها را مطالعه کند، آشنا می شود. در ادامه شما می توانید برای هر بخشی که ایجاد کرده اید، زیر تیتر ها و صفحات فرعی دیگری نیز به وجود آورید. سپس با این کار یک محتوای منظم و با برنامه همراه با بخش مختلف ارائه داده اید.

هر زمانی که شما با این روش، به تولید محتوا در سایتتان بپردازید، به دلیل این نظمی که محتوایتان دارد، کاربران و مخاطبان بیشتری به خواندن مطالب و محتوا های سایت شما جذب می شوند و بیشتر وارد سایت شما خواهند شد. در نتیجه بازدید و ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت و رتبه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP، بالاتر می رود. دلیل کیفیت بالای محتوای شما هم این است که شما با ساختن کلاستر ها و بخش های مختلفی از موضوعات و تاپیک های محتوایتان باعث شده اید تا محتوای سایتتان از دید مخاطبان، سازمان یافته و برنامه ریزی شده به نظر برسد. ما در این مقاله به بررسی محتوای تاپیک کلاستر و این که محتوای تاپیک کلاستر چیست و چه تاثیری بر سئو سایت شما می گذارد، می پردازیم.

محتوای تاپیک کلاستر چیست

 تعریف محتوای تاپیک کلاستر

محتوای تاپیک کلاستر محتوایی است که موضوعاتی را که به آن می خواهد بپردازد به چند بخش تقسیم می کند و فهرستی از این موضوعات را به مخاطب ارائه می دهد. تاکتیک و استراتژی پشت ایده محتوای تاپیک کلاستر، پیوند های داخلی زیاد است. در واقع محتوای تاپیک کلاستر پیرامون یک موضوع خاص می گردد و صفحه فهرست، راهنمایی برای کاربران و مخاطبان به حساب می آید تا بتوانند با ورود به هر کدام از پیوند های داخلی که به وسیله تاپیک کلاستر ها به وجود آمده است، دسترسی پیدا کنند.

اگر به مسائل مربوط به سئو و رتبه بندی سایت ها علاقه مندید، بسیار الزامی است که بدانید محتوای تاپیک کلاستر چیست و چه تاثیری بر سئو سایت می گذارد.

تعریف محتوای تاپیک کلاستر چیست

اجزای محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

همانطور که بیان کردیم، محتوای تاپیک کلاستر حول یک موضوع ایجاد می شود و موضوع و کلمه کلیدی اصلی ما را به بخش ها و قسمت های مختلف و جزئی تری تبدیل می کند. محتوای تاپیک کلاستر از دو بخش و قسمت اصلی تقسیم شده است. در زیر نگاهی به اجزای محتوای تاپیک کلاستر می کنیم.

  • صفحه ستون:

همانطور که بیان کردیم، اگر شما برای ایجاد محتوای خودتان از روش محتوای تاپیک کلاستر استفاده کنید، در واقع موضوع و کلمه کلیدی اصلی محتوایتان را به چند موضوع و کلمه کلیدی فرعی تر که در محتوایتان نیز دیده می شوند، تقسیم کرده اید. به این بخش ها و قسمت های کوچک، به اصطلاح «کلاستر» می گویند.

حال شاید فکر کنید که اگر محتوا را به بخش ها و کلاستر ها تقسیم کنیم، پیدا کردن این بخش ها و کلاستر ها ممکن است برای مخاطبان و کاربران دشوار باشد. این جاست که صفحه ستون و فهرست به کمک ما می آید. صفحه ستون، حاوی لیستی از تمامی کلاستر ها است که موجب می شود که مخاطبان بتوانند به راحتی کلاستر و موضوعی که به دنبالش می گردند را پیدا کنند.

 

  • تاپیک کلاستر:

هر مقاله و هر محتوایی که در سایت ها با آن رو به رو می شوید، حاوی یک موضوع اصلی و کلمه کلیدی خاصی است که معمولا در تیتر آن مقاله قابل مشاهده است. حال تمامی مقالات و محتوا های تولید شده در سایت ها حاوی زیر تیتر ها و زیر عنوان هایی مربوط به عنوان اصلی خود نیز هستند.

به طور مثال، موضوع اصلی و تیتر این مقاله، «محتوای تاپیک کلاستر چیست»، است. حال همانطور که می بینید ما از تیتر ها و عنوان های دیگری نیز در مقاله استفاده کرده ایم. همچنین کاملا واضح است که تمامی تیتر ها و عنوان های استفاده شده، با عنوان اصلی مقاله ارتباط نزدیکی دارد. این عنوان ها، تاپیک کلاستر های این مقاله، محسوب می شوند.

اجزای تاپیک کلاستر چیست

مزایای استفاده از محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

این روزها اکثر متخصصان سئو به توجه به محتوای تاپیک کلاستر توصیه می کنند و اکثر سایت هایی که اهمیت زیادی برای ترافیک و بازدید سایت خود قائل هستند، از محتوای تاپیک کلاستر استفاده می کنند. حال در این بخش می خواهیم مزیت های استفاده از محتوای تاپیک کلاستر را بررسی کنیم. در زیر لیستی از مزیت های محتوای تاپیک کلاستر را تهیه کرده ایم.

مزایای تاپیک کلاستر چیست

همانطور که بیان کردیم، یکی از بخش های اصلی محتوای تاپیک کلاستر، صفحه ستون و فهرست است. هنگامی که کاربران و مخاطبان، شروع به خواندن مطلب شما می کنند، در ابتدا با فهرستی که برای مقاله خود ایجاد کرده اید، رو به رو می شوند. سپس با این فهرست دید کلی راجع به مقاله ای که می خواهند مطالعه کنند، پیدا می کنند.

  • بهبود سئو سایت

در ابتدا بیان کردیم که استراتژی و تاکتیک اصلی که پشت ایده محتوای تاپیک کلاستر قرار گرفته است، استفاده از پیوند های داخلی است. هنگامی که شما از محتوای تاپیک کلاستر استفاده می کنید، هر کدام از تاپیک کلاستر ها را به تاپیک کلاستر مربوطه در فهرست مقاله، پیوند می دهید. این استفاده از پیوند های داخلی موجب بهبود سئو سایت شما خواهد شد.

  • افزایش سرعت تولید محتوا

هنگامی که موضوع محتوایتان را به بخش های مختلفی تقسیم می کنید، نظمی که در ذهن شما برای ایجاد محتوا به وجود می آید، سرعت تولید محتوای شما را بالاتر می برد.

 

 

نظرات کاربران