نوشتن مدل مالی

راهنمای نوشتن مدل مالی

مدل مالی، یکی از ابزار های بسیار مفیدی است که می تواند به طور کلی اطلاعاتی را از قسمت های مختلف شرکت به شما ارائه دهد و در صورت لزوم آن ها را با هم مقایسه کند. با استفاده از این اطلاعات می توان کار های زیادی انجام داد. برای مثال می توان برای بودجه بندی شرکت از آن کمک گرفت یا از آن برای اقدام های آینده شرکت استفاده کرد. ما در این مقاله در مورد نحوه نوشتن مدل مالی توضیح داده ایم تا بتوانید از مزایای آن بهره مند شوید.

چگونه می توانیم نوشتن مدل مالی را یاد بگیریم ؟

مانند خیلی از کار های دیگر، بهترین راه ها برای یادگیری نوشتن مدل مالی و تسلط بر آن تمرین است. برای این که بتوانید در این زمینه مهارت پیدا کنید؛ باید سال ها تلاش کنید. به همین خاطر نباید سریع ناامید شوید و از این کار دست بکشید. همیشه باید مشغول یادگیری باشید.

برای مثال می توانید با خواندن گزارش های تحقیقات صاحبان سهام، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. یک راه دیگر برای تمرین و نوشتن مدل مالی این است که تاریخچه های مالی یک شرکت بزرگ را در نظر بگیرید و در مورد آن ها مطالعه کنید.

نکاتی برای نوشتن یک مدل مالی خوب

نوشتن مدل مالی
  1. توجه به نکات و ترفند های اکسل

همیشه در هنگام استفاده از اکسل، سعی کنید از ماوس خود استفاده نکنید. با این کار سرعت خود را افزایش می دهید. ابتدا عادت کردن به آن کمی سخت است اما بعدا خواهید دید که سرعتتان بدون استفاده از ماوس چقدر افزایش یافته است.

همچنین برای دقت بیشتر بهتر است که فرمول های پیچیده اکسل را در چند مرحله انجام دهید و تا حد امکان فرمول ها را ساده نگه دارید. سعی کنید برای نوشتن مدل مالی بهتر، اطلاعات خود را در مورد فرمول ها و توابع اکسل افزایش دهید. برای مثال اگر به تابع Choose تسلط داشته باشید؛ می توانید از آن برای ساختن سناریو ها استفاده کنید.

  1. طرح مدل

ساختار کلی یک مدل مالی بسیار مهم است. سعی کنید از طراحی های منطقی و ساده استفاده کنید. استفاده از طراحی های ساده، خواندن اطلاعات را ساده تر می کند.

  1. قالب بندی

به قالب بندی مدل مالی خود توجه داشته باشید. در یک قالب بندی خوب، باید بتوان ورودی ها را از خروجی تشخیص داد. برای نوشتن مدل مالی خوب و قالب بندی آن، می توانید از امکانات مختلف اکسل مانند رنگی کردن ورودی ها و خروجی ها استفاده کنید.

آموزش نوشتن مدل مالی در 10 مرحله

نوشتن مدل مالی
  1. نتایج و مفروضات

برای این که بتوانید یک مدل مالی ایجاد کنید؛ نیاز به یک سری اطلاعات از تاریخچه شرکت دارید. برای شروع کار می توانید سه واحد ایجاد کنید؛ سپس اطلاعاتی مانند نرخ رشد در آمد یا هزینه های ثابت را به آن اضافه کنید.

  1. سود و زیان را محاسبه کنید.

برای نوشتن مدل مالی، بعد از قرار دادن اطلاعات مورد نظر در اکسل می توانید مواردی مانند COGS، سود ناخالص، هزینه های عملیاتی و EBITDA را محاسبه کنید.

  1. نوشتن ترازنامه

بعد از مشخص کردن سود و زیان شرکت، می توانید شروع به نوشتن ترازنامه کنید. می توانید با محاسبه حساب های دریافتی و موجودی که هر دو تابعی از درآمد و COGS هستند؛ اطلاعات این قسمت را پر کنید. در مرحله بعد نیز حساب های پرداختی را پر کنید.

  1. برنامه های پشتیبانی را بسازید.

برای نوشتن مدل مالی، قبل از تکمیل ترازنامه، باید برنامه ای را برای دارایی ها، سرمایه اموال و تجهیزات و کارخانه (PP&E) بر اساس اطلاعات شرکت ایجاد کنید.

  1. تکمیل صورت سود، زیان و ترازنامه

اطلاعات به دست آمده از برنامه پشتیبان، می تواند صورت سود، زیان و ترازنامه شما را تکمیل کند. در صورت سود یا زیان، استهلاک را به برنامه پشتیبان خود اضافه کنید و میزان بهره را به برنامه بدهی مرتبط کنید.

  1. ساخت صورت جریان نقدی

با تکمیل بخش صورت سود، زیان و ترازنامه می توانید جریان وجه نقد را با روش تطبیق بسازید. ابتدا با در آمد خالص شروع کنید. استهلاک را مجددا اضافه کنید و تغییرات را در سرمایه، در گردش غیر نقدی تنظیم کنید. جواب این قسمت به شما میزان پول نقد ناشی از عملیات شرکت را نشان می دهد.

  1. تجزیه و تحلیل DCF

با انجام مراحل بالا، تا کنون موفق به نوشتن مدل مالی سه واحدی شده اید. حال با تکمیل این مورد، زمان محاسبه جریان نقدی آزاد و ارزیابی کسب و کار فرا می رسد. برای محاسبه جریان نقدی آزاد، باید به ساخت DCF تسلط داشته باشید.

  1. تجزیه و تحلیل حساسیت و سناریو ها را اضافه کنید.

تجزیه و تحلیل حساسیت و سناریو ها را اضافه کنید.

بعد از این که توانستید بخش های تجزیه و تحلیل و ارزش گذاری DCF را کامل کنید؛ زمان آن می رسد که بخش تجزیه و تحلیل سناریو ها را به مدل مالی اضافه کنید. در نوشتن مدل مالی باید بدانید که در این قسمت باید تعیین کنید که ارزش شرکت یا هر معیار دیگری که مد نظر دارید؛ چقدر می تواند تحت تاثیر تغییرات مورد نظر قرار بگیرد.

  1. ساخت نمودار ها

تا اینجای کار، نوشتن مدل مالی به اتمام رسیده است. برای این که بتوانید نتایج را به بهترین نحو نشان دهید؛ استفاده از نمودار ایده بسیار خوبی است و به کمک آن می توان اطلاعات را به طور دقیق نشان داد.

  1. تست استرس

بعد از این که کار را به پایان رساندید و نمودار ها را رسم کردید؛ باید یک تست استرس بگیرید. در واقع در این تست باید مطمئن شوید که داده های شما با واقعیت تطابق دارند و مانند آن عمل می کنند یا خیر. در این قسمت صحت مدل مالی سنجیده می شود تا بتوان در صورت درست بودن آن، از مدل مالی استفاده کرد.

جمع بندی

مدل مالی در واقع یکی از مهم ترین و با ارزش ترین مهارت هایی است که می توان از آن برای سرمایه گذاری و مشاوره در کسب و کار استفاده کرد. علاوه بر این مورد، از انواع مدل مالی می توان در انجام کار های بسیار زیادی مانند تصمیم گیری در سناریو های مختلف شرکت کمک گرفت. به همین خاطر برای این که بتوانید از فواید آن بهره مند شوید؛ شیوه نوشتن مدل مالی را آموزش دادیم.

نظرات کاربران