ایندکس گوگل

ایندکس گوگل چیست و چگونه کار می کند؟

آیا در جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو و بخصوص گوگل ناموفق هستید؟ بد نیست راه حل این مشکل را در ایندکس گوگل جستجو کنید زیرا ممکن است اصلا گوگل سایت شما را در لیست فهرست بندی خود قرار نداده باشد. اگر گوگل سایت شما را در فهرست خود قرار نداده باشد در نتایج جستجو نیز دیده نمی شوید و هیچ بازدید کننده ای نخواهید داشت. البته جای نگرانی نیست و شما می توانید با روش های مختلف سایت خود را وارد فهرست گوگل کنید اما بد نیست است قبل از آن به بررسی چگونگی کارکرد ایندکس گوگل بپردازیم.

ایندکس گوگل چیست؟

به عبارت ساده ایندکس گوگل یا نمایه سازی گوگل به معنای افزودن یک سایت و صفحات آن به پایگاه داده های عظیم گوگل است و به شما کمک می کند تا در نتایج جستجو کاربران دیده شوید. ایندکس گوگل بخش مهمی از نحوه عملکرد جستجوی گوگل است.

در گام اول گوگل سایت ها و صفحات جدید را از طریق فرایندی به نام خزیدن پیدا می کند. در واقع به این وسیله گوگل با دنبال کردن پیوندهای مختلف  که شامل پیوندهای ورودی و خروجی است محتوای جدیدی که در سایت خود بارگذاری کردید را کشف می کند. سپس پس از یافتن این صفحات آنها را به پایگاه داده گسترده خود اضافه می کند که به آن ایندکس گوگل یا نمایه سازی گفته می شود.

چگونه بررسی کنیم گوگل سایت ما را ایندکس کرده است یا خیر؟

دو روش آسان وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید بفهمید گوگل سایت شما را ایندکس کرده است یا خیر. ابتدا می توانید به سادگی سایت خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید آیا در نتایج جستجو نشان داده می شود یا خیر. اگر سایت شما در نتایج جستجوی گوگل دیده نمی شود به این معنی است که سایت شما توسط موتور جستجو فهرست بندی یا ایندکس نشده است.

در این روش میتوانید جستجوی خود را به صورت جزئی تر انجام دهید و از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنید. با وارد کردن آدرس کامل و یا URL سایت می توانید به صورت دقیق تری به جستجوی سایت خود در گوگل بپردازید.

علاوه بر این برای بررسی وضعیت فهرست بندی صفحات سایت خود در گوگل می توانید از Google Search Console، که قبلاً به عنوان Webmaster Tool شناخته می شد نیز استفاده کنید. در کنسول سرچ گوگل URL صفحه سایت خود را جستجو کنید. اگر Google صفحه شما را فهرست بندی کرده باشد پیامی می بینید که می گوید URL شما در گوگل موجود است.

ثبت سایت در ایندکس گوگل

اگر سایت خود را با روش های بالا در گوگل جستجو کردید اما نتیجه ای مشاهده نکردید می توانید با استفاده از روش های زیر وارد ایندکس گوگل شوید.

  1. نقشه سایت را در گوگل ثبت کنید

یکی از راه های کمک به موتورهای جستجو در نمایه سازی و بخصوص در ایندکس گوگل ثبت نقشه سایت به صورت XML است. Sitemap  یا نقشه سایت لیستی از صفحات مهم سایت شما است که قالب XML دارد و خزنده های موتورهای جستجو به راحتی می توانند آن را شناسایی کنند. این کار به بهبود قابلیت جستجوی سایت شما کمک می کند و صفحات جدیدی که هنوز هیچ پیوندی ندارند را به سرعت رتبه بندی می کند. علاوه بر این ثبت نقشه سایت در موتورهای جستجو به گوگل کمک می کند تا روند نمایه سازی سایت شما را سریعتر انجام داده و صفحات سایت را در نتایج جستجو به صورت مجزا نشان دهد.

  1. برچسب های Nofollow را از پیوندهای داخلی حذف کنید

گاهی اوقات صفحات سایت شما وارد ایندکس گوگل نمی شوند زیرا گوگل نمی تواند آن ها را جستجو کند. اگر پیوند داخلی با برچسب rel = “nofollow” دارید باعث می شود ربات های گوگل پیوندهای شما را دنبال نکنند و از مراحل خزیدن عبور پیش تر نروند. در نتیجه هیچ داده و اطلاعاتی در مورد صفحه شما برای نمایه سازی به سرورهای گوگل ارسال نمی شود و سایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. برای حل این مشکل باید پیوندهای داخلی خود را بررسی کنید و به دنبال برچسب های nofollow باشید. با حذف برچسب های nofollow  به موتور جستجو اجازه می دهید تا پیوند را دنبال کرده و محتوای صفحه وب را کشف کند.

  1. برچسب های نابجا Noindex را حذف کنید

دلیل دیگر این که ممکن است گوگل سایت شما را ایندکس نکند این است که شما به او می گویید این کار را انجام ندهد. برچسب های Noindex به گوگل می گویند که یک صفحه از روند نمایه سازی را کنار بگذارد. در نتیجه گوگل آن صفحه را در پایگاه داده خود ذخیره نمی کند یا صفحه را در SERP های خود نشان نمی دهد. بنابراین اگر صفحه ای در سایت شما دارای برچسب noindex باشد در ایندکس گوگل لحاظ نخواهد شد. برای بررسی برچسب noindex  به بخش <head> صفحه سایت خود بروید و سپس به دنبال برچسب متای حاوی noindex بگردید و آنها را حذف کنید.

  1. محتوای کپی شده منتشر نکنید

داشتن محتوای تکراری می تواند دلیل دیگری برای کند کردن یا عدم قراری گیری سایت شما در لیست ایندکس گوگل باشد. اگر یک صفحه کپی باشد یا محتوایی داشته باشد که 99٪ مشابه صفحه دیگری باشد  بعید است گوگل آن را فهرست بندی کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هیچ صفحه و محتوای تکراری در سایت شما وجود ندارد. برای حل این مشکل بهتر است مطالب کپی شده خود را حذف و جای آنها را با مطالب دست اول پر کنید. انتشار محتوای جدید و خلاقانه یکی از راه های ورود سریع به ایندکس گوگل است.

  1. پست های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

برای بهبود روند نمایه سازی سایت در گوگل باید پست های جدید خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار یک سیگنال مثبت به گوگل ارسال می کند و شانس شما را برای فهرست بندی بهبود می بخشد. در واقع فعالیت در شبکه های اجتماعی به شما و کسب و کارتان اعتبار می بخشد و این اعتبار اهمیت زیادی در رتبه بندی گوگل دارد.

نظرات کاربران