آیا رتبه الکسا مهم است

آیا رتبه الکسا مهم است ؟

در جهان امروز مردم عاشق مشخص کردن ارزش هر چیز با عددها هستند و سایت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر مدیریت یک سایت را برعهده دارید یقینا شما هم مایلید رتبه دقیق سایت خود را بدانید تا بتوانید به راحتی آن را با سایت های رقیب مقایسه کنید. یکی از مشهورترین معیارها که به شما چنین امکانی را می دهد رتبه الکسا است. اما آیا رتبه الکسا مهم است؟ قبل اعتبار و استناد است؟

رتبه الکسا چیست؟

بسیاری از مردم به رتبه الکسا به عنوان شاخصی دقیق از آنچه قرار است معیار اندازه گیری آن باشد اعتماد ندارند. یعنی “بررسی نحوه عملکرد یک سایت نسبت به سایر سایت های موجود در دنیای وب طی سه ماه گذشته” به نقل از وب سایت رسمی الکسا، چندان تعریف دقیقی نیست. در واقع خود این تعریف مقداری مشکوک است. پس از این تعریف این سوال پیش می آید که رتبه بندی الکسا دقیقا بر چه اساسی صورت می گیرد و این سایت چگونه کار می کند؟ آیا رتبه الکسا شاخص مناسبی برای ارزیابی سئو سایت است؟

قبل از پاسخ دادن به سوال آیا رتبه الکسا مهم است، بد نیست کمی به تاریخچه ی این سایت بپردازیم. الکسا در سال 1996 تاسیس شد و یک شرکت تابعه از کمپانی Amazon.com مستقر در کالیفرنیا است (که توسط آمازون در سال 1999 خریداری شد) و متخصص در ارائه اطلاعات ترافیک سایت های تجاری است که از طریق نوار ابزارهای مختلف و برنامه های افزودنی مرورگر وب جمع آوری می شود. از فعالیت های برجسته قبلی الکسا می توان به ارائه ی پایگاه های اطلاعاتی مختلف اشاره کرد که البته در حال حاضر متوقف شده اند.

اما ویژگی ای که احتمالا برای آن بیشتر شناخته شده ” رتبه الکسا” است. معیاری که سایت ها را به ترتیب محبوبیت رتبه بندی می کند، یا بهتر است بگوییم بر اساس عملکرد آنها در سه ماهه ی اخیرشان.

آیا رتبه الکسا مهم است

رتبه الکسا چگونه اندازه گیری می شود؟

برای اینکه بدانیم آیا رتبه الکسا مهم است یا نه بد نیست اطلاعاتی در مورد چگونگی اندازه گیری این رتبه داشته باشیم. طبق اعلام رسمی سایت الکسا این رتبه با استفاده از “ترکیبی” از میانگین بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه سایت و میانگین بازدیدهای صفحه در سایت طی سه ماه گذشته محاسبه می شود. سایتی که بالاترین میانگین بازدیدکنندگان و بازدیدهای صفحات منحصر به فرد را دارد در رتبه 1 قرار می گیرد.

این داده ها از مجموعه ی اطلاعات کاربران اینترنت که در حال استفاده از یکی از 25000 مرورگر مانند Google Chrome ، Firefox و / یا Internet Explorer هستند جمع آوری می شوند. سپس یک الگوریتم محاسباتی قوی میزان بازدید های بالقوه را ممکن است در صفحه اندازه گیری الکسا نباشند اصلاح کرده و داده ها را بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان دسته بندی می کند. الکسا به داده های بازیابی شده از مرورگرها به عنوان یک پنل ترافیک جهانی اشاره دارد و از این طریق داده ها را از میلیون ها کاربر اینترنت می گیرد. همچنین بد نیست بدانید که الکسا رتبه بندی جداگانه ای برای زیر دامنه ها و زیر صفحات ارائه نمی دهد.

چگونه می توانم رتبه الکسا یک سایت را مشاهده کنم؟

در فرآیند پاسخ به سوال آیا رتبه الکسا مهم است، بد نیست رتبه الکسای سایت خود را چک کنید. برای این کار کافی است به سایت رسمی الکسا بروید و نام دامنه خود را کامل تایپ کنید. یکی از امکانات کاربردی الکسا گزارش تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت شما است. این گزارش معیارهای جالبی مانند نرخ پرش، کلیک روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده، زمانی که بیشترین بازدید را دارید و درصد بازدید ناشی از نتایج جستجو را نشان می دهد.

علاوه بر این شما می توانید با نصب نوار ابزار الکسا در مرورگر خود رتبه الکسا هر سایتی را که بازدید می کنید مشاهده کنید.

آیا سیستم رتبه بندی الکسا قابل اطمینان است؟

در واقع پاسخ سوال آیا رتبه الکسا مهم است را می توان با جواب دادن به این سوال پیدا کرد. آیا واقعا سیستم رتبه بندی الکسا قابل اطمینان است؟ به نظر می رسد بسیاری از افرادی که به داده های قابل اعتماد تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics دسترسی دارند معتقدند که روند بازدید از وب و آماری که مشاهده می کنند کاملا با رتبه الکسای مربوط به هر سایت، مطابقت ندارد. اگر چنین باشد هم نمی توان به آن کاملا بی اعتماد بود زیرا الکسا قادر به جمع آوری داده های خود از همه نیست و به مرورگر تمام کاربران دنیای وب دسترسی ندارد و فقط می تواند داده های زیرمجموعه ای از چند میلیون کاربر را از طریق پسوندهای خاص مرورگر جمع آوری کند. بدیهی است که ممکن است کمی احتمال خطا وجود داشته باشد. چیزی که در اعتماد کردن به رتبه بندی الکسا بسیار مهم است نحوه چگونگی آن است که الکسا در بیان آن کاملا صادق بوده است.

در پایان اگر بخواهیم به طور دقیق بگویم آیا رتبه الکسا مهم است یا نه، جواب بله است. برای اکثر دارندگان سایت دانستن عملکرد سایت آنها در درنیای رقابت بسیارمهم است. با این حال هنگام ارزیابی سایت خود بد نیست به سادگی داده های الکسا را با داده های Google Analytics مقایسه کنید تا نتیجه دقیق تر و قابل اطمینان تری به دست آورید.

با این حال بهتر است هنگامی که به سایت های رقیب نگاه می کنید سریعاً به رتبه الکسا آنها نیز نگاه کنید تا یک ایده دقیق درباره محبوبیت سایت آنها نسبت به سایت خود داشته باشید. در گزارش کامل تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت، الکسا با بررسی کلمات کلیدی در هر دو سایت و بررسی مشخصات جمعیتی مخاطبان به شما نشان می دهد که چگونه مخاطبان شما با رقبا همپوشانی دارند. این کار به شما کمک می کند تا ببینید بازدید کنندگان شما چه ویژگی ها و چه نیازهایی دارند.

لطفا بخاطر داشته باشید که رتبه الکسا فقط یک راهنمای دقیق در مورد چگونگی رتبه بندی سایت ها نسبت به یکدیگر است. بنابراین ممکن است با وجود اینکه وب سایت شما هزاران بازدید کننده روزانه دارد رتبه الکسا شما کاهش یابد. بعلاوه اگر رتبه الکسای وب سایت شما بالاتر از 100000 است بهتر است که به هیچ وجه آن را مبنای کار خود قرار ندهید.

نظرات کاربران