اشتباه بازاریابی

7 اشتباه که بازاریابی شما را بی فایده و کم اثر می کند

هرکسی اشتباه می کند. معمولاً در نهایت از اشتباهمان درس می گیریم و زندگی خود را پیش می بریم. اما اگر جای اشتباهی نماند چه؟ در بازاریابی هیچ جای خطایی وجود ندارد.اکثر بازاریاب ها مهلت کوتاه و منابع محدودی برای رسیدن به هدف دارند. علاوه بر این ، بیشتر بازاریابان باید رویکرد سود محور داشته باشند و با تمرکز بر روی بازگشت سرمایه و معیارهای مشابه کسب و کار ، مشتریان را به طور واضح و کامل بشناسند.

در اینجا 7 اشتباه بازاریابی رایج آورده شده است که می تواند نه تنها نتایج بازاریابی بلکه به طور کلی عملکرد کسب و کار شما را فلج کند:

اشتباه بازاریابی

چند اشتباه بازاریابی

  1. نتایج بازاریابی خود را پیگیری نمی کنید

بسیاری از بازاریاب ها مرتکب اشتباه می شوند و ناامیدتر می شوند چرا که تلاش های بازاریابی آنها با شکست های سنگینی روبرو می شود. اشتباه کردن اشکالی ندارد ، به شرطی که چیزی از این اشتباه یاد بگیرید. اگر نتایج بازاریابی خود را پیگیری نکنید ، نمی توانید از اشتباهات خود درس بگیرید.

با پیگیری کارهایی که انجام می دهید، به سرعت متوجه می شوید چه عواملی موثر است. پیگیری تلاش های بازاریابی به شما امکان می دهد نقاط ضعف خود را مشخص کرده و به نقاط قوت تبدیل کنید و با استفاده از خدمات سئو به رشد کسب و کارتان کمک کنید.

 

  1. سرنخی از آنچه رقبا انجام می دهند ندارید

مانند اشتباه بالا، بسیاری از کسب و کارها قادر به پیگیری رقبای خود نیستند. یا این تصور را دارند که هیچ رقیبی ندارند یا بی اطلاعی خود را با گفتن اینکه هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست توجیه می کنند.

باید چهارچشمی حواستان به رقیب باشد و غفلت نکنید. مراقبت دقیق از رقبا و اقدامات آنها در بازار ، می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را برجسته کنید. با دانستن قیمت رقبای خود ، می توانید قیمت های خود را تنظیم کنید و حتی با ایجاد یک کمپین بازاریابی که از نقاط ضعف آنها استفاده خواهد کرد ، به فعالیت های بازاریابی آنها پاسخ دهید. با شناخت رقیب می توانید تحلیل رقابتی خوبی داشته باشید.

بازاریابی اشتباه

  1. روی مخاطب اشتباه تمرکز می کنید

چرا مردم از وب سایت شما بازدید می کنند یا محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند؟ در نهایت ، دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد ، اما همیشه به یک دلیل اساسی دارد و این است که گرهی از مشکل مخاطبتان باز می کنید.

و چه راهی بهتر برای حل این مشکل به واسطه درک مخاطب و شناخت مشتری؟ برای یک بازاریاب یا صاحب کسب و کار آسان است که روی مخاطب اشتباهی سرمایه گذاری کند  و وقت و انرژی خود را هدر بدهد.

 

  1. انجام بازاریابی بدون استراتژی مشخص

سان تزو یک بار گفت که استراتژی بدون تاکتیک ، کندترین مسیر برای پیروزی است و تاکتیک بدون استراتژی ، سر و صدای قبل از شکست است. هر بازاریابی می خواهد کسب و کار سرآمد بازار شود، خدمات عالی به مشتری ارائه دهد یا مشتری خود را دو برابر کند. اما همه اینها هدف است ، نه استراتژی.

طبق تحقیقات، فقط 35٪ از بازاریابان B2B دارای استراتژی بازاریابی مستند ، 48٪ استراتژی فقط کلامی و 14٪ (!) اصلاً هیچ گونه استراتژی برای کسب و کارشان ندارند و این یک اشتباه بازاریابی بزرگ است.

 

ایجاد یک استراتژی بازاریابی مشخص و مرتبط سازی آن با مجموعه ای از تاکتیک ها ، مطمئن ترین راه پیروزی را به شما نشان می دهد. 53٪ از موثرترین بازاریابان از همان اول راه دارای استراتژی مستند بازاریابی هستند.

 

  1. دادن قول هایی که از پسشان بر نمی آیید.

همانطور که ارنان رومن ، نویسنده کتاب صدای مشتری در بازاریابی می گوید “در فضای رقابتی امروز ، کسب و کارها ها باید به قول های خود عمل کنند تا اطمینان حاصل کنند اعتماد مشتریان خود را حفظ می کنند”. عمل به وعده هایی که به مشتریان خود می دهید فقط در دایره لطف و احترام نیست – عمل به این وعده ها یک ضرورت است. در بازارهای بسیار رقابتی امروز ، مشتریان انبوهی از انتخاب ها را دارند که در صورت عدم رضایت ، به سمت رقیب شما می روند. اینکه به قول خود عمل نکنید یک اشتباه بازاریابی نابخشودنی برای مشتری است.

از طرف دیگر ، وعده های واقع بینانه و عمل به آنها ، نه تنها باعث رضایت مشتریان شما خواهد شد. این امر باعث ایجاد وفاداری و تبدیل آنها به طرفداران کسب و کار شما می شود.

  1. تقسیم بندی مشتری خود را اشتباه انجام می دهید.

یکی از اشتباه های بازاریابی این است که مشتری خود را درست تقسیم بندی نمی کنید، یا از این بدتر اصلاً این کار را نمی کنید ر هر صورت ، شما بودجه بازاریابی خود را هدر می دهید. در حال حاضر ، اکثر بازاریاب ها روی این موضوع توافق دارند که محتوا شاه کلید امور است، اما باید بتوانید همین تولید محتوا را برای مخاطبان خود دسته بندی کنید. با تقسیم بندی مشتریان خود در گروه های مختلف بر اساس سن ، درآمد ، جمعیت و معیارهای مشابه ، می توانید در پاسخگویی به نیازهای خاص این مشتری ها بهتر عمل کنید. هرچه مخاطب خود را بهتر تقسیم کنید ، CTR و نرخ تبدیل شما بهتر خواهد بود.

  1. رضایت مشتری خود را اندازه گیری نمی کنید

معیار رضایت مشتری برای هر کسب و کارس ضروری است و هرگز نباید وجودش را امری بدیهی تلقی کرد. علاوه بر این وقتی رضایت مشتری خود را تجزیه و تحلیل کنید، می توانید کسب و کار پر رونقی داشته باشید.

فقط روی جذب مشتری خود تمرکز نکنید، بلکه روی نگهداری مشتری هم تمرکز کنید. تمرکز فقط روی جذب مشتری بیشتر یک اشتباه بازاریابی متداول است. در نهایت حواستان باشد که ، شما فقط 5٪ – 20٪ شانس فروش به مشتری جدید و 60٪ – 70٪ فروش به مشتریان فعلی خود دارید.

سعی کنید با نظرسنجی از مشتری بفهمید ایراد کار کجاست و  جلوی از دست دادن مشتری را بگیرید. این مشتری ناراضی شکایت خود را همه جا اعلام می کند و همین موضوع تبلیغات بدی برای کسب و کار شما به وجود می آورد. علاوه بر ای همیشه جذب مشتری جدید هزینه بیشتری می طلبد و شما باید سعی کنید همین مشتری های فعلی خود را راضی نگه دارید.

نظرات کاربران