بیزینس پلن برای کسب و کارهای کوچک

چگونه برای یک کسب و کار کوچک بیزنس پلن بنویسیم؟

یک بیزینس پلن خوب برای شروع یک کسب و کار مثل یک سند مکتوب است که به شما کمک می کند تا بفهمید کسب و کار شما کجا قرار دارد، به کجا می رسد و چگونه به آن نقطه مورد نظر می رسد؟ یک طرح کسب و کار یا اصطلاحا بیزنس پلن اهداف مالی شما را مشخص می کند و باید بدانید نوشتن بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک را از کجا باید شروع کنید. داشتن یک بیزینس پلن و طرح کسب و کار خوب برای جذب سرمایه و پیشرفت ضروری است. قبلا در مورد اینکه بیزنس پلن چند نوع دارد صحبت کردیم و حالا باید نوشتن بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک را یاد بگیریم.

بیزینس پلن برای کسب و کارهای کوچک

بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک: مرحله اول

آماده ی نوشتن یک بیزینس پلن شوید

  1. نوع بیزینس پلن یا بیزینس پلن کسب و کار مورد نظر خود را مشخص کنید. این گونه کسب و کارها معمولا توصیف مشاغل، تجزیه و تحلیل بازار و پیش بینی جریان پول را هدف قرار می دهند اما می توان آنها را در سه دسته گنجاند.

یک بیزینس پلن کوتاه برای تعیین علایق وتوانایی های شما، آشنایی با مفاهیم مورد نیاز و شناسایی نقطه ی شروع که می تواند کمتر از 10 صفحه باشد.

کامل کردن بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک شما با بررسی جزئیات بدون تشریح و تاکید بر موارد اضافه. شما در این بیزینس پلن باید بررسی کنید که چگونه باید کار خود را آغاز کرده و به سمت موفقیت پیش بروید. این بیزینس پلن باید به گونه ای نوشته شده باشد که بتوانید در طی مسیر به آن رجوع کنید.

ارائه ی یک بیزینس پلن دقیق و با جزئیات برای افرادی جز شما. این بیزینس پلن می تواند بانک یا سرمایه گذار را قانع کند که منابع مالی در اختیار شما قرار دهند یا به کارمندان شما بگوید چه کاری باید انجام دهند و چرا. با توجه به مخاطب این بیزینس پلن باید مستندات مناسب و قابل دفاعی ارائه کنید.

 

  1. ساختار اصلی کسب و کار خود را شناسایی کنید.

آشنایی با مفاهیم موجود در کسب و کار مورد نظر اولین عنصر در داشتن یک برنامه ی تجاری خوب است. در اینجا تمرکز روی توصیف شغل شما، بازار فروش، محصولات و ساختار سازمانی و چگونگی مدیریت آن است.

تحلیل بازار دومین عنصر مهم یک برنامه تجاری است. کسب و کار شما در یک بازار خاص فعالیت خواهد کرد و شناخت مشتری، ترجیحات، نیازها، رفتار خرید و همچنین حفظ رقابت مهم است.

تحلیل مالی سومین مؤلفه برنامه کاری است. اگر قصد دارید کسب و کار جدیدی را شروع کنید باید هزینه های احتمالی پیش رو را محاسبه کرده و یک برنامه ی مالی دقیق برای جمع آوری سرمایه و هزینه های پیش بینی شده و پیش بینی نشده داشته باشید.

  1. از متخصصین حوزه های مختلف کمک بگیرید.

اگر تحصیلات شما به شغل جدیدتان مرتبط نیست از کسانی که در این کسب و کار تخصص و تجربه دارند کمک بگیرید.  بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک شما باید این هفت بخش مختلف را در بر بگیرد:  توضیحات شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، ساختار سازمان و مدیریت، محصولات و خدمات، بازاریابی و فروش و درخواست سرمایه گذاری از منابع عمومی یا خصوصی.

 

بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک: مرحله دوم

بیزینس پلن خود را بنویسید

  1. نوشتن بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک شما نیازمند قالب یکپارچه است.

برای داشتن یک برنامه ی منسجم نیاز است شما قالب نوشتاری داشته باشید و نوشته به بخش های مشخص تقسیم شده باشد. چند نمونه قالب آماده را از “اینجا” و “اینجا” می توانید ببینید.

نوشته باید با “خلاصه ی اجرائی” آغاز شود که به طور کلی به شرح کسب و کار شما می پردازد، اما در واقع نیاز است این بخش را در پایان بیزینس پلن خود بنویسید چرا که برای نوشتن آن تمام اطلاعات و جزئیات کسب و کار کوچک نیاز است.

  1. توصیف تجارت خود را به عنوان اولین بخش بنویسید.

برای این کار، شغل خود را توصیف کرده و نیازهای بازار را برای محصول یا خدمات خود شناسایی کنید. در این قسمت شما باید به مشتریان، نحوه فروش و رسیدن به سود بپردازید.

به عنوان مثال اگر شغل مورد نظر شما یک کافی شاپ است در گام اول باید چنین بخشی در برنامه ی تجاری خود داشته باشید: “کافی شاپ ما یک مکان کوچک و دنج در مرکز شهر است که تمرکز آن بر ارائه ی قهوه و چای تازه دم و کیک است. این کافی شاپ در نزدیکی دانشگاه و مرکز خرید قرار دارد و ما سعی داریم محیطی زیبا، آرام و راحت را برای دانشجویان، اساتید و کسانی که برای خرید آمده اند فراهم کنیم. ما با رائه ی منوی متنوع و با کیفیت با قیمت مناسب سعی در جلب رضایت مشتریان داریم.”

  1. تحلیل خود را از بازار بنویسید.

هدف از نوشتن این بخش کشف و نشان دادن دانش و شناخت شما در مورد بازاری که قصد فعالیت در آن را دارید است. اطلاعات مربوط به بازار هدف خود را ذکر کنید. بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ نیازها و ترجیحات آنها چیست؟ چند سال دارند و کجا هستند؟

اطمینان حاصل کنید که در این تجزیه و تحلیل رقبای خود را در نظر گرفتید و در مورد آنان اطلاعاتی ارائه کردید. نقاط قوت و ضعف رقبای اصلی خود و تأثیر آنها  در تجارت خود را ذکر کنید. این بخش بسیار مهم است زیرا به شما می گوید که چگونه کسب و کار شما با تاکید بر نقاط ضعف رقیب موجب پیشرفت خواهد کرد.

  1. ساختار مدیریت شرکت و یا کسب کار جدید خود را مشخص کنید.

این بخش از بیزینس پلن شما بر پرسنل اصلی متمرکز است که در آن به جزئیات و شرح وظایف هر فرد بپردازید.

در مورد تخصص هر فرد و وظایف و توانایی آن ها صحبت کنید. اگر پرسنل شما با تجربه و تحصیل کرده هستند می تواند بر توانایی های آنها در تقسیم وظایف تاکید کنید و در نهایت نمودار سازمانی خود را رسم کنید.

  1. محصول یا خدمات خود را توصیف کنید.

چه چیزی می فروشید؟ چه چیزی محصول یا خدمات شما را با سایرین متمایز می کند؟ چگونه برای مشتریان سود بیشتری خواهید داشت؟ چگونه محصولات یا خدمات شما از رقبا بهتر خواهد بود؟

در مورد چرخه ی تولید خود اطلاعاتی بدهید، آیا شما اولین تولید کننده یا وارد کننده ی این محصول هستید؟ چند سال قدمت دارید؟ آیا دوام محصول شما بیشتر است؟

به طور مثال شما برای کافی شاپ منوی مفصلی دارید که محصولات شما را شرح می دهد. قبل از نوشتن منو شما باید بدانید که در ارائه ی این محصولات چه تفاوتی با رقبا خواهید داشت. و در این بخش باید نوشته ای شبیه به این تهیه کنید: “کافی شاپ ما پنج نوع نوشیدنی مختلف از جمله قهوه، چای، اسموتی، نوشابه و شکلاتهای داغ را فراهم می كند که رقبای اصلی ما در حال حاضر ارائه نمی دهند.” و یا” مواد اولیه ی تولید خود ما و ارگانیک است.” و به این صورت شما متفاوت ظاهر خواهید شد.

  1. استراتژی بازاریابی و تبلیغات خود را بنویسید.

در این بخش چگونگی نفوذ به بازار، مدیریت رشد، ارتباط با مشتریان و توزیع محصولات یا خدمات خود را توضیح دهید. در تعریف استراتژی فروش خود واضح باشید. آیا از نمایندگان فروش، تبلیغات بیلبورد، توزیع کاتالوگ، بازاریابی در رسانه های اجتماعی یا موارد مشابه استفاده خواهید کرد یا بازاریابی میدانی و شبکه ای برای شما کافی است؟

  1. اگر قصد درخواست بودجه از شخص یا ارگانی دارید بهتر است آن را در بیزینس پلن خود ذکر کنید.

توضیح دهید که چقدر پول برای شروع و حفظ تجارت خود نیاز دارید. خلاصه ای از چگونگی استفاده از سرمایه اولیه را ارائه دهید. برای درخواست بودجه خود یک جدول زمانی تعیین کنید. صورت حساب ها را برای پشتیبانی از درخواست تأمین مالی خود جمع کنید. برای تکمیل دقیق این مرحله، در بعضی موارد ممکن است لازم باشد یک حسابدار یا وکیل استخدام کنید.

صورت حساب ها باید کلیه اطلاعات تاریخی یا داده های مالی پیش بینی شده از جمله صورت های پیش بینی، ترازنامه، صورت های سود و زیان و لیست هزینه ها را شامل شود. بهتر است جریان نقدی پیش بینی شده را حداقل برای 6 سال یا تا زمانی که سود پایدار حاصل شود در نظر بگیرید.

  1. در پایان خلاصه اجرایی را بنویسید.

خلاصه عملکرد اجرایی شما به عنوان مقدمه ای برای شروع کار شما است. این نوشته یک مرور کلی درباره محصولات یا خدمات شما، بازار هدف و اهداف خود در اختیار خوانندگان قرار می دهد. به یاد داشته باشید که این بخش را در ابتدای سند خود قرار دهید.

خلاصه ی اجرایی باید شامل تاریخ ها باشد، تاریخ ایده پردازی، درخواست منابع و اجرا. میزان بودجه ی مورد نظر، ساختار شرکت، قراردادها، مشتریان هدف و برنامه های آینده از جمله نکات موجود در خلاصه ی اجرایی است که باید به طور خلاصه به آنها اشاره شود.

 

بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک: مرحله سوم

بیزینس پلن خود را نهایی کنید

  1. بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک خود را به ضمیمه هایی مرتبط کنید.

به عنوان آخرین بخش و برای ارائه ی اطلاعات کافی به سرمایه گذاران باید مدارکی را به برنامه ی تجاری خود ضمیمه کنید. این اسناد و مدارک باید از ادعاهای شما که در بیزینس پلن خود مطرح کردید پشتیبانی کند.  این موارد باید شامل صورت حساب ها، مجوزهای تجاری، اسناد حقوقی و قراردادها و رزومه کاری کارکنان کلیدی باشد. به علاوه باید به طور واضح عوامل خطرساز مؤثر در سرمایه گذاری و برنامه ها را مشخص کنید، بیان این نکته به خواننده نشان می دهد که شما چقدر برای شرایط احتمالی آماده هستید و در نوشتن بیزینس پلن برای کسب و کارهای کوچک همه چیز را مد نظر قرار دادید.

  1. بیزینس پلن یا طرح کسب و کار خود را چندین بار بخوانید و ویرایش کنید.

با صدای بلند جملات را بخوانید تا اگر مشکلات دستوری دارد آن را اصلاح کنید. ارائه ی متنی بدون اشکال ارزش کار شما را بالا می برد و نشانگر دقت شماست. اگر برای شما امکان پذیر است یکه نسخه از آن را به دوست یا همکار خود بدهید و نظر دیگران را بخواهید.

  1. صفحه ی اولیه ی بیزینس پلن شما برای ارائه مهم است.

صفحه اول باید شامل موارد زیر باشد: عنوان بیزینس پلن که به قلم بزرگ و پررنگ نوشته شده باشد به همراه نام شرکت، آرم شرکت و اطلاعات تماس. نوشته ی خود را داخل یک پوشه و کاور زیبا قرار دهید و دقت کنید حفظ سادگی مهم است.

 

 

 

 

نظرات کاربران