بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

طرح کسب و کار مدرک و سندی است که اهداف عملیاتی و مالی یک کسب و کار را خلاصه می کند.در واقع بیزینس پلن نقشه راه یک کسب و کار موفق است که برنامه ها و بودجه های دقیق کسب و کار را نشان می دهد و مشخص می کند چگونه اهدافش تحقق می یابد.

برای اینکه بدانید مؤلفه های اصلی برنامه کسب و کار و بیزینس پلن چیست، چرا مفید است و اساسا تفاوت بیزینس پلن و طرح کسب و کار با یک برنامه سرمایه گذاری چیست، این مطلب را با ما همراه باشید.

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

بیزنس پلن یا طرح کسب و کار چیست؟

بیزینس پلن یا به ترجمه فارسی همان طرح کسب و کار یک برنامه راهنما برای چگونگی دستیابی شرکت به اهدافش است. برای هرکسی که قصد دارد یک تجارت را شروع کند، تهیه یک برنامه تجاری و بیزنیس پلن اولین قدم اساسی است. داشتن دانش این موضوع که چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم به شما بینشی می دهد که ارزیابی اولیه از ایده خود و مسیر موفیت یا شکست پیش روی خودتان ترسیم کنید. بیزینس پلن های مختلفی برای اهداف مختلف وجود دارد و بهترین طرحهای کسب و کار اسنادی هستند که در اسرع وقت به عوامل دنیای واقعی پاسخ می دهند.

 

 

بیزنیس پلن به چه درد می خورد؟

بدون سرمایه اولیه شروع یک کار تقریبا غیر ممکن است. اگر ایده ای برای شروع یک سرمایه گذاری جدید دارید ، یک برنامه تجاری می تواند به شما کمک کند تا ایده کسب و کار خود را مناسب ارزیابی کنید. در صورت وجود شانس یا عدم اطمینان از سودآوری کسب و کار ، هیچ نکته ای در شروع کار وجود ندارد ، و یک بیزنیس پلن به تشخیص شانس موفقیت شما کمک می کند.

در بسیاری موارد، افرادی که یک کسب و کار جدید را شروع می کنند، پولی که برای شروع شغل لازم است را ندارند. در صورت نیاز به تأمین اعتبار مالی، باید یک بیزینس پلن آماده سرمایه گذار برای نشان دادن به سرمایه گذاران بالقوه داشته باشید که نشان می دهد کسب و کار شما چه سودی را پی خواهد داشت و چند و چون کسب و کار شما چظور است. حتی اگر کسب و کاری با سرمایه کم در نظر داشته باشید این موضوع را در طرح کسب و کار باید در نظر بگیرید.

نکته:

از آنجا که طرح کسب و کار شامل پیش بینی های دقیق مالی، پیش بینی در مورد عملکرد تجارت شما و یک برنامه بازاریابی است، ابزاری فوق العاده مفیدی است برای برنامه ریزی روزمره تجارت و کسب و کار. برای اینکه بیزینس پلنتان تا حد امکان کارآمد باشد، باید به طور مرتب مورد بازبینی قرار بگیرد و در صورت لزوم به روز شود.

صاحبان مشاغل در هنگام تهیه پیش نویس طرح کسب و کار خود، محدودیت هایی دارند. طرح های کسب و کار می توانند کوتاه یا طولانی باشند و می توانند هر جزئیاتی که فکر می کنید مفید است را شامل شوند. یک سری قالب آماده و الگوهای اصلی برای بیزینس پلن ها  وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. اگر یک سری از نمونه برنامه های کسب و کار را سرچ کنید و ببینید، به عناصر مشترکی می رسید که در اکثر این طرحهای کسب و کار وجود دارد.

از موارد ضروری در ارائه طرح های کسب و کار می توان به این موارد اشاره کرد:

 

تحلیل بازار

تجزیه و تحلیل بازار نشان می دهد که آیا تقاضای کافی برای محصول یا خدمات شما در بازار هدف شما وجود دارد یا نه. اگر بازار قبلاً اشباع شده باشد، مدل کسب و کار شما نیاز به تغییر (یا بی خیال شدن) دارد.

 

تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل رقابتی نقاط قوت و ضعف رقابت را بررسی کرده و به هدایت استراتژی شما برای جذب سهم بازار در برنامه بازاریابی شما کمک می کند. به عنوان مثال، اگر بازار موجود در دست رقیبان شماست، باید یک بیزینس پلنی ارائه دهید تا مشتریان را از دست رقبا بقاپید! این پیشنهادهای رقابتی می تواند شامل قیمت های پایین تر، خدمات بهتر و غیره باشد.

 

برنامه مدیریتی

برنامه مدیریت ساختار کسب و کار، مدیریت و الزامات کارکنان شما را تشریح می کند. اگر کسب و کار شما به کارمند و تخصصهای مدیریتی خاصی نیاز دارد، به یک استراتژی برای یافتن و استخدام کارمندان واجد شرایط و حفظ آنها احتیاج خواهید داشت.

 

برنامه عملیاتی

برنامه عملیاتی امکانات ، تجهیزات ، موجودی و نیازهای شما را توصیف می کند. موقعیت مکانی و دسترسی به مشاغل برای بسیاری از مشاغل بسیار مهم است. اگر این مورد برای تجارت شما باشد، باید سایتهای بالقوه را جستجو کنید. اگر تجارت پیشنهادی شما برای تولید کالاهایی که به مشتریان بفروشد ، به قطعات یا مواد اولیه نیاز دارد ، باید زنجیره های عرضه بالقوه را بررسی کنید.

 

برنامه مالی

برنامه مالی عامل تعیین کننده ای است. شما باید بر نحوه مدیریت مالی کسب و کار یا استارت آپ خود اشرافی نسبی داشته باشید. برنامه مالی در بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شما اعلام می کند که آیا ایده تجاری پیشنهادی شما احتمال موفقیت دارد یا نه. در صورت نیاز به تأمین مالی، برنامه مالی شما مشخص خواهد کرد که چقدر می توانید از طریق بانکها ، صندوق های سرمایه گذاری یا افراد سرمایه گذار، بودجه خود را تامین کنید و یا قرض بگیرید. شما می توانید در کنار برنامه های عالی در زمینه بازاریابی ، مدیریتی و عملیاتی ایده خوبی برای یک تجارت داشته باشید، اما اگر برنامه مالی بیزینس پلنتان نشان دهد که کسب و کارتان به اندازه کافی سودآوری نخواهد داشت، مدل کسب و کارتان قابل اتکا نیست و هیچ رغبتی به شروع این تجارت نیست مگر ریسک بالای آن را به جان بخرید.

 

فرق بین بیزینس پلن با پروپوزال سرمایه گذاری

 

[table id=2 /]

بیزنیس پلن یا طرح کسب و کار به یک طرح سرمایه گذاری شباهت هایی دارد. در حقیقت، به پروپوزال سرمایه گذاری گاهی به بیزینس پلن آماده سرمایه گذار گفته می شود. به طور کلی، هر دو مطالب و درون مایه یکسانی دارند. می توانید به عنوان یک طرح کسب و کار با مخاطب متفاوت، به یک پیشنهاد سرمایه گذاری فکر کنید.

بیزینس پلن عمدتاً یک سند داخلی است که برای هدایت تصمیمات مدیران، معاون ها و کارمندان در نظر گرفته شده است. پیشنهاد سرمایه گذاری از طرف دیگر به گونه ای طراحی شده است که به آژانس و شرکت های خارجی ارائه می شود. در نظر داشته باشید که یک برنامه مالی خوب در کنار بیزینس پلن می تواند از اشتباهات در استارت آپ ها یا شرکت های به مراتب بالغ تر تا حد زیادی جلوگیری کند.

 

جان مایه اصلی طرح کسب و کار / بیزینس پلن

یک نقشه تجاری نقشه راه تفصیلی است که اهداف شرکت را مشخص می کند و مشخص می کند چگونه به این اهداف برسد.

جزئیات دقیق یک طرح تجاری به مخاطب در نظر گرفته شده و ماهیت کسب و کار بستگی دارد.

بهتر است که به طور منظم در برنامه کاری بازبینی انجام دهید تا مطمئن شوید دقیق و کار آمد است. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر کسب وکار کوچمی دارید مطلب بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک را بخوانید.

 

 

 

 

 

نظرات کاربران