دیجیتال مارکتنیگ کسب و کار کوچک

راهنمای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار کوچک

چالش نهایی که کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، داشتن رقابتی با منابع محدود است. وقتی بودجه محدودی دارید، بالا بردن محصولات و افزایش آگاهی از برند می تواند کار سخت و زمان بری باشد. بازاریابی در حال حاضر تقریباً منحصر به دنیای دیجیتال است، با این شرایط چطور یک کسب و کار نوظهور می تواند اسم و رسمش را در موتورهای جستجو بشناساند؟ به خصوص هنگامی که شرکت های بزرگتر در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ سرمایه عمده ای خرج می کنند. باورتان بشود یا نه، بسیاری از مسیرهای دیجیتال مارکتینگ به صورت ارزان و حتی رایگان وجود دارد که بتوانید کسب و کار کوچک خود را بالا ببرید.

دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک

کسب و کارتان را در Google ثبت کنید

اگر می خواهید افراد کسب و کار شما را پیدا کنند، در Google My Business ثبت نام کنید. پس از اینکه این کار را انجام دادید، کل بخش اختصاص داده شده به کسب و کارتان در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو(SERP)  ظاهر می شود. خریداران جزئیات اساسی مانند آدرس، ساعت کار، اطلاعات تماس و نظرات مرتبط با کسب و کارتان را مشاهده می کنند. همچنین یک لینک به وب سایت شما در این صفحه وجود خواهد داشت.

ثبت نام در Google برای کسب و کارتان همچنین می تواند شما را در قابلیت  3 pack  نشان دهد. این قابلیت در مورد نتیجه سرچ و جستجوهایی است که در نزدیکی محل شما اتفاق میفتد و گوگل می تواند مکان شما را روی گوگل به فرد معرفی کند. 3 pack  اولین چیزی است که جستجوگرها مشاهده می کنند، بنابراین حتما دوست دارید که داخل این مجموعه باشید. شما با بالا بردن سئوی وب سایت خود می توانید به این قابلیت دست پیدا کنید.

دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک

Google Analytics را برای پیگیری ترافیک وب سایت فعال کنید

از دیگر موارد رایگان برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک، Google Analytics است. Google Analytics شما را قادر می سازد تا همه موارد مرتبط با ترافیک وب را پیگیری کنید. می توانید ببینید که صفحات وب سایت و وبلاگ شما کارشان را درستی انجام می دهند یا نه. می توانید ساعات و جزئیات ترافیک ورودی را رصد کنید، ببینید چه جمعیتی به سایت شما هدایت می شود و معیارها را ارزیابی کنید.

این مرکز اطلاعات، گزینه مناسبی برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک شما است. اگر نمی توانید هزینه زیادی را صرف دیجیتال مارکتینگ کنید، می توانید براساس آنچه که Google Analytics به شما می گوید، کاملا منطقی هزینه کنید. با استفاده از گوگل آنالیز حتی اگر بخواهید هزینه ای صرف دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار کوچک خودتان بکنید، راه را درست می روید و کمترین اشتباه در بازاریابی را خواهید داشت.

 

از یک طراحی وب سایت ساده و چشم نواز استفاده کنید

الگوریتم های موتور جستجو جنبه های زیادی از وب سایت، به خصوص نوع طراحی را در نظر می گیرند. Google ، Bing و Yahoo به یک وب سایت با طراحی ضعیف که کاربر پسند نیست، روی خوشی نشان نمی دهند. اگر بازدیدکنندگان به محض کلیک روی سایت گیج و گم شوند، موتورهای جستجو نمی توانند سایت را به درجه بالایی برسانند. بنابراین ، برای اطمینان از اینکه وب سایت کاری شما حرفه ای به نظر می رسد، اطلاعات را در اولویت قرار داده و از تصاویر جالبی برای درگیر نگه داشتن بازدید کنندگان استفاده کنید و زمان بالا آمدن سایت را هم در نظر بگیرید.

سازگاری با انواع دستگاه و سیستم عامل هم ضروری است. با وجود سیستم عامل های مختلف فن آوری که امروزه در حال استفادع است ، وب سایت شما باید سازگار با موبایل، تبلیت ، لپ تاپ و دسک تاپ قالب بندی شود. خودتان تصور کنید چقدر غیر حرفه ای و ناموزون است اگر مثلا سایتتان برای یک گوشی آیفون درهم برهم دیده شود و یا مثلا منو داخل مطالب قطع شود. سرعت بارگذاری کند و صفحه ناقص باعث دلزدگی مخاطبتان می شود، بنابراین به احتمال زیاد در چنین شرایطی دنبال رقیبتان می گردند.

خبر خوب این است که انواع پلاگین برای تضمین سازگاری وب با انواع سیستم عامل وجود دارد.

 

برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک از مخاطبین موجود استفاده کنید

برای کمک به جذب مشتریان جدید می توانید از پایگاه مشتری موجود خود استفاده کنید. این مشتری ها قبلاً محصول شما را پذیرفته اند و احتمال زیادی وجود دارد از چیزی که خریده اند راضی باشند. بنابراین، به وفاداری مشتری های قبلی خودتان تکیه دهید تا مشتری های جدیدی را به وجود آورید.

مشتریان راضی را تشویق کنید که نظراتشان را اعلام کنند. همچنین می توانید ایمیل هایی را برای گرفتن بازخورد ارسال کنید، یک برنامه ارتقای مشتری ایجاد کنید و از تبلیغات Facebook استفاده کنید.

با اجرای سئو بیشتر به چشم بیایید

بیشتر مصرف کنندگان برای یافتن محصولات و خدمات به موتورهای جستجو تکیه می کنند، بنابراین تمام تلاش خود را برای اطمینان از نشان دادن وب سایت خود برای جستجوهای مرتبط انجام دهید. SEO روشی است که هدفش کمک به شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو است و می تواند تعداد بازدید کنندگان یک وب سایت را به حداکثر برساند. از جمله کارهایی که در راستای سئو می توانید انجام دهید شامل اجرای کلمات کلیدی خاص مرتبط به محتوای وب، طراحی وب سایت کاربر پسند و ساختار اطلاعات متا به روشی است که باعث جذب موتورهای جستجو شود. رتبه اول صفحه برای هر کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کارتان می تواند ترافیک وبسایت و کسب و کار شما را حسابی بالا ببرد. هرچه این رتبه بالاتر باشد، افراد بیشتری که به صورت آنلاین کسب و کار کوچک شما را پیدا می کنند.

شما می توانید وب سایت خود را بدون هیچ هزینه ای بهینه کنید و افزونه های رایگان یا ارزان را نصب کنید تا برخی از کارهای SEO را برای شما انجام دهد. البته این موضوع در ایران با چالش هایی روبرو است. به عنوان مثال، SEMrush یک سری کلمات کلیدی مرتبط با موضوع پیشنهاد می دهد ولی برای ایران خدماتی ارائه نمی دهد. اگر مایل به استفاده از خدمات سئو برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک خود هستید، می توانید از خدمات بیزون استفاده کنید.

همچنین گوگل خدمات ads.google را پیشنهاد می دهد که برای آشنایی با این خدمات مطلب ” گوگل ادرودز ” را مطالعه کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک

اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق بازاریابی محتوا به بازدید کنندگان ارائه دهید

یکی از ارکان مهم برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک، تولید محتوای متنی است. محتوای با کیفیت بالا می تواند تا حد زیادی روی مصرف کنندگان تأثیر بگذارد. رسیدن مخاطبتان به سایت یک چیز است، اما متقاعد کردن آنها برای خرید محصولات یا خدمات شما چیز دیگری است. محتوا را طوری بنویسید که مخاطبتان را قانع. تخصص خود را نشان دهید اما از عباراتی استفاده کنید که حتی بازدید کننده تازه کار هم این عبارتها را درک کند.

داشتن وبلاگ برای سایت یک گزینه مهم و به درد بخور است. درباره اهمیت این موضوع مطلب ” وبلاگ ” را مطالعه کنید. اما همین نکته خلاصه را بگوییم که با داشتن یک وبلاگ خوب و جامع به سوال های احتمالی مخاطبتان جواب می دهید و باعث می شوید که به شما اعتماد کنند.

 

از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

رسانه های اجتماعی طوفانی در دنیا به پا کرده اند. اگر کسب و کار کوچک شما بازاریابی اینستاگرام و فیس بوک انجام نمی دهد، به احتمال زیاد یک جای کارش می لنگد. علاوه بر این LinkedIn ، Snapchat ، توییتر و یوتیوب هم می توانند به شما در رسیدن به مخاطبان خاصتان کمک کند.

در کنار به روزرسانی سایت، بالا بردن کیفیت محصول و اطلاعیه های فروش، می توانید از یک سری تصاویر سرگرم کننده، فیلم یا GIF در رسانه های اجتماعی استفاده کنید. تنوع بسترهای نرم افزاری این امکان را برای شما فراهم می کند تا ارتباطی بهتر با مخاطب داشته باشید و رشد بهتری داشته باشید. برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار کوچک خود می توانید در هر یک از این سیستم عامل ها به صورت رایگان ثبت نام کنید و تولید محتوای متنی و ارتقای سایت خود را به تیم بیزون بسپارید.

 

نظرات کاربران