شکست کسب و کار

9 دلیل عدم موفقیت و شکست کسب و کار

آمار نشان می دهد که تنها 80 درصد از کسب و کارهای جدید سال اول کاری را دوام آورده اند و تنها 30 درصد از این کسب و کارها تا 10 سال به کارشان ادامه داده اند. البته این آمار قرار نیست شما را از شروع کسب و کار کوچک منصرف کند و شما را بترساند، صرفا تلنگری است که حواستان به مسیری که طی می کنید باشد. به 9 دلیل رایجی که  باعث شکست کسب و کارهای کوچک می شود نگاه کنید، بنابراین می توانید یاد بگیرید که چطور از برخی مشکلات جلوگیری کنید.

شکست کسب و کار

9 دلیل عدم موفقیت و شکست کسب و کار

  1. آنها برنامه کاری ندارند.

بدون داشتن یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، ممکن است تلاش کنید کارها درست پیش برود ولی قطعا دچار مشکل می شوید. داشتن یک بیزینس پلن برای کسب و کارهای کوچک می تواند به شما در تمرکز کمک کند، تعیین کنید که شرکت شما چه مسیری خواهد داشت و نحوه حل کردن مشکلات را در نظر بگیرید.

برای موفقیت در کسب و کار خود، قبل از شروع، یک بیزینس پلن واقعی و سازگار ایجاد کنید. اگر قبلاً کسب و کارتان را شروع کرده اید، دیر نیست. همین حالا وقت بگذارید و یک بیزینس پلن برای کسب و کارتان بنویسید.

 

  1. انعطاف پذیر نیستند.

از عواملی باعث شکست کسب و کارها می شوید همین نداشتن انعطاف پذیری است. کسب و کاری که دیروز شروع به کار کرده است، امروز شرایط متفاوتی را تجربه می کند. این تغییر مداوم به کسب و کار اعمال می شود چرا که همه چیز در حال تغییر است. علم پیشرفت می کند، فناوری های جدید ظاهر می شود، موارد دیجیتال مارکتینگ دچار تغییر می شود و همه این تغییرها نیازمند انعطافی در کسب و کار شما است که با این تغییرات جریان پیدا کند.

اگر انعطاف پذیر نیستید، به سرنوشت انقراض دایناسورها دچار می شوید!

 

  1. از پس هزینه ها بر نمی آیند

شروع یک کسب و کار نباید هزینه زیادی داشته باشد، اما می تواند به سرعت هزینه های زیادی روی دستتان بگذارد. اگر یک کسب و کاری در ابتدا پول کافی نداشته باشد ، قادر به رشد نخواهد بود.

قبل از شروع کار، باید هزینه اولیه استارت آپ و کسب و کارتان را محاسبه کنید و هزینه های کسب و کار را محاسبه کنید. در حالت کلی دستتان می آید که چقدر پول احتیاج دارید. حداقل این میزان مبلغ را جمع آوری کنید یا وام بگیرید. به طور منظم امور مالی خود را ارزیابی کنید تا از پول کافی برای حفظ شغل خود یا رسیدن به سطح بعدی اطمینان حاصل کنید.

 

  1. موقعیت مکانی اشتباه موجب شکست در کسب و کار می شود

اگر کسب و کار شما دارای یک فروشگاه فیزیکی باشد، مکان مهم ترین اصل این کسب و کار است. اگر مصرف کنندگان نتوانند شما را پیدا کنند یا اگر در منطقه مناسبی قرار نگرفتید، می تواند برای جذب مشتری چالش برانگیز باشد. با انتخاب مکان اشتباه مشتری ناراضی بیشتری خواهید داشت که یا نمی توانند به فروشگاه و دفترتان بیایند یا در این راه اذیت می شوند.

وقتی در حال اجاره مکانی برای کسب و کارتان هستید یک مکان را صرفا به دلیل بودجه تان انتخاب نکنید، به دسترسی و رضایت مشتری هم فکر کنید. جایی انتخاب کنید که دسترسی مناسبی داشته باشد.

 

  1. حضور آنلاین ندارند.

بیشتر مشتریان شما آنلاین هستند. آنها با دوستان خود در ارتباط هستند ، به دنبال توصیه و حتی خرید آنلاین هستند. اگر در فضای دیجیتال حضور ندارید و آنلاین نیستید، ممکن است فرصتهایتان را از دست بدهید.

حتماً به نوعی حضور آنلاین داشته باشید. لازم نیست درگیر حواشی گران یا وقت گیر شوید. می توانید در صفحات رسانه های اجتماعی یا وب سایت Google My Business حضور داشته باشید. حتما سعی کنید یک سایت موجه دست و پا کنید و برای سایت کسب و کارتان یک وبلاگ داشته باشید. با این ترفند شانس داشتن مشتری های بیشتری خواهید داشت. مطمئن باشید که وقتی شخصی شما را جستجو می کند، چیزی داخل اینترنت ببیند. می توانید دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار کوچک هم در پیش بگیرید. خدمات سئو و استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز به شما در دیده شدن کمک می کند.

 

  1. آنها به مشتریان خود گوش نمی دهند.

مشتریان شما می دانند چه می خواهند. اگر آنها نوع خدمات رسانی شما را دوست ندشته باشند، ممکن است به صورت آنلاین بروند و از شما گله و شکایت کنند. اگر به نظرات منفی مشتری پاسخ  ندهید و به بازخورد آنها توجهی نکنید، خطر از دست دادن مشتری را پیش رو خواهید داشت.

وقتی مشتری از شما گله می کند، به آنها گوش دهید. اگر کاری برای رفع این گله گذاری ها وجود دارد، آن را اصلاح کنید! درباره نحوه برخورد با نظرات منفی بیشتر بدانید.

 

  1. پول کم و پول زیاد هر دو موجب شکست کسب و کار می شود

موجودی و داشتن پول یک شمشیر دو لبه است. اگر زیاد داشته باشید، هدر می دهید. اگر پول کافی نداشته باشید، ممکن است نتوانید رشد کنید و میدان را رقیبانتان واگذار کنید. اگر کارتان نیاز به جنس و وسیله دارد در حدی تهیه کنید که احتیاج باشد. اگر حواستان به مشتری ها باشد دستتان می آید که چقدر موجودی احتیاج دارید. این امر ممکن است برای تشخیص درستی با آزمایش و خطا انجام شود، اما اگر به مشتریان خود گوش فرا دهید، می توانید تعیین کنید که په اندازه نیاز دارید.

 

  1. حساب کتاب های خود را مدیریت نمی کنند.

یک صاحب کسب و کار همیشه باید بداند که در چه وضعیت اقتصادی قرار دارد. حتی اگر یک حسابدار هزینه ها را برای شما بفرستد، همچنان مهم است که شما بدانید که داخل کسب و کارتان چه می گذرد.

صورتهای مالی خود را به طور مرتب مرور کنید تا بدانید که کجا هستید و می توانید قبل از رفع مشکل، مشکلی را اصلاح کنید.

 

  1. عدم رضایت کارمندان باعث شکست در کسب و کار می­شود.

بار انجام دادن امور روزانه روی دوش کارمندان شماست. اگر با کارمندان خود درست رفتار نکنید ، ممکن است آنها به دنبال شغل جدیدی باشند و شما را ترک کنند. حتی ممکن است به مردم بگویند که از کسب و کار با شما دست بکشند.

برای ایجاد یک فرهنگ قوی ، سالم و حمایتی برای کارمندان خود سخت تلاش کنید و رضایت کارکنان را جلب کنید. اگر آنها به خوبی از شرکت شما مراقبت کنند و احساس کنند که عضوی از یک تیم هستند، برای رسیدن شرکت به اهدافش هم تلاش خواهند کرد. به همین صورت اگر از شرایط ناراضی باشند موجبات شکست در کسب و کار را فراهم می کنند.

 

 

نظرات کاربران