روش هایی برای حذف لینک اسپم

در گذشته ممکن بود بازاریابان یا افراد تازه وارد در حوزه ی سئو به شما پیشنهاد کنند برای ارتقا رتبه در موتورهای جستجو برای ایجاد بک لینک و پیوندهای خارجی بیشتر، نمایه هایی را خریداری کنید. پس از مدتی در سال 2012 گوگل با شناخت این لینک های غیر واقعی و اصطلاحا اسپم شروع به جریمه و شناسایی سایت هایی که از این روش استفاده کرده بودند کرد. با این حساب باید به فکر حذف لینک اسپم از سایت کسب و کار خودتان باشید.

هرچند گوگل الگوریتم های خود را طی سال های گذشته ارتقا داده است و پیوندهای اسپم را نادیده می گیرد اما بهتر است شما برای داشتن یک سئو سایت خوب به طور مرتب اقدام به حذف لینک های اسپم خود کنید. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به نحوه پیدا کردن و حذف لینک اسپم در یک سایت بپردازیم.

حذف لینک اسپم

نکاتی برای حذف لینک اسپم

بک لینک چیست؟

برای اینکه به طور دقیق تر به بررسی ضرورت حذف لینک اسپم در یک سایت بپردازیم بد نیست ابتدا  توضیحاتی در مورد آن بدهیم. بک لینک به انتشار لینک سایت شما در سایت های دیگر گفته می شود و هر چه تعداد آن بیشتر باشد و سایت هایی که به شما لینک می دهند در حوزه ی مرتبط تری مشغول به فعالیت باشند بک لینک ها ارزش بیشتری دارد. از آنجایی که بک لینک ها در بهبود سئو و ارتقا رتبه ی سایت در موتورهای جستجو نقش اساسی دارند ممکن است وسوسه شوید که به طور جعلی و یا اسپم آن را برای خود بسازید و یا ناخواسته لینک سایت شما در سایت های نامعتبر منتشر شود، در این حالت بهتر است برای حذف لینک اسپم خود اقداماتی انجام دهید. برای داشتن یک سئو خوب و مناسب سایت شما هرگز نباید با سایت های زیر در ارتباط باشد:

لینک از دامنه هایی که جریمه شده اند

لینک از سایت های موجود در فهرست مزارع پیوند یا اصطلاحا link farms

لینک از سایت های نامناسب مانند قمار آنلاین

لینک از سایت های زبان خارجی که دارای زبان متفاوتی با زبان سایت شما هستند

لینک از سایت های غیر مرتبط با حوزه ی فعالیت شما

حضور لینک سایت شما در این گونه سایت ها به عنوان فعالیت های غیر مجاز و جعلی محسوب شده و  توسط گوگل نادیده گرفته می شود پس بهتر است برای حذف لینک های اسپم خود سریعا اقدام کنید.

حذف لینک اسپم با استفاده از Disavow

نرم افزارها و سرویس های متنوعی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها بک لینک های خود را پیگیری و در صورت تمایل حذف کنید. یکی از بهترین این سرویس ها Disavow است. گوگل این ابزار را در سال 2012 برای شناسایی لینک های اسپمی که باعث آسیب به رتبه بندی سایت ها می شد رونمایی کرد. Disavow به شما این امکان را می دهد که با شناسایی لینک های اسپم سایت خود به گوگل بگویید که مایل نیستید این لینک ها برای رتبه بندی سایت در نظر گرفته شوند.

البته گوگل بارها در توضیحات رسمی خود عنوان کرده است که Disavow یک ابزار با قابلیت های پیشرفته است و باید با احتیاط از آن استفاده کنید. زیرا اگر بصورت نادرستی از آن استفاده شود می تواند موجب آسیب زدن به سئو سایت شما و افت جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل شود. بنابراین توصیه می شود حتماً برای انجام این کار از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

نحوه استفاده از Disavow

در گام اول باید بررسی کنید که آیا واقعاً به این ابزار احتیاج دارید یا خیر. درصورتی شما باید به سراغ حذف لینک اسپم  با استفاده از Disavow بروید که:

تعداد قابل توجهی ‌‌لینک اسپم دارید.

‌لینک‌ها به صورت دستی قابل حذف نیستند.

یعنی اگر تعداد ‌لینک‌ های نامناسبی که از یک منبع دریافت کردید کم است به طوری که تاثیر محسوسی در رتبه ی سایت شما ندارد و یا اینکه می ‌توانید ‌لینک‌ها را با ارائه ی درخوست از منبع حذف کنید بهتر است به سراغ این ابزار نروید.

در قدم دوم بهتر است یک لیست از لینک های اسپمی که می خواهید حذف کنید تهیه کنید.

یک فایل notepad باز کنید و لیستی از لینک‌های نامناسبی که پیدا کرده‌اید آماده کنید. آدرس ‌سایت‌ها را می‌توانید به دو صورت در این فایل قرار دهید:

http:/example.com/sample/links.html

نوشتن کامل آدرس در هر خط و یا:

domain:example.com

نوشتن اسم دامنه بعد از کلمه‌ی domain به این معنا است که شما مایلید تمام ‌لینک‌ های دریافتی از این دامنه حذف یا بی اثر شوند. سپس فایل را با پسوند txt. ذخیره کنید.

در مرحله ی بعد در ایمیلی که با آن سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کرده‌اید لاگین کنید. سپس وارد آدرس disavow گوگل شوید.

حذف لینک اسپم

سپس نام ‌سایت مورد نظر خود را انتخاب و رو دکمه‌ ی قرمز رنگ کلیک کنید.

در این مرحله مجددا روی گزینه ی disavow link کلیک کنید تا پنجره‌ ی جدیدی روی صفحه باز شود.

حذف لینک اسپم

در این صفحه روی choose file‌ کلیک کنید و فایلی که از قبل آماده کرده بودید را آپلود نمایید. سپس روی گزینه ‌ی submit کلیک کنید.

بعد از انجام اینکار گوگل طی چند هفته ‌لینک‌ ها را بررسی می‌ کند و اثر آنها را از سایت شما حذف خواهد کرد و به این صورت شما موفق به حذف لینک های اسپم خود خواهید شد.

 

 

نظرات کاربران