لینک نوفالو چیست

لینک نوفالو چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

لینک نوفالو چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

هر لینکی که از یک سایت در یک سایت دیگر منتشر می شود در فرآیند رتبه بندی گوگل یک امتیاز محسوب می شود اما بک لینک نوفالو nofollow از این قاعده مستثنی است. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم بررسی کنیم که لینک نوفالو دقیقا چیست و چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد.

لینک نوفالو چیست؟

لینک نوفالو لینکی است که که در یک سایت به مطالب سایت دیگر اشاره می کند اما دارای ویژگی rel = “nofollow” است. این برچسب ویژه HTML است و به موتورهای جستجو دستور می دهد که از این لینک چشم پوشی کنند. از آنجایی که لینک های نوفالو از فیلترهای رتبه بندی عبور نمی کنند در نتیجه تاثیری بر رتبه سایت در مورتوهای جستجو ندارند.

شناسایی لینک نوفالو

ساده ترین راه برای بررسی اینکه یک لینک نوفالو است یا خیر مشاهده کد HTML یک صفحه وب و جستجوی برچسب HTML “<a href” در آن است. اگر می توانید ویژگی “rel =” nofollow “را بین دهانه <a> و بسته شدن </a> پیدا کنید به این معنی است که این لینک قابل پیگیری نیست و نوفالو است. به عنوان مثال: <a href=”https://www.example.com”> rel = “nofollow”> یک لینک نوفالو است.

اگر نمی توانید این کد را پیدا کنید پس این لینک یک لینک فالو dofollow است. در واقع بهتر است بدانید که هیچ کد خاصی برای دستور فالو وجود ندارد. همه لینک ها به طور پیشفرض لینک فالو هستند مگر اینکه ویژگی نوفالو به آن اضافه شود.

اگر به دنبال یک روش دیگر برای شناسایی لینک نوفالو هستید می توانید از طریق مرورگر گوگل کروم اقدام کنید. صفحه وب حاوی لینک مورد نظر خود را باز کنید، روی هر قسمت از صفحه  که می خواهید کلیک راست کرده و INSPECT را انتخاب کنید یا از منوی بالا VIEW> DEVEOPER> INSPECT ELEMENTS را انتخاب کنید. روی نماد SELECT element کلیک کنید و لینک مورد نظر را برای مشاهده کد HTML آن انتخاب کنید.

ساخت لینک نوفالو

لینک نوفالو چیست

برای ایجاد یک لینک نوفالو می توانید کد rel = “nofollow” را در بین برچسب باز و بسته شدن عنصر <a href> کپی کنید تا قابلیت فالو آن غیرفعال شود. برای ایجاد تغییرات گسترده در سایت و افزودن ویژگی نوفالو به تمام لینک های موجود در نظرات و قسمت های مختلف سایت به کمک یک توسعه دهنده و متخصص در این حوزه نیاز خواهید داشت. البته بد نیست بدانید در سیستم وردپرس به طور پیشفرض تمام لینک های موجود در بخش نظرات لینک نوفالو هستند.

تفاوت لینک نوفالو و لینک فالو

همه ی لینک های یک سایت به صورت پیشفرض لینک فالو هستند و اگر بخواهید در سئو و رتبه بندی سایت شما نقش نداشته باشند باید آن را به بک لینک نوفالو تبدیل کنید. لینک های فالو یک معیار مهم در رتبه بندی سایت محسوب می شوند در حالی که لینک نوفالو به صورت کامل توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می شود.

تاثیر لینک نوفالو بر سئو

تا این قسمت شما یاد گرفتید که لینک نوفالو چیست، چگونه آنها را پیدا کنید و چگونه در صورت لزوم آنها را ایجاد کنید. اما ممکن است از خود بپرسید چرا یک مدیر سایت باید به لینک نوفالو اهمیت دهد؟ پاسخ شما بسیار ساده است، لینک نوفالو از فیلتری عبور نمی کند و بنابراین تاثیری در ارتقا رتبه ی شما در موتورهای جستجو ندارد و این نکته در بهبود سئو سایت بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سابقا در الگوریتم گوگل فرض اصلی این بود که سایت های مفید و معتبر بک لینک های بیشتری دریافت می کنند در نتیجه هر بک لینک به عنوان یک رای اعتماد در نظر گرفته می شد. این مفهوم هنوز هم یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سئو است اما پس از مدتی افرادی سعی کردن با فریب گوگل و انتشار لینک خود در سایت های نامناسب اقدام به جلب اعتماد گوگل به صورت غیر واقعی کنند. پس از این گوگل مجبور شد تغییراتی در این الگوریتم خود ایجاد کند تا لیست نتایج جستجو بهتر و واقعی تر شوند.

برای حل این مشکل گوگل سه کار انجام داد:

  1. الگوریتم های خود را تغییر داد تا بتواند لینک ها را به شکل متفاوتی مورد ارزیابی قرار دهد.
  2. شروع به مجازات کردن سایت هایی کرد که لینک های خروجی زیادی داشتند.
  3. ویژگی نوفالو را برای افزودن به لینک های نامعتبر به صاحبان سایت معرفی کرد.

علاوه بر این گوگل به مدیران سایت ها دستور داد که ویژگی نوفالو را به همه لینک های خروجی که به آنها اعتماد ندارند اضافه کنند.

در ادامه این سوال پیش می آید که با توجه به اینکه لینک نوفالو هیچ تاثیری بر رتبه بندی سایت ندارد در نتیجه برای سئو نیز بی اهمیت است؟ جواب این سوال خیر است زیرا لینک های غیرفعال شده و نوفالو از منابع معتبر همچنان دارای ارزش هستند و می تواند بر کیفیت سئو سایت شما تاثیر بگذارند.

چه زمانی یک لینک باید نوفالو شود؟

به عنوان یک متخصص سئو شما مسئول سلامتی کلی سایت خود در زمینه سئو هستید. این بدان معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که فعالیت های شما در سایت دستورالعمل های گوگل را نقض نمی کند و نحوه برخورد با لینک های ورودی یا خروجی بخشی از آن وظایف اصلی شما است. شما مجاز به فروش لینک یا مشارکت در مبادلات لینک یا پذیرفتن پست های پولی که دارای لینک نوفالو هستند، نیستید. همچنین داشتن تعداد زیادی لینک خروجی در یک صفحه وب طبیعی نیست و ممکن است گوگل شما را به خاطر این کار جریمه کند. به طور کلی بهتر است فقط به سایت هایی که به آنها اعتماد دارید لینک دهید. اگر مجبور شدید به یک سایت بک لینک دهید و از کیفیت و صحت آن 100٪ مطمئن نیستید بهتر است از لینک نوفالو استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

روش های کاربردی برای رفع لینک اسپم

مزرعه لینک در سئو چیست و چرا باید از آن اجتناب کرد؟

نظرات کاربران