آداب معاشرت در کسب و کار

راز های ناگفته آداب معاشرت در کسب و کار !

در سال های اخیر شاهد تغییرات بسیاری در کسب و کار های مختلف بوده ایم. از فضا هایی که برای کار در نظر گرفته شده اند تا نحوه انجام کار و قرارداد ها تغییر پیدا کرده است. اما تنها موردی که از این تغییرات مستثنی بوده است، آداب معاشرت در کسب و کار است. هنوز هم افرادی وجود دارند که نحوه برخورد و صحبت کردن با همکاران خود را نمی دانند و این بسیار آزار دهنده است. در ادامه مطلب قصد داریم چند مورد بسیار مهم در آداب معاشرت را برایتان بررسی کنیم تا روابط بهتری با همکاران خود داشته باشید و رضایت کارکنان نیز افزایش پیدا کند.

آداب معاشرت در کسب و کار

قبل از شروع لازم است بدانید که قوانین مشاغل مختلف، متفاوت است. ممکن است شرکتی ورود سگ را ممنوع کند و شرکتی دیگر ورود آن را کاملاً آزاد اعلام کند. تمام آداب زیر را با قوانین محل کار خود تطبیق دهید و سپس آن ها را اجرا کنید.

تصدیق افراد

آداب معاشرت در کسب و کار
  • هنگامی که با افراد مختلف در کارگاه ها یا جلسه های کاری مواجه می شوید، بهتر است لبخند خود را بر روی چهره آن ها بپاشید تا انرژی مثبتی را به سمتشان حواله کنید و به عنوان یک همکار خوش اخلاق شناخته شوید.
  • هنگامی که شخصی با شما صحبت می کند، به تصدیق آن بپردازید. حتی اگر واقعاً علاقه ای به موضوع ندارید، با یک لبخند یا کلمه بسیار عالی مکالمه را جمع کنید و به سمت کار های خود بروید. اخم و بد اخلاقی هیچ جایی در محیط های کاری حرفه ای ندارد.

انتخاب موضوع صحیح برای گفت و گو

  • اگر قصد دارید با همکاران خود صحبت کنید، لازم است موضوعات درستی را انتخاب کنید. به عنوان مثال مطرح کردن مسائل زندگی شخصی به هیچ عنوان کار درستی نیست. مسائل خانواده شما به همکارانتان هیچ ارتباطی ندارد و بهتر است مطرح نشود.
  • از بیان کردن موضوعات سیاسی یا مذهبی به طور کامل خودداری کنید. با این کار، علاوه بر اینکه به خودتان احترام می گذارید، احترام همکارانتان را نیز نگه خواهید داشت.

نظافت شخصی

  • رعایت کردن نظافت شخصی یکی از مهم ترین آداب معاشرت در کسب و کار است. سعی کنید همیشه بوی خوبی بدهید و لباس های تمیز به تن داشته باشید.
  • اگر از مکان های مشترک مانند آشپزخانه، دستشویی، دفتر کار و… استفاده می کنید، لازم است به نظافت آن مکان ها نیز اهمیت بدهید تا فضای دلنشینی را برای خود و همکاران خود به ارمغان بیاورید.

آداب هنگام صرف غذا

آداب هنگام صرف غذا
  • هنگامی که با همکاران خود برای صرف غذا به رستورانی می روید، لازم است آداب خاصی را رعایت کنید. به عنوان مثال دستمال را بر روی پا های خود بیندازید تا از کثیف شدن لباس هایتان جلوگیری کنید.
  • لازم است هنگام سفارش غذا، به دنبال غذایی باشید که قیمت یکسانی با غذای همکاران شما داشته باشد و بیش از اندازه گران قیمت نباشد.
  • بهتر است غذایی کم زحمت را انتخاب کنید تا آماده کردن آن زمان زیادی طول نکشد و پس از همکاران خود شروع به خوردن غذا نکنید.
  • تمام تلاش خود را برای جویدن با دهان بسته به کار بگیرید تا صدای جویدنتان دیگران را اذیت نکند.
  • اگر نیاز داشتید که غذایی را از میان دندان های خود جدا کنید، به هیچ عنوان در مقابل بقیه این کار را نکنید و سرویس بهداشتی را بهانه کنید تا غذا را از میان دندان هایتان جدا کنید.

حرفه ای بودن

به هر کاری که مشغول هستید، باید در آن حرفه ای باشید. منظور از حرفه ای بودن تنها مهارت کاری بالا نیست؛ بلکه منظور تلاش برای داشتن محیط کاری شاد و آرام نیز است.

  • به قول خود عمل کنید: اگر قولی به شخصی می دهید، حتماً به آن عمل کنید. در صورتی که عمل به آن غیر ممکن است، در وهله اول هیچ گاه چنین قولی ندهید.
  • وقت شناسی: وقت شناسی جزء پراهمیت ترین آداب معاشرت در کسب و کار است. درواقع قسمت عظیمی از شخصیت شما را تشکیل می دهد و موجب اعتماد بیشتر افراد با شما خواهد شد.
  • حفظ آرامش: همیشه تمام کار ها به خوبی پیش نخواهد رفت. گاهی اوقات ممکن است اتفاقات ناخوشایندی در محل کار رخ دهد که شما را عصبانی کند. همیشه آرامش خود را حفظ کنید و با فکر رفتار کنید.
  • رفتار منعطف: اگر لازم شد سریعاً برنامه کاری خود را تغییر دهید و برای یک جلسه کاری پراهمیت به خارج از شهر بروید. در این صورت اعصاب خود را به هم نریزید و کاملاً منعطف رفتار کنید تا به عنوان یک فرد حرفه ای شناخته شوید.
  • پذیرش انتقادات: هنگام انجام کار به احتمال زیاد با انتقادات و اختلاف سلیقه های بسیاری رو به رو خواهید شد. نحوۀ برخورد شما با آن ها نشان دهندۀ شخصیت حرفه ای شما است.

تلفن صحبت کردن

تلفن صحبت کردن
  • هنگام صحبت با تلفن لازم است صدای خود را بلند یا بسیار ضعیف نکنید. بلکه با صدایی رسا که به خوبی قابل شنیده شدن باشد، اما کسی را اذیت نکند، صحبت کنید.
  • در جلسات کاری تلفن خود را بر روی حالت بی صدا قرار دهید تا جلسه را مختل نکند و موجب قطع شدن بحث هایتان نشود.

پاسخ دهی به ایمیل ها

  • زمان حرفه ای برای پاسخ به ایمیل های داخلی، ۱ روز و ایمیل های خارجی ۳ روز است. سعی کنید در این مدت به تمام ایمیل های خود پاسخ دهید.
  • هنگام نوشتن از غلط املایی، استفاده ار علائم نگارشی بیش از اندازه و کلمات غیر رسمی بهره نبرید.

جلسات حضوری

  • هنگام دیدار حضوری شخصی، از تعریف درباره ظاهر او پرهیز کنید تا شخص را معذب نکنید.
  • یک صورت جلسه کامل را قبل از شروع در اختیار افراد قرار دهید تا خود را برای موضوعات ذکر شده آماده کنند.
  • سعی کنید به شخص مقابل خود، بیش از اندازه خیره نشوید و تماس چشمی بیش از اندازه و به دور از ادب برقرار نکنید.

جمع بندی

نکاتی که در مطالب بالا ذکر کردیم، بسیار ساده هستند؛ اما تأثیرات مثبت بسیاری را به همراه دارند. به همین دلیل است که در کنار مهارت های ضروری برای کسب و کار، آداب معاشرت در کسب و کار نیز بسیار اهمیت دارد.

نظرات کاربران