الگوریتم Top Heavy چیست؟

الگوریتم Top Heavy چیست؟

زمانی که الگوریتم Google Top Heavy به دنیای جستجوی وب و سئو معرفی شد، تغییر گسترده ای در این دنیا به وجود آمد. همه ما می دانیم که یکی از عوامل بهبود سئو یک وب سایت و بالا رفتن رتبه وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، محتوای با کیفیت است. حال بدیهی است که اگر تولید محتوای با کیفیت، کار آسان و ساده ای بود، بسیاری از وب سایت ها آن را انجام می دادند و دیگر هیچ مدیر وب سایتی، دغدغه پیدا کردن کسانی که بتوانند محتوای با کیفیت تولید کنند، نداشتند اما همه ما می دانیم که تولید محتوا کاری ظریف، دشوار و پیچیده است و محتوای با کیفیت و مناسب، محتوایی است که در آن به جزئیات توجه شده است.

حال خیلی از وب سایت ها به دلایل مختلفی مثل زمان بر بودن، پر هزینه بودن، کمبود خلاقیت و دلایل متفاوت دیگری، از تولید محتوا صرف نظر می کنند. در ادامه برای آن که بتوانند برای وب سایت خود شهرت مورد نیاز را کسب کنند و رتبه خوبی در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل به دست آورند، به جای محتوای ضعیفی که تولید کرده اند، از تبلیغات مختلف مثل تبلیغات AdSense استفاده می کنند و در انتهای تبلیغات، محتوای کوتاه و بی کیفیت و ساده ای را قرار می دهند تا فقط رفع تکلیف کرده باشند. حال الگوریتم Top Heavy، الگوریتمی شوم برای این وب سایت ها به شمار می آید. این الگوریتم خط‌مشی جدیدی به وجود آورد که طبق این مسیری که این الگوریتم تعیین کرده است، وب سایت هایی که با تبلیغات AdSense بارگذاری شده اند و محتوای کوتاه و ضعیفی را در پایان تبلیغات، قرار می دهند، از طرف موتور جستجو گوگل جریمه می شوند.

الگوریتم Top Heavy ابتدا در ژانویه 2012 به دنیای جستجوی وب و سئو معرفی شد. سپس پس از معرفی این الگوریتم، همانند تمامی الگوریتم های موتور جستجو گوگل، به روز رسانی های دیگری نیز برای این الگوریتم عرضه شد. اصلی ترین به روز رسانی هایی که برای بهبود و توسعه الگوریتم Top Heavy ایجاد شد در اکتبر 2012 و فوریه 2014 رخ داد.

موضوعی که باعث شد گوگل به فکر ایجاد الگوریتم Top Heavy بیافتد، افزایش تعداد وب سایت هایی بود که بیش از حد از تبلیغات در بالای صفحات خود استفاده می کردند. زمانی که کاربری در گوگل عبارتی را جستجو کرده است و سپس در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، بر روی وب سایتی که گوگل به عنوان نتیجه برای سوال آن کاربر به او نشان داده است، کلیک می کند، اگر با وب سایتی که پر از تبلیغات است و برای بازدید محتوایش باید تا جایی که امکان دارد به قسمت های پایینی وب سایت رفت، مواجه شود، بدیهی است که آن کاربر عصبی و نا امید می شود. به همین دلیل شرکت گوگل، دنیا را با الگوریتم Top Heavy آشنا کرد.

الگوریتم Top Heavy چگونه کار می کند؟

الگوریتم Top Heavy چگونه کار می کند؟

با توضیحاتی که درباره تعریف Google Top Heavy Update دادیم، ممکن است که از قرار دادن هرگونه تبلیغات در وب سایت خود هراس پیدا کنید و بترسید. حواستان باشد که این طرز فکر کاملا اشتباه است. مطمئن باشید که شرکت گوگل به هیچ عنوان مخالف سود کردن وب سایت ها با استفاده از تبلیغات مفید و کار‌آمد نیست حتی بخش زیاد و قابل توجهی از درآمد سالانه شرکت گوگل از تبلیغات هایی است که انجام می دهد. آن چیزی که موتور جستجو گوگل با آن مخالف است، استفاده زیاد از تبلیغات است زیرا استفاده بیش از حد از تبلیغات در وب سایت ها باعث برهم زدن آرامش کاربر می شود و تجربه کاربر از برخورد با سایت را ناخوشایند می کند. همه ما هم می دانیم که هدف اصلی موتور جستجو گوگل در معرفی هر الگوریتمی، بهبود تجربه کاربر است. الگوریتم Top Heavy نیز از این موضوع مستثنی نیست.

همانطور که گفتیم، اگر وب سایتی در اختیار دارید، اجرای تبلیغات برای کمی درآمد اضافی، عملی بسیار طبیعی و هوشمندانه است. گوگل یک پلتفرم به نام AdSense دارد که به احتمال زیاد با آن آشنایی دارید. وظیفه پلتفرم AdSense که به وسیله گوگل ایجاد شده است این است که تبلیغاتی در وب سایت شما ایجاد کند تا مخاطبان خاص شما آن را ببینند. چون تبلیغاتی که به وسیله پلتفرم AdSense ایجاد شده، دقیقا در بالای صفحه قرار می گیرند، بازدید کنندگان می توانند آن ها را ببینند، روی آن ها کلیک کنند و با این کار باعث کسب درآمد صاحبان وب سایت ها شوند.

اما به دلیل این که تعداد وب سایت هایی که از پلتفرم AdSense برای افزایش درآمد و سود خود و کاهش هزینه های مربوط به تولید محتوا، استفاده می کردند افزایش یافت، گوگل دنیای جستجوی وب و سئو را با الگوریتم Top Heavy آشنا کرد. این رفتاری که در پاراگراف بالا راجع به آن حرف زدیم، دقیقا همان رفتاری است که الگوریتم Top Heavy با آن برخورد می کند. با وجود آن که سوددهی وب سایت ها برای مدیران آن ها، از اهمیت بالایی برخوردار است اما باز هم هیچ وقت حاضر نیست که آسایش و دسترسی آسان کاربر به محتوای مورد نظرش را فدای افزایش سود و درآمد مدیران وب سایت ها کند. هنگامی که کاربران پس از ورود به این وب سایت ها که از پلتفرم AdSense استفاده می کنند، مجبور می شوند که زمان زیادی را برای پیدا کردن محتوای شما صرف کنند، کلافه و عصبانی می شوند و سپس وب سایت شما را ترک خواهند کرد.

البته این موضوع تنها به پلتفرم AdSense مختص نیست. از هر نوع پلتفرمی برای تبلیغات در وب سایت خود استفاده می کنید، باید حواستان باشد که تبلیغات در وب سایت شما آنقدر در بالای صفحات شما متمرکز نباشد تا کار کاربران برای مطالعه محتوایتان دشوار نشود. چون همیشه باید به این موضوع دقت کنید که کاربر برای تبلیغاتی که در وب سایت خود قرار می دهید، وارد وب سایتتان نمی شود و تنها به دنبال جوابی برای سوال خود است.

نظرات کاربران