ایجاد تعامل با مخاطبان

4 ترفند ایجاد تعامل با مخاطبان

ایجاد تعامل با مخاطبان چه کاربردی دادر؟ وقتی صحبت از سخنرانی های عمومی می شود،‌ اکثر مردم فکر می کنند که مشارکت مخاطب چیز خوبی نیست و منجر به هرج و مرج و اتلاف وقت می شود. در حالی که مشارکت می تواند سخنرانی شما را به یاد ماندنی و جذاب و هیجان انگیز کند. هدف اصلی در سخنرانی های قوی و موفق، ایجاد تعاملاتی است که مخاطب را به پذیرش ایده های شما نزدیک کند.

یکی از ضعف هایی که در بسیاری از سخنرانی های عمومی دیده می شود این است که مردم به سرعت خسته می شوند و سخنرانی ها از جذابیت مورد نیاز برخوردار نیستند. اگر مخاطبان و شنوندگان شما خسته شوند و حوصله گوش دادن به حرف های شما را نداشته باشند، کار شما برای تشویق آن ها به حضور دوباره در سخنرانی هایتان بسیار دشوار و تا حدی غیرممکن خواهد بود. بهترین کار برای جذاب کردن سخنرانی ها ایجاد تعامل با مخاطبان است.

ایجاد تعامل با مخاطبان نشان دهنده این است که شما برای وقت آن ها ارزش قائل هستید و می خواهید با آن ها ارتباط برقرار کنید. در این مقاله ما قصد داریم شما را با بهترین روش های ایجاد تعامل با مخاطبان آشنا کنیم تا با استفاده از این روش ها سخنرانی هایی جذاب و هیجان انگیز برای مخاطبانتان رقم بزنید.

  • سوال های «اگر … دستتان را بلند کنید.» بپرسید.

ایجاد تعامل با مخاطبان

یکی از اصولی ترین راه های ایجاد تعامل با مخاطبان، سوال پرسیدن از مخاطبان است. باید به تدریج بر درجه سختی سوالاتی که شما در طی صحبت های خود مطرح می کنید افزوده شود.

بهتر است که در ابتدای سخنرانی، سوالی از مخاطبان درباره خودشان بپرسید. سپس می توانید موقعیتی را ترسیم کنید و از آن ها درخواست کنید که اگر در چنین موقعیتی حضور داشته اند یا با آن آشنا هستند، دست خود را بالا ببرند. با چنین کاری شما آشنایی بیشتری با مخاطبانتان پیدا می کنید و مخاطبانتان هم به دلیل اینکه مسئله ای را با شما و دیگر افراد حاضر در میان گذاشته اند، احساس نزدیکی و راحتی بیشتری می کنند.

خیلی از افراد ممکن است بپرسند که چرا در همان اوایل سخنرانی باید چنین کاری کرد. طبق یک مطالعه نسبتا جدید در مورد دامنه توجه در طول سخنرانی ها، این نتیجه به دست آمده است که اولین لغزش ها در توجه شنونده در همان دقیقه اول صحبت اتفاق می افتد؛ بنابراین، با پرسیدن چنین سؤالی فوراً، یک تعامل ایجاد می‌کنید و یک ارتباط کوچک و فوری برقرار می‌کنید.

  • یک جوک بگویید.

ایجاد تعامل با مخاطبان

یکی دیگر از روش های ایجاد تعامل با مخاطبان شوخی است. شوخی یک رفت و برگشت طبیعی است. شوخی یا باعث می شود که مخاطب پاسخی در جواب شوخی شما بدهد یا خنده ای را در مخاطب بر می انگیزد. یک مطالعه در سال 2017 در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی ثابت کرد که استفاده از شوخ طبعی باعث بهبود درک افراد از شما در یک محیط حرفه ای می شود؛ در نتیجه، سعی کنید شنوندگان خود را بخندانید. اگر این کار را با موفقیت انجام دهید، آن ها از همان ابتدا به شما بیشتر توجه خواهند کرد.

  • از ابزار نظرسنجی استفاده کنید.

از ابزار نظرسنجی استفاده کنید.

نظرسنجی ها باعث می شوند که مردم درباره آن چه می شنوند انتقادی فکر کنند و تشویق شوند که نظرات و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. جدا از نظرسنجی معمولی «بالا بردن دست»، فناوری می تواند در اینجا به کمک شما آید.

شما می توانید سوالی را روی صفحه قرار دهید و سپس از افراد حاضر بخواهید که با استفاده از تلفن همراه یا لپ تاپ خود به آن سوال پاسخ دهند. ابزار های زیادی برای درست کردن چنین نظرسنجی هایی برای ایجاد تعامل با مخاطبان وجود دارند. یکی از بهترین برنامه ها برای چنین کاری، برنامه Polleverywhere.com است.

  • از توییتر استفاده کنید.

از توییتر استفاده کنید.

رسانه های اجتماعی می توانند یکی از معضلات مجریان و سخنرانان و یکی از دلایل اصلی حواس پرتی مخاطبان باشند؛ اما در کنار این مسائل، شما می توانید از رسانه ها و شبکه های اجتماعی مثل توییتر برای ایجاد تعامل با مخاطبان استفاده کنید.

برای استفاده از توییتر با هدف ایجاد تعامل با مخاطبان، می توانید یک هشتگ منحصر به فرد برای سخنرانی خود ایجاد کنید و از مخاطبان بخواهید که با هشتگ شما توییت ارسال کنند. همچنین می توانید از ابزاری مثل EverWall استفاده کنید تا آن چه را که مردم درباره آن توییت می کنند را نمایش دهید. با این حال، درباره زمان و تعداد دفعات نمایش توییت‌ ها، استراتژیک باشید. شما نمی خواهید حواس مردم را پرت کنید. لحظه ای را در سخنرانی انتخاب کنید که بتوانید کنار بروید و اجازه دهید مخاطبان خودشان صحبت کنند.

مطالب مرتبط با ایجاد تعامل با مخاطبان در وبلاگ بیزون:

ایجاد تعامل با مخاطبان در اینستاگرام

روش های جذب مخاطب

چگونگی ایجاد تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران