ایجاد کمپین بازاریابی

شش قدم برای ایجاد کمپین بازاریابی

یک کمپین بازاریابی موثر مستلزم تحقیق، برنامه ریزی، زمان و صبر است. رقابت در بازاریابی زیاد است و شما باید مطمئن شوید پیام شما در زمان مناسب به افراد مناسب می رسد؛ بنابراین عاقلانه است که برای مرحله برنامه ریزی زمان بگذارید. اگر قبلا هرگز یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی نکرده اید، این مقاله به شما کمک می کند عناصر و مراحل مورد نیاز برای ایجاد کمپین بازاریابی خود را بشناسید و آن مراحل را به خوبی اجرا کنید.

  1. هدف و بودجه خود را تعیین کنید.

هدف شما هر چیزی می تواند باشد. مثلا بالا بردن نرخ تبدیل مشتریان سایت، افزایش فروش و … . شما برای تحقق هر هدف به بودجه ای نیاز دارید. سه راه متداول برای تعیین بودجه داریم:

  • بودجه خود را بر اساس تقسیم وظایف تنظیم کنید.
  • بودجه خود را با بودجه رقیبتان مطابقت دهید.
  • درصدی از فروش پیش بینی شده را به بودجه اختصاص دهید. (این رقم می تواند بین 2 تا 20 درصد باشد.)
  1. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

مخاطبان هدف افراد یا شرکت هایی هستند که شما ایجاد کمپین بازاریابی را برای آن ها انجام می دهید. هر چه هدف خود را دقیق تر تعیین کنید، بازده سرمایه گذاری بالقوه شما بیشتر می شود. شناسایی بازار هدف شامل ویژگی های جمعیت شناختی، روان شناختی، جغرافیا، صنعت و … می شود. هر چه اطلاعات بیشتری درمورد مخاطبان هدف خود بدانید، ایجاد کمپین بازاریابی شما آسان تر خواهد شد. حتما باید بدانید که هدف شما بازاریابی B2B است یا B2C. این موضوع می تواند نوع رسانه ای را که می خواهید از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار کنید مشخص کند.

  1. پیام خود را بنویسید.

ایجاد کمپین بازاریابی

این مرحله در ایجاد کمپین بازاریابی بسیار مهم و حیاتی است. شما باید دو عامل را درمورد مخاطبان خود در نظر بگیرید: مشکلی که آن ها دارند و می خواهند آن مشکل را رفع کنند، جلب توجه مخاطب به یک مشکل. به طوری که مخاطبان فکر می کردند آن مشکل را نداشته اند و با دیدن نوشته شما به فکر فرو روند.

پیام شما باید به سه چیز بپردازد:

  • توسل به احساسات مخاطب برای برانگیختن واکنش عاطفی: شما می توانید با همدردی با مشکلات یا نیاز های برآورده نشده آن ها شروع کنید. به مخاطبان نشان دهید که احساس آن ها را درک می کنید. با انجام این کار، اعتماد مخاطب را جلب می کنید.
  • تاکید بر میزان مفید بودن محصول برای مخاطب: این مرحله شامل نشان دادن محصول یا خدمات شماست که چگونه می تواند مشکل آن ها را حل کند.
  • ارائه اعتبار: این مرحله می تواند شامل قسمت رضایت مشتری، داستان موفقیت، تاییدیه های مختلف و … شود.
  1. استراتژی رسانه ای خود را شناسایی کنید.

استراتژی رسانه ای خود را شناسایی کنید

اکنون که مخاطبان هدف خود و پیام خود را برای ایجاد کمپین بازاریابی بررسی کردید، می توانید بر نحوه ارائه پیام تمرکز کنید. چالش برانگیز ترین بخش ایجاد کمپین بازاریابی همین مرحله است. شما باید بین روند خودتان و مد روز تمایز قائل شوید. روند خودتان شما را ماندگار می کند. درحالیکه مد ها می آیند و می روند.

 بودجه شما، رفتار مشتریان و خدمات و محصول شما در انتخاب رسانه تاثیر دارند. هر چه پول بیشتری داشته باشید، می توانید رسانه های بیشتری انتخاب کنید. البته یافتن رسانه مناسب بسیار مهم تر از داشتن چند رسانه است. در دنیای امروز رسانه های آنلاین و شبکه های اجتماعی حرف اول را می زنند. بازاریابی مستقیم به ویژه بازاریابی ایمیلی یک سرمایه گذاری کم هزینه با بازده بالاست.

  1. کمپین بازاریابی خود را اجرا کنید.

حال که مرحله ایجاد کمپین بازاریابی تمام شد، می توانید کمپین بازاریابی خود را اجرا کنید. شما به تیم مناسبی نیاز دارید تا همه زمان بندی ها و فعالیت ها را برای هر بخش از کمپین آماده کند و بودجه مناسب را تعیین کند.

  1. نتایج خود را تحلیل کنید.

آخرین مرحله در ایجاد کمپین بازاریابی تجزیه و تحلیل نتایج است. نتایج می تواند به شما نشان دهد که کدام اهداف بهترین پاسخ را از طرف مخاطبان داشته اند و کدام رسانه بهتر است. هر چه بیشتر تحلیل کنید، بهتر می توانید تغییراتی را در کمپین خود ایجاد کنید.

عناصر موفقیت کمپین بازاریابی

عناصر موفقیت کمپین بازاریابی

حال که مراحل ایجاد کمپین های بازاریابی را به شما معرفی کردیم، می خواهیم عناصر موفقیت یک کمپین بازاریابی را برای شما بگوییم. توجه به این عناصر در ایجاد کمپین بازاریابی بسیار مهم است:

  • قدرت بازاریابی ایمیلی
  • رسانه های اجتماعی
  • سئو
  • بازاریابی محتوا و ایجاد محتوا
  • صفحات وبسایت، صفحات تجارت الکترونیک
  • مناسبت های مهم
  • مطبوعات مختلف
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • بازاریابی مستقیم با رسانه های سنتی مانند روزنامه ها و مجلات

جمع بندی

ما در این مقاله شما را با مراحل ایجاد کمپین بازاریابی آشنا کردیم. شما باید بودجه و هدف خود را تعیین کنید، شخصیت مشتری و مخاطبان هدف خود را بشناسید، پیام خود را بنویسید، رسانه خود را مشخص کنید، کمپین بازاریابی را اجرا کنید و آن را تجزیه و تحلیل کنید.

نظرات کاربران