اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از مباحثی که احتمالا امروزه شنیده باشید، اصطلاح اینترنت اشیا است که ممکن است به آن اینترنت چیز ها نیز گفته شود. در واقع امروزه میلیارد ها دستگاه در سراسر دنیا وجود دارند که به اینترنت متصل شده اند و با هم داده ها را به اشتراک می گذارند. همچنین امروزه به لطف ظهور تراشه های ارزان کامپیوتری این امکان فراهم شده است که تمامی وسیله ها بتوانند به اینترنت وصل شوند و از اینترنت استفاده کنند. برای این که بهتر بدانید اینترنت اشیا چیست، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله در مورد اینترنت اشیا و نکات در رابطه با آن توضیح داده شده است.

اینترنت اشیا چیست ؟

اینترنت اشیا چیست

اصطلاح اینترنت اشیا که به آن IOT و Internet Of Things نیز گفته می شود، جمعی از دستگاه های متصل اشاره است که از فناوری ارتباط بین دستگاه ها پشتیبانی می کنند. امروزه به لطف وجود تراشه های ارزان قیمت کامپیوتری، امکان ارتباطات راه دور با پهنای بالا در بسیاری از وسایل الکترونیکی با هزینه کم امکان پذیر شده است. به همین دلیل است که امروزه میلیارد ها دستگاه متصل به اینترنت داریم. امروزه حتی وسایلی مانند مسواک، جاروبرقی، ماشین ها و دیگر وسایل الکترونیکی می توانند از حسگر برای جمع آوری داده ها استفاده کنند تا پاسخ هوشمندانه ای به کاربر بدهند.

برای این که بدانید اینترنت اشیا چیست خوب است بدانید که امروزه اینترنت اشیا امور روزمره را نیز با اینترنت انجام می دهد. تقریبا از دهه 90 تا کنون مهندسان کامپیوتر سنسور ها و پردازنده های مختلف را به اشیای روزمره ای که از آن ها استفاده می کنیم، اضافه کرده اند. البته پیشرفت در ابتدای کار بسیار کند بود و معمولا هزینه های زیادی نیز داشت؛ زیرا تراشه ها در ابتدای کار بسیار بزرگ و حجیم بودند و انرژی بسیار زیادی نیز مصرف می کردند.

اما برای این که بدانید اینترنت اشیا چیست باید گفت که با ظهور تراشه کامپیوتری کم مصرف که برچسب های RFID داشتند، اینترنت اشیا به سرعت پیشرفت کرد؛ زیرا این تراشه ها مصرف کمی دارند و اندازه آن ها نیز بسیار کوچک است. این تراشه ها هر روز با گذشت زمان کوچک تر، سریع تر و هوشمند تر می شوند.

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

اینترنت اشیا چگونه کار می کند

در مورد این که اینترنت اشیا چیست باید گفت دستگاهی که به این قابلیت مجهز است، می تواند داده ها را جمع آوری و آن ها را پردازش کند. به طور کلی دستگاهی که از قابلیت اینترنت اشیا بهره می برد، برای انجام عملکرد خود به سه جزء نیاز دارد:

  • دستگاه هوشمند

برای عملکرد صحیح اولین قسمتی که اینترنت اشیا نیاز دارد، دستگاه هوشمند است. دستگاه های هوشمندی مانند تلویزیون، دوربین های امنیتی یا تجهیزات ورزشی می توانند داده های موجود را از محیط، ورودی های کاربر یا یک الگو ثابت جمع آوری و پردازش کند. همچنین داده ها را از طریق اینترنت منتقل می کنند.

  • اپلیکیشن

برای اینکه متوجه شوید اینترنت اشیا چیست و چگونه کار می کند، باید گفت که دومین قسمت مهم برای عملکرد صحیح اپلیکیشن آن است. اپلیکیشن اینترنت اشیا در واقع مجموعه ای از خدمات و نرم افزار هایی است که به کمک آن داده های دریافتی از دستگاه های مختلف اینترنت اشیا جمع آوری می شوند و در نهایت این داده ها یکپارچه می شوند. برای تجزیه و تحلیل این داده ها معمولا از یادگیری ماشین یا همان فناوری هوش مصنوعی استفاده می شود. به کمک این فناوری دستگاه اطلاعات را دریافت می کند و به طور هوشمند پاسخ کاربر را می دهد.

  • رابط گرافیکی

یکی از لازمه های ارتباط با اینترنت اشیا، وجود یک رابط گرافیکی است که کاربر معمولی بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. می توان یک یا چند دستگاهی را که به اینترنت اشیا مجهز هستند، به راحتی توسط یک رابط گرافیکی ساده کنترل کرد و به آن ها فرمان داد. برای مثال اپلیکیشن هایی که برای موبایل منتشر می شوند یا وبسایت هایی که برای فرمان دادن و گرفتن اطلاعات از دستگاه هستند، نمونه هایی از یک رابط گرافیکی برای کنترل اشیا هستند. یک رابط گرافیکی امکان استفاده از دستگاه های هوشمند برای یک کاربر ساده را نیز فراهم می کند.

چه فناوری هایی در اینترنت اشیا به کار گرفته می شود؟

اینترنت اشیا چگونه کار می کند

در مورد این که اینترنت اشیا چیست و چه فناوری هایی در آن به کار رفته است باید گفت این تکنولوژی از فناوری های مختلفی بهره می برد. اما برخی از تکنولوژی های پایه که برای ساخت اینترنت اشیا ضروری هستند، شامل موارد زیر می شود:

  • محاسبات لبه ای

محاسبات لبه ای در واقع یک نوع فناوری است که در تمامی دستگاه هایی که به اینترنت اشیا مجهز هستند، استفاده می شود. این فناوری قدرتی بیش از ارسال و دریافت داده ها دارد. در واقع این تکنولوژی می تواند قدرت محاسباتی را در دستگاه هایی که به اینترنت اشیا مجهز هستند افزایش دهد. همچنین محاسبات لبه ای می تواند تاخیر در ارتباطات را کاهش دهد و زمان پاسخگویی دستگاه را بهبود دهد.

  • پردازش ابری

فناوری کلاود یا همان فناوری فضای ابری برای عملکرد صحیح دستگاه های مجهز به اینترنت اشیا ضروری است؛ زیرا به کمک این تکنولوژی می توان برای ذخیره سازی داده ها و مدیریت دستگاه های اینترنت اشیا استفاده کرد. همچنین با استفاده از این تکنولوژی امکان دسترسی به اطلاعات دستگاه توسط چندین کاربر امکان پذیر می شود.

  • هوش مصنوعی

یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی به نرم افزار یا الگوریتمی گفته می شود که می توان برای پردازش داده ها و تصمیم گیری در لحظه از آن استفاده کرد. هوش مصنوعی می تواند با توجه به نیاز های کاربر پیشنهاد های بهتری ارائه دهد.

جمع بندی

امروزه استفاده از اینترنت اشیا بیش از پیش افزایش یافته است و تمامی کسب و کار ها و خانه ها از آن استفاده می کنند. چرا که اینترنت اشیا می تواند راحتی بیشتر، امنیت بیشتر و عملکرد بهتر را برای کاربر به ارمغان بیاورد. به همین دلیل است که امروزه تقریبا تمامی دستگاه ها از اینترنت اشیا بهره می برند. برای این که بهتر بدانید اینترنت اشیا چیست و چه کاربرد هایی دارد، در این مقاله در مورد اینترنت اشیا و نحوه کار آن توضیح داده شد.

نظرات کاربران