بازاریابی صوتی

بازاریابی صوتی برای کسب و کار ها چه فوایدی دارد ؟

پیشرفت فناوری و ظهور اینترنت باعث شده است که بسیاری از موارد تحت تاثیر قرار بگیرند. یکی از مواردی که بیشترین تغییرات را کرده است، بازاریابی است. با ظهور اینترنت و گجت های مختلف هوشمند، شیوه های مختلفی برای بازاریابی نیز ایجاد شده است. یکی از شیوه های بازاریابی اینترنتی که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد، بازاریابی صوتی است. این شیوه تفاوت چندانی با دیگر شیوه های بازاریابی ندارد و از الگوی معمول پیروی می کند. برای این که بدانید بازاریابی صوتی چیست و چه ویژگی های دارد، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

بازاریابی صوتی چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

طبق تعریف، بازاریابی صوتی به ابتکارات بازاریابی اشاره دارد که در آن از محتوا های صوتی استفاده می شود و محتوا های نوشتاری و تصویری معمولا در آن نقشی ندارند. استفاده از این شیوه سال ها است که رایج است و امروزه نیز بسیاری از کسب و کار های بزرگ و کوچک سعی دارند تا از آن در استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنند.

بازاریابی صوتی چگونه صورت می گیرد؟

بازاریابی صوتی

برای بازاریابی صوتی راه های بسیار مختلفی یافت می شود و بستر های مختلفی نیز برای آن فراهم شده اند؛ برای مثال برخی از رایج ترین آن ها عبارت اند از:

  • پادکست ها
  • تبلیغات پادکست ها
  • رادیو
  • تبلیغات رادیویی
  • جستجوی صوتی گوگل
  • الکسا
  • تبلیغات صوتی

چگونه می توان یک استراتژی بازاریابی صوتی ایجاد کرد؟

راه های مختلفی هست که بتوانید بر اساس آن یک استراتژی بازاریابی صوتی ایجاد کنید؛ برای مثال ساده ترین راه ممکن این است که از خود بپرسید هدف شما از استفاده از این شیوه بازاریابی چیست. شما می توانید با پاسخ به این سوال اهداف خود را تعیین کنید. بعد از تعیین کردن اهداف نیز می توانید فرایند هایی را که به شما کمک می کنند تا به وسیله این شیوه بازاریابی کسب و کار خود را گسترش دهید، پیدا کنید.

از بازاریابی صوتی معمولا برای این اهداف استفاده می کنند:

  • برند سازی و آگاهی مردم از برند
  • ایجاد یک کانال جدید و متفاوت
  • فروش خدمات و محصولات
  • افزایش کلمات کلیدی و بهبود سئو صوتی

ایجاد محتوا برای کمپین های صوتی

ایجاد محتوا برای کمپین های صوتی

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که بیشتر کسب و کار ها در بازاریابی صوتی با آن رو به رو می شوند، ناتوانی آن ها در تولید محتوای ثابت برای مخاطبانشان است؛ زیرا همه چیز در بازاریابی سریع پیش می رود و اگر کسب و کار نتواند به طور منظم تولید محتوا انجام دهد، ضرر بزرگی خواهد دید.

اگر بودجه محدودی دارید و توان ایجاد محتوای ثابت را ندارید باید اطمینان حاصل کنید که هر محتوای صوتی ای که تولید می کنید، به بهترین شیوه ممکن استفاده می شود. برای مثال اگر در حال تولید یک محتوای صوتی یا پادکست برای یک وبلاگ هستید، می توانید از آن در بازاریابی صوتی خود نیز استفاده کنید. این یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن از یک محتوا بیشترین بهره را برد.

همچنین برای این که هزینه های خود را کاهش دهید، می توانید روش های دیگری را امتحان کنید. برای مثال اگر 40 پست وبلاگ دارید، می توانید تمامی آن پست ها را جمع آوری کنید و آن ها را تبدیل به 40 پادکست کنید. این کار می تواند هزینه های شما را کاهش دهد و تا حد زیادی در موفقیت شما در بازاریابی صوتی کمک کند. زیرا در گذر زمان پادکست ها هیچ گاه محبوبیت خود را از دست نداده اند و همیشه مخاطبان خاص خود را داشته اند.

علاوه بر موارد گفته شده شما می توانید از پادکست های تبلیغاتی نیز استفاده کنید. برای مثال می توانید در بین پادکست های خود یک تبلیغ کوتاه پانزده یا سی ثانیه ای قرار دهید. قرار دادن تبلیغ در پادکست ها کار بسیار ساده ای است و معمولا قیمت پایین تری  نسبت به دیگر تبلیغ ها دارد. به همین دلیل می توانید به راحتی با قرار دادن یک یا حتی چند تبلیغ کوتاه در پادکست های خود درآمد خوبی کسب کنید.

استراتژی بازاریابی صوتی

اگر قصد تولید محتوا برای بازاریابی صوتی دارید نباید سه اصل مهم را فراموش کنید. اول از همه محتوای صوتی شما نیز باید کلمات کلیدی داشته باشد. همچنین محتوایی که تولید می کنید باید سازماندهی شده باشد و پادکستی که ضبط می کنید باید با استفاده از وسایل حرفه ای انجام شده باشد تا کیفیت کار شما را بالا ببرد.

جمع بندی

یکی از بهترین شیوه های بازاریابی که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است، بازاریابی صوتی است. بسیاری از شرکت های دنیا از این شیوه بازاریابی استفاده می کنند؛ زیرا تولید محتوا برای آن ساده تر است و هزینه کمتری دارد. همچنین این بازاریابی های صوتی سریع تر نتیجه می دهند؛ از این رو برای کسب و کار های کوچک تر مناسب به نظر می رسند. برای این که با بازاریابی صوتی بیشتر آشنا شوید، در این مقاله درمورد این نوع بازاریابی و نحوه ایجاد آن مطالبی بیان نمودیم.

 

نظرات کاربران