سئو رقبا

راه های بررسی سئو رقبا

یکی از راه ها برای آن که بتوانید تجارت خود را در دنیای دیجیتال مارکتینگ در راه پیشرفت قرار دهید، این است که به وضعیت رقیبان خود نگاه کنید و به بررسی سئو رقبا بپردازید. این روش زمانی اهمیتش بالاتر می رود که شما خود صاحب تجارت باشید. هنگامی که به بررسی سئو رقبا بپردازید و عملکرد آن ها را مرور کنید،‌ می توانید از دلایلی که باعث شده است سئو آن ها بهتر یا بدتر شود آگاه شوید و سعی کنید کارهای مورد نیاز را برای تجارت خود اعمال کنید.

اگر در مورد این که چه قدمی در راه سئو سایت خود باید بردارید و از عملکرد سئو رقبای خود کنجکاوید، ما در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های بررسی سئو رقبا آشنا کنیم.

چرا بررسی کلمات کلیدی اهمیت دارد؟

با تحقیق و بررسی سئو رقبا خود، در واقع متوجه می شوید که چه مسئله ای باعث شده است که آن ها موفق شوند یا افت کنند. هنگامی که دلیل موفقیت آن ها را متوجه شوید، می توانید آن را بر سایت خود اعمال کنید. همچنان چون کلمات کلیدی بسیار بر سئو سایت تاثیر گذارد، یکی از دغدغه های اصلی سایت ها، تهیه کلمات کلیدی مناسب است. زمانی که شما با کلمات کلیدی که سایت های رقیب از آن استفاده می کنند، آشنا می شوید، می توانید به ایده های جدیدتر و متنوع تری برای کلمات کلیدی سایت خود دست یابید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

بررسی سئو رقبا

  1. به کلمات کلیدی رقبای خود نگاه کنید

تجارت هایی که می خواهند برای صنعت خود وب سایتی طراحی کنند،‌ مهم ترین چیزی که باید به آن دقت کنند، کلمات کلیدی است. به همین دلیل بهتر است برای شروع بررسی سئو رقبا، ابتدا با بررسی کلمات کلیدی که رقیبانتان استفاده می کنند، شروع کنید. هرچه کلمه کلیدی که استفاده می کنید، مرتبط تر به کار شما و جستجوی آن نیز راحت تر باشد، رتبه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل بالاتر خواهد رفت و در نتیجه سئو سایت شما بهتر می شود. به همین دلیل بررسی سئو رقبا و کلمات کلیدی آن ها اهمیت بالایی دارد.

برای آن که بتوانید متوجه شوید که رقبای شما از چه کلماتی به عنوان کلمات کلیدی استفاده می کنند، تعدادی ابزار آنلاین ساخته شده است تا کار شما راحت تر شود.

یکی از این ابزارها، UbberSuggest است. این نرم افزار این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که از کلمات کلیدی رقبا خود آگاه شوید. همچنین می توانید تعداد کلیک هایی که برروی کلمات کلیدی آن ها شده است را مشاهده کنید. استفاده از این ابزار رایگان است.

ابزار دیگری که برای بررسی سئو رقبا و کلمات کلیدی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، Ahrefs است. این نرم افزار رایگان نیست اما در عوض نتیجه ای که از آن می توان گرفت، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. Ahrefs طی یک دوره مشاهدات 7 روزه با مبلغ 7 دلار، به بررسی سئو رقبای شما می پردازد. کلمات کلیدی، بک لینک ها، بهترین محتواها، صفحات دارای رتبه برتر و دیگر مواردی که به سئو سایت مربوط است را به طور کامل در اختیار شما قرار می دهد.

بررسی سئو رقبا

  1. با دامنه ها و بک لینک های رقبا آشنا شوید

کلمات کلیدی، تنها عنصر مهم سئو به حساب نمی‌ آیند و پیوندها و بک لینک ها هم در بررسی سئو رقبا از اهمیت بالایی برخوردارند. تعریفی به نام Domain Authority یا اختیار دامنه وجود دارد که بررسی می کند که مطالب وب سایت شما تا چه حد به موضوع و حوزه ای که در آن قرار دارید، ارتباط دارد. هرچه این ارتباط بیشتر باشد، سئو سایت بالاتر می رود. همچنین کشوری که دامنه در آن بنا شده و قدیمی یا جدید بودن دامنه هم در سئو سایت تاثیر گذار است. به طور مثال هرچه دامنه شما قدیمی تر باشد، نشان دهنده تجربه بالاتر سایت شما در حوزه تخصصیتان است و در نتیجه سئو سایت شما بهتر می شود.

  1. فعالیت رقبا را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید

شبکه های اجتماعی به عضو جدا ناپذیر خانواده بازار دیجیتال تبدیل شده است. در نتیجه اگر تجارتی فعالیت قوی در این شبکه ها داشته باشد،‌ این امکان را دارد تا بخشی از دنبال کنندگان خود در شبکه های اجتماعی را روانه وب سایت خود کند و در نتیجه بازدیدکنندگان وب سایت بیشتر می شود و یکی از اصلی ترین موضوعاتی که سئو روی آن تمرکز می کند، افزایش ترافیک سایت است.

  1. وب سایت های برتر را تجزیه و تحلیل کنید

اگر قصد دارید پیشرفت کنید،‌ باید وبسایت هایی که در حوزه تخصصی شما جزو بهترین ها به حساب می آیند را بررسی کنید و از دلیل موفقیت آن ها آگاه شوید. ابزارهایی مثل UberSuggest و Ahrefs که بالاتر توضیحاتی راجع به آن دادیم، برای این تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار آنلاین دیگری به نام SEMRush نیز وجود دارد که آن هم می تواند به شما کمک کند. با SEMRUSH علاوه بر این که می توانید به بررسی سئو رقبا بپردازید، همچنین می توانید از فعالیت های آن ها در شبکه های اجتماعی و بازدید مطالبشان آگاه شوید.

وب سایت های برتر را تجزیه و تحلیل کنید

  1. سئو داخلی آن ها را بررسی کنید

یکی از اساسی ترین بخش ها در بررسی سئو رقبا، تجزیه و تحلیل سئو داخلی سایت آن هاست. سئو داخلی در واقع فرایندی است که در آن صاحبان سایت سعی می کنند با استفاده از ابزاری مانند توضیحات متا، عناوین متا و برچسب های جایگزین تصویر، سئو سایت خود را بهبود بخشند.

Screaming Frog ابزار آنلاین مناسبی برای این کار است. با استفاده از این نرم افزار شما می توانید درباره تمامی موارد بالا که در سایت رقیب استفاده می شود،‌ اطلاعات به دست آورید. در این صورت متوجه خواهید شد که استفاده از چه فونتی بهتر است، توضیحات متا را چگونه درج کنید و این که از چه برچسب های جایگزین تصویر استفاده کنید.

استفاده صحیح از برچسب های جایگزین تصویر گاهی به آن توجه نمی شود. اگر از برچسب های مناسب استفاده کنید، در واقع تصویر خود را بهتر توصیف کرده اید و در نتیجه ربات های گوگل سایت شما را پیدا می کنند.

  1. به سرعت بارگذاری سایت رقیب دقت کنید

یک بخش دیگر که در سئو سایت اهمیت بالایی دارد، سرعت بارگذاری یک سایت می باشد. گوگل از آن جا که راحتی کاربران برایش از اهمیت بالایی برخوردار است، سایت هایی که سرعت بارگذاری بالاتری دارند را در صفحات نتایج جستجو، در رتبه های بهتری قرار می دهد. شما بهتر است با بررسی سرعت سایت رقیبان خود، می توانید متوجه شوید که بهتر است سرعت سایت خود را به چه حدی برسانید تا استاندارد گوگل رعایت شود.

نظرات کاربران