چطور برنامه نویس بهتری باشیم

چطور برنامه نویس بهتری باشیم ؟

برنامه نویسی مهارتی است که امروزه طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد تلاش می کنند که با این حرفه آشنا شوند. طبیعتا همانند همه حرفه ها و مهارت ها، یادگیری برنامه نویسی هم در سطح های مختلفی صورت می گیرد. سوال رایجی که برای خیلی از برنامه نویسانی که می خواهند این مهارت را فرا بگیرند، پیش می آید، این است که چطور برنامه نویس بهتری باشیم.

تلاش برای پیدا کردن پاسخ این سوال، یک هدف الزامی برای بهبود مهارت های خود در زمینه برنامه نویسی است. اما بهتر است قبل از این که به این موضوع فکر کنید که چطور برنامه نویس بهتری باشیم، این را بدانید که حرفه ای شدن و بالا بردن مهارت در برنامه نویسی، کار ساده ای نیست و بسیار دشوار است.

یکی از مشکلاتی که خیلی از افرادی که قصد دارند در زمینه برنامه نویسی بهبود یابند، این است که بدون آن که بدانند روش بهتر شدن و حرفه ای شدن در برنامه نویسی چیست، به دنبال افزایش مهارت خود در برنامه نویسی و آشنایی با زبان های برنامه نویسی گوناگون می گردند. در نتیجه، پس از گذشت زمان کوتاهی، ناامید و خسته شده و این مهارت را رها می کنند یا در همان حد آماتور برنامه نویسی را یاد می گیرند.

اگر مثل ما مشتاقید که بدانید چطور برنامه نویس بهتری باشیم، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید. ما در این مقاله شما را با روش ها و دستور العمل هایی که به شما کمک می کند راه و روش موفقیت و حرفه ای شدن را در برنامه نویسی بیاموزید، آشنا می کنیم.

 

  1. به خود یادآوری کنید که چقدر نیاز به یادگیری دارید.

چطور برنامه نویس بهتری باشیم یادگیری

مشکلی که خیلی از افراد در یادگیری مهارت ها و حرفه ها دارند، این است که اعتماد به نفس کاذبشان مانع پیشرفت آن ها در حرفه مورد نظر می شود. این مسئله در مهارت ها و حرفه های متعددی صدق می کند. خیلی اوقات پیش می آید که شما در اواسط مسیر حرفه ای شدن در برنامه نویسی قرار گرفته اید و پیش خود فکر می کنید که به اندازه لازم با این زبان آشنا شده اید و دیگر نیازی به یادگیری بیشتری نیست و در واقع خود را برنامه نویسی حرفه ای می دانید. این طرز فکر کاملا اشتباه است.

اگر می خواهید بدانید که چطور برنامه نویس بهتری باشیم، اولین گامی که باید بردارید این است که به خود یادآوری کنید که چقدر دانشتان کم است و باید همیشه به دنبال یادگیری مطالب و آموزه های بیشتری باشید. ممکن است که پیش خود فکر کنید که این مسئله آن چنان پیش پا افتاده است که نیازی به گفتنش نیست. اما برنامه نویسان با تجربه و حرفه ای به یاد دارند که چه مدت طول کشید تا بر این فرض و طرز فکر شخصی غلبه کنند.

بسیاری از دانشجویان علوم کامپیوتر و برنامه نویسی، با جسارت مبتکرانه و مغرورانه و اطمینانی قوی که همه چیز را می دانند و نیاز شدید به اثبات آن به هر همکار جدید کاری، فارغ التحصیل می شوند. اگر بخواهیم به زبان ساده این بخش را توضیح دهیم، این است که نگرش «من بلدم!»، می تواند مانع یادگیری هر چیز جدیدی شود.

  1. کتاب خواندن

چطور برنامه نویس بهتری باشیم کتاب خواندن

تمامی کسانی که آشنایی خیلی کلی با مهارت برنامه نویسی دارند، می دانند که کد نویسی، کار دشواری است. خیلی اوقات، برنامه نویسان تفاوت بین کد خوب و بد را درک نمی کنند و نمی توانند این تفاوت را متوجه شوند. شما تا زمانی که یک کد خوب را ندیده باشید و بدانید که چه ویژگی هایی باعث شده است که این کد، به کد خوبی تبدیل شود، متوجه تفاوت بین کد های خوب و بد نخواهید شد.

کتاب می تواند به شما در شناخت تفاوت های کد های خوب و بد، کمک کند. اغلب نویسندگان کتاب های برنامه نویسی، خود برنامه نویسان خوبی است. معمولا این برنامه نویسان، تجربیات خود در کد نویسی و برنامه نویسی را در کتاب ها و نوشته های خود قرار می دهند. یکی از کتاب هایی که به برنامه نویسان تازه کاری که علاقه به کد نویسی دارند و مثل ما مشتاقند که بدانند چطور برنامه نویس بهتری باشیم، کتاب Clean Code از Uncle Bob و کتاب Effective Java از Joshua Bloch است.

 

  1. شخصی را با سبک کد نویسی کاملا متفاوت پیدا کنید و در مورد سبک او، با او بحث کنید.

چطور برنامه نویس بهتری باشیم سبک کد نویسی

وقتی مردم کاری را انجام می دهند، با وجود آن که ممکن است برای ما خیلی احمقانه و بی منطق به نظر برسد، اما بازهم ممکن است دلیل خاصی پشتش باشد که ما از آن آگاه نباشیم. درست است که دلیل افراد ممکن است در ابتدا ناقص به نظر برسد، اما باید به این موضوع نیز فکر کنیم که اگر دلیل افراد را به طور کامل بشنویم، ممکن است قانع شویم و نظرمان عوض شود. سپس در خلال این گفت و گو آگاه شویم چطور برنامه نویس بهتری باشیم و چه رویکردی برای ما مناسب تر است.

به طور مثال، برخی از برنامه نویسان، برنامه نویسی شیء گرا را ترجیح می دهند و برخی دیگر موافق سبک عملکردی و برخی موافق هر دو سبک هستند. هر گروه اگر با یکدیگر به بحث بنشینند، مطمئن باشید که می توانند لیست طولانی و بلندی از مزیت های سبک مورد نظرشان، مطرح کنند. در نتیجه، بحث و گفتگو با افرادی که سبک های دیگری نسبت به سبک مورد نظر شما را می پسندند، می تواند طرز فکر و نگرش جدیدی به شما اضافه کند و نظر شما را تغییر دهد.

  1. به یادگیری و مطالعه، به طور منظم بپردازید.

دنیای تکنولوژی و فناوری، به صورت روزانه تغییر می کند و یکی از پویا ترین علم های مدرن به شمار می آید. در نتیجه، اگر بخواهید در برنامه نویسی، حرفه ای شوید و مهارت بالایی در این حرفه کسب کنید، نباید لحظه ای دست از یادگیری و کسب دانش بردارید و مهارت های ارتباطی خود را ارتقا دهید تا بدانید چطور برنامه نویس بهتری باشیم. شما باید با علم روز آشنا باشید و همیشه به دنبال کتاب ها و مطالب جدید برای یادگیری باشید.

 

نظرات کاربران