بهینه سازی محتوا

چرا باید بهینه سازی محتوا را جدی بگیرید؟

بهینه سازی برای محتوایی که تولید شده است، در واقع بخش بسیار مهمی از هر استراتژی بازاریابی محتوای موفق است. هنگامی که فرآیند بهینه سازی را به درستی انجام می دهید، می توانید عملکرد موفقی داشته باشید؛ زیرا همه محتوا ها از محتوا های متنی گرفته تا کمپین های بازاریابی که بر اساس محتوای ویدیویی تولید می شوند، باید بهینه باشند تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای بهینه سازی محتوا تنها کافی است که با KPI های بازاریابی عملکرد و برخی از موارد مهم در بهینه سازی آشنا شوید که در این مقاله به طور کامل درمورد آن ها توضیح داده شده است.

بهینه سازی محتوا چیست؟

بهینه سازی یک محتوا در واقع فرآیندی است که طی آن اطمینان حاصل می شود که محتوای تولید شده از لحاظ فنی در بهترین حالت ممکن قرار دارد تا تعداد زیادی از مشتریان بتوانند آن را ببینند. این فرآیند می تواند شامل کار های مختلفی مانند گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط، تگ های متا و عنوان ها، لینک ها، عنوان اصلی، عناوین فرعی، سرعت سایت، کال تو اکشن (CTA)، اندازه تصاویر و بسیاری از عوامل دیگر باشد.

چرا بهینه سازی محتوا تا این حد اهمیت دارد؟

بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا بخش بسیار مهمی از بازاریابی اینترنتی است؛ زیرا بدون انجام آن بعید است که مخاطب هدف بتواند محتوای شما را در بین انبوهی از محتوا های تولید شده در سطح وب پیدا کند. کمی درمورد این موضوع فکر کنید. سرچ های اینترنتی قدرتمند ترین روشی هستند که مخاطب می تواند از طریق آن محتوای شما را پیدا کند؛ بدون اینکه با روش های تبلیغاتی بخواهید آن ها را به سمت سایت خود جذب کنید.

هنگامی که شما بهینه سازی محتوا را انجام می دهید، مشتریان بالقوه خود به خود شما را پیدا خواهند کرد. شما باید محتوا را برای کسب موارد زیر بهینه کنید:

  • رتبه در صفحات نتایج جست و جو (SERP)
  • جذب بک لینک
  • ایجاد مشارکت های اجتماعی
  • افزایش سرنخ ها
  • و موارد دیگر …

چه تفاوتی بین تولید محتوا و بهینه سازی آن وجود دارد؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و ساده تفاوت بین تولید محتوا و بهینه سازی آن را توضیح دهیم، باید بگوییم که محتوا برای خوانندگان و مشتریان شماست؛ در حالی که بهینه سازی محتوا برای ماشین های جست و جو مانند گوگل است.

به همین دلیل است که در هنگام تولید محتوا شما باید حین بهینه سازی آن بر اساس الگوریتم های مختلف موتور های جست و جو، آن را به نحوی بنویسید که برای مخاطبان نیز جالب باشد.

بهینه سازی محتوا چگونه است؟

بهینه سازی محتوا چگونه است

بهینه سازی در واقع تغییراتی در ساختار محتوا ایجاد می کند تا موتور های جست و جو سیگنال هایی مبنی بر مفید بودن آن دریافت کنند. برای مثال یکی از راه های بهینه سازی محتوا این است که بخش های متفاوت محتوا را به قسمت های مختلف تقسیم کنید. برای این کار می توانید به آن ها تگ های html مانند h1/h2/h3/h4 و غیره بدهید. استفاده از هدر ها به موتور های جست و جو نشان می دهد که محتوای شما از نظم خوبی برخوردار است و همین رتبه آن را بالا می برد.

چگونه محتوا را بهینه کنیم؟

قبل از شروع بهینه سازی و تولید محتوا باید یک سری موارد کلی مانند هدف خود از تولید محتوا و کلمه کلیدی ای که بر اساس آن قرار است محتوا را تولید کنید مشخص کنید. بعد از آن می توانید کار های زیر را برای بهینه سازی محتوا انجام دهید:

  • محتوایی عالی بنویسید.

هیچ میانبری برای اینکه رتبه های بالای موتور های جست و جو را کسب کنید، وجود ندارد. به همین دلیل بهترین راه بهینه سازی محتوا این است که محتوای خوبی بنویسید. محتوایی که شما تولید می کنید باید به خوبی نیاز های مشتریان را برطرف کند و بسیار ساده و جذاب برای مخاطبان عام نوشته شده باشد.

  • همیشه محتوای جدید تولید کنید.

موتور های جست و جو عاشق محتوا های جدید هستند. به همین دلیل هر چه یک محتوا جدید تر باشد، از نظر موتور جست و جو محتوای بهتری است. به همین دلیل اگر به طور مداوم محتوای جدید تولید می کنید، احتمال اینکه رتبه بهتری داشته باشید نیز بیشتر است.

برای بهینه سازی محتوا همیشه هم لازم نیست که فقط محتوای جدید داشته باشید؛ بلکه یکی از راه های بهینه سازی، آپدیت محتوا است. به کمک این کار شما به موتور های جست و جو نشان می دهید که محتوای خود را به روزرسانی کرده اید و اطلاعات سایت شما به روز است.

همیشه محتوای جدید تولید کنید.
  • توضیحات متا را بهینه کنید.

یکی از مهم ترین قسمت های هر محتوا، توضیحات متاست. در واقع توضیحات متا قطعه کوتاهی از محتوای متنی شما است که در موتور های جست و جو در زیر تگ عنوان ظاهر می شود. برای بهینه سازی محتوا طول توضیحات متای محتوای شما باید بین 155 تا 160 کاراکتر باشد. شما باید در این 155 تا 160 کاراکتر یک دید جامع از محتوایی که تولید کرده اید به خواننده نشان دهید.

شما باید به توضیحات متا مانند یک تبلیغ فکر کنید. یعنی باید توضیحات متای خود را به گونه ای بنویسید که افرادی که توضیحات متا را می بینند، وادار شوند که روی لینک سایت شما کلیک کنند و از سایت شما بازدیدی داشته باشند. برای اینکه توضیحات متای خود را بهینه کنید، می توانید حتی از ایموجی ها نیز بهره ببرید. برای اینکه بتوانید ببینید توضیحات متای شما مناسب است یا خیر نیز ابزار های تست توضیحات متا را امتحان کنید.

جمع بندی

فرقی نمی کند که چقدر محتوای شما کیفیت بالایی دارد، هنگامی که توسط مشتری دیده نشود و بازدید نداشته باشد، بی ارزش است. برای اینکه بتوانید محتوای خود را به مشتریان نشان دهید، باید محتوا را برای موتور های جست و جو بهینه سازی کنید تا در صدر نتایج قرار بگیرید. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید، در این مقاله درمورد بهینه سازی محتوا و نکات مهم در رابطه با آن توضیح داده شد.

نظرات کاربران