تحلیل سئو سایت

بررسی تحلیل سئو سایت

اولین قدم برای به دست آوردن رتبه مناسب در سرچ های گوگل و ارتقاء سئو، یادگیری تحلیل سئو سایت است. تجزیه و تحلیل SEO اطلاعات مفیدی پیرامون ساختار سایت، در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن ها می توانید برای ارتقاء رتبه سایت برنامه ریزی کرده و اولویت های کاری خود را مشخص کنید. اما قبل از شروع تحلیل سئو سایت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ در ادامه مقاله به طور کامل به توضیح و آموزش این موضوع می پردازیم.

تحلیل سئو سایت چیست؟

آنالیز سئو سایت که به عنوان حسابرسی SEO نیز شناخته می شود، یک گزارش از وضعیت کنونی سایت شما است که در تعیین استراتژی های بهبود رتبه آن در گوگل، کمک بسیاری می کند.

این آنالیز موارد لیست شده را بررسی می کند.

  • بیشتر ترافیک سایت از کدام قسمت است؟
  • استراتژی محتوا چگونه اجرا می شود؟
  • بررسی رقبا و موقعیت آن ها در وب
  • بررسی صفحات از نظر وجود خطای فنی
  • نحوه عملکرد سئو در داخل و خارج از صفحات

با توجه به مواردی که گفته شد، تحلیل سئو سایت، شما را ملزم به ارزیابی موقعیت کنونی آن کرده و مناطقی که نیاز به پیشرفت دارد را مشخص می کند. با استفاده از این داده ها، می توانید تصویر دقیقی از عملکرد خود ترسیم کرده و نقاط ضعف و فرصت های ارتقاء سایت خود را مشخص کنید.

آنالیز سئو سایت

تحلیل سئو سایت را از کجا شروع کنیم؟

موارد توضیح داده شده در ادامه مهم ترین نکاتی است که باید در طول بررسی خود به آن ها توجه کنید.

1.تجزیه و تحلیل ترافیک

اولین قدم در این مسیر، شناخت و بررسی کانال های ورود کاربران به سایت است. منظور از کانال های ورود، روش های جذب آن ها به سایت بوده و عبارتند از:

  • جذب ارگانیک
  • جذب از طریق رسانه های اجتماعی
  • جذب از طریق بازاریابی با ایمیل
  • جذب از طریق تبلیغات و پرداخت پول

و سایر گزینه هایی که ممکن است کاربران از طریق آن ها با سایت شما آشنا شده باشند. در ایده آل ترین حالت ممکن، بیشتر ترافیک باید از منابع ارگانیک باشد، زیرا بهترین و وفادارترین مشتریان از این طریق وارد می شوند و برای بازدید آن ها هیچ مبلغی پرداخت نشده است. اگر بیشتر ترافیک سایت از روش های غیر ارگانیک باشد، احتمالاً باید استراتژی سئو خود را تغییر دهید.

2. تجزیه و تحلیل استراتژی محتوا

در این مرحله از تحلیل سئو سایت باید جواب سؤالات زیر را پیدا کنید:

  • آیا محتواهای موجود در سایت شما با یکدیگر ارتباط دارند؟
  • آیا شکاف های موجود در سایت نیاز به تولید محتوای جدید دارد؟
  • آیا نیاز است مطالب قدیمی سایت خود را دوباره نویسی و بهینه کنید؟

به طور کلی محتوای شما باید به نقاط ضعف کاربران بپردازد و برای سؤالات آن ها پاسخ مناسبی داشته باشد، همچنین به راحتی کاربر را از قسمتی به قسمت دیگر سایت هدایت کند. اگر چنین ویژگی هایی در محتوای شما وجود ندارد، باید مطالب جدیدی برای سایت خود تولید کنید.

3.آنالیز کلمات کلیدی

استراتژی محتوا، تا حد زیادی نشان دهنده استراتژی کلمات کلیدی است. بعد از تشخیص موضوعاتی که باید برای آن ها تولید محتوا کنید، کلمات کلیدی مورد نظر را نیز، پیدا خواهید کرد.

با استفاده از ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل سئو سایت که در ادامه مطلب در مورد آن ها صحبت می کنیم، می توانید کلمات کلیدی برتر را پیدا کرده و  بررسی کنید آیا برای بهبود سئو نیاز به اضافه کردن موارد جدید دارید یا خیر.

4.تجزیه و تحلیل رقبا

علاوه بر تعیین کلمات کلیدی برای وب سایت خود که باید برای آن ها تولید محتوا کنید، لازم است بدانید رقبای شما با چه کلماتی رتبه خوبی به دست آورده اند. پیگیری دقیق مطالبی که برای آن ها تولید محتوا کرده اند، بسیار مهم است.

در این مسیر سعی کنید نقاط ضعف و قوت رقبا را شناسایی کرده و از آن ها برای پیشرفت خود استفاده کنید. بنابراین پیگیری کلمات کلیدی، آنالیز سئو سایت و شناخت استراتژی محتوای آن ها کار مهم و عاقلانه ای است.

5.تجزیه و تحلیل داخلی صفحات وب

محتوا و استراتژی خاص کلمات کلیدی در حالتی تاثیرگذار است که مطمئن شوید تلاش های شما در جهت ارتقاء رتبه صفحات داخلی وب سایت، موفقیت آمیز بوده است و به وضوح قابل تشخیص باشند. به عنوان مثال اگر هدف صفحه مورد نظر رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی معین است، آن عبارت باید در تمام قسمت های مهم مانند، عنوان متا، توضیحات متا، عنوان صفحه و در محتوای داخلی آن وجود داشته باشد.

علاوه بر این با قرار دادن پیوند های داخلی مناسب، صفحات خود را به یکدیگر مرتبط کنید. برای انجام درست این کار ابزار تحلیل سئو سایت بسیاری به صورت آنلاین و رایگان وجود دارد.

تجزیه و تحلیل داخلی صفحات وب

6.تجزیه و تحلیل بیرونی صفحات وب

وجود پیوندهای خارجی در موفقیت SEO اهمیت بسزایی دارد. در صورتی که سایت های با کیفیت و مرتبط با هدف کاری، به عنوان سایت مرجع با صفحات شما پیوند داشته باشند، الگوریتم گوگل این موضوع را به عنوان اعتبار و اعتماد شما در نظر می گیرد.

آنالیز بک لینک ها و انتخاب استراتژی مناسب برای ایجاد آن ها لازمه موفقیت در دنیای بزرگ وب است. با استفاده از ابزار سئو به راحتی می توانید بک لینک ها را بررسی کنید.

ابزارهای تحلیل سئو سایت

برای به دست آوردن بهترین نتیجه در تحلیل سئو سایت ، باید از ابزارهای مناسبی استفاده کنید. خوشبختانه تعدادی از این ابزارهای آنلاین وجود دارند که گزارشات کاربردی و بسیار مناسبی را برای شما آماده می کنند و عبارتند از:

  • سایت MOZ: حاوی ابزاری مناسب جهت بررسی دامنه سایت است.
  • سایت SEMrush: مناسب برای بررسی رتبه بندی صفحات، کلمات کلیدی و استخراج خطای فنی صفحات مختلف سایت.
  • سایت Ubersuggest: امکان جستجو و پیگیری دامنه ها و یا کلمات کلیدی خاص را ایجاد می کند
  • سایت Alexa: در الکسا استراتژی رقبا را بررسی کرده و شکاف کلید واژه های خود را پیدا کنید.
  • Google Search Console: از مهمترین کاربردهای این سایت، بررسی سؤالات مورد جستجو کاربران و نحوه کشف مطالب شما توسط آن ها است.
  • Google Keyword Planner: امکان بررسی عملکرد و سطح رقابت کلمات کلیدی مختلف را برای شما فراهم می کند.

 

نظرات کاربران