تحلیل کمپین تبلیغاتی

تحلیل کمپین تبلیغاتی

تحلیل کمپین تبلیغاتی چیست؟ تا سال 2007، قبل از این که رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام تا این حد فراگیر شوند، مخاطب در طول روز حدود 5000 آگهی را در روز می دید. امروزه نیز با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی می توان حدس زد که این رقم بسیار افزایش یافته است.

توجه به تبلیغ، چیزی بسیار کمیاب و باارزآش است. به همین خاطر است که بازاریاب ها و مدیران بیشترین دقت را بر روی تبلیغات محصول خود بگذارند تا بتوانند توجه مشتری را به خود جلب کنند.

یکی از راه های جلب توجه مشتری استفاده از کمپین های تبلیغاتی است. اما برای این که ببینید این کمپین ها تا چه حد تاثیر گذار بوده اند باید توان و دانش تحلیل کمپین تبلیغاتی را داشته باشید. ما در این مقاله به طور کامل در مورد آن توضیح داده ایم.

چگونه می توان کمپین تبلیغاتی را تحلیل کرد؟

چگونه می توان کمپین تبلیغاتی را تحلیل کرد؟

انتخاب معیار

اولین کار برای تحلیل کمپین تبلیغاتی این است که معیار خود را انتخاب کنید. معمولا کمپین های تبلیغاتی برای رسیدن به نتیجه سه هدف را دنبال می کنند. این سه هدف شامل اطلاع رسانی، متقاعد کردن مشتری و نشان دادن محصول شما به مشتری است. بهترین راه برای این که بتوانید تبلیغات شما به این سه هدف دست پیدا می کنند یا خیر این است که معیار های مربوطه را در نظر بگیرید.

رایج ترین معیار هایی که برای کمپین های تبلیغاتی به کار می روند شامل:

  • شناخت برند: مهم ترین معیار این است که آیا کمپین توانسته است کاری کند که افراد بین برند شما و دیگر برند ها تفاوت ها را تشخیص دهند و برند شما را شناسایی کنند یا خیر.
  • آگاهی از برند: دومین معیار مهم در تحلیل کمپین تبلیغاتی این است که آیا کمپین تبلیغاتی توانسته است شما را به یک برند برتر معرفی کند یا خیر.
  • توجه به برند: مورد بعدی نیز این است که آیا کمپین توانسته است این احساس را مشتریان ایجاد کند که برای خرید چیزی در ابتدا به برند شما فکر کنند و اول از شما خرید کنند.

این ها اولین و ساده ترین اصول برای آگاهی و قصد خرید مصرف کننده هستند. اما جمع آوری داده از برند های بدون سرنخ کار بسیار سخت تری است.

به همین خاطر بازاریاب های که چنین امکاناتی برای تحلیل کمپین تبلیغاتی ندارند از معیار های تبلیغات آنلاین استفاده می کنند که چنین مواردی هستند:

تحلیل کمپین تبلیغاتی
  • نمایش ها: تعداد دفعاتی که تبلیغ شما به بیننده نمایش داده شده است.
  • نرخ کلیک: تعداد دفعاتی که مشتری بعد از دیدن تبلیغ شما بر روی آن کلیک کرده است.
  • هزینه به ازای هر کلیک: در واقع به ارزش پولی که در ازای هر کلیک بر روی تبلیغ پرداخت می شود می گویند.
  • نرخ تبدیل: درصد دفعاتی که تبلیغات شما باعث می شود که افراد از شما خرید کنند یا محتوای تبلیغ شما را به اشتراک بگذارند.
  • بازگشت هزینه تبلیغات: این مورد در تحلیل کمپین تبلیغاتی بسیار مهم است. زیرا در این معیار مشخص می شود چقدر در آمد از میزان هزینه ای که کرده اید به شما برگشته است.
  • احساسات رسانه های اجتماعی: در واقع این مورد به واکنش هایی که کاربران درباره پست تبلیغاتی شما دارند گفته می شود.
  • توجهات کسب شده: این مورد هنگامی حساب می شود که ناشران آنلاین از برند شما نام ببرند. آن هم در صورتی که درخواست تبلیغی از آن ها نکرده باشید.

معیار های که در اینجا نام بردیم، تعدادشان به ده مورد رسید. استفاده از این 10 مورد به شما کمک شایانی در تحلیل کمپین تبلیغاتی خواهد کرد.

اما با این حال لازم نیست که خود را به زحمت بیندازید و کمپین را از تمامی معیار ها بررسی کنید. سعی کنید در تبلیغ معیار هایی را پیدا کنید که به روش کاری شما نزدیک تر است و راحت می توان آمار آن ها را به دست آورد. برای مثال اگر قصد دارید که میزان آگاهی از یک برند را افزایش دهید، بهترین معیار هایی که می توانید برای تحلیل کمپین تبلیغاتی استفاده کنید، معیار هایی مانند یادآوری، احساسات رسانه های اجتماعی و توجهات کسب شده است.

اما اگر قصد داشته باشید که فروش محصولات را به حداکثر برسانید، بهترین راه برای میزان تاثیر گذاری کمپین، استفاده از معیار های نام تجاری، CTR، CPC و نرخ تبدیل است.

روش های اندازه گیری میزان اثر بخشی کمپین تبلیغاتی به صورت آفلاین

روش های اندازه گیری میزان اثر بخشی کمپین تبلیغاتی به صورت آفلاین

بازاریابی در دنیای واقعی و به صورت آفلاین، یکی از بهترین راه ها برای افزایش آگاهی از برند و یادآوری آن به مشتریان است.

چاپ بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی و دیگر موارد مانند این ها، از بهترین روش های بازاریابی به صورت آفلاین هستند. بهترین راه های که می توان از این روش ها استفاده کرد عبارتند از:

  1. تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی به صورت خطی تقریبا منسوخ شده اند. به همین خاطر است که هزینه آن کاهش یافته است. البته به خاطر همین کاهش هزینه ها بسیاری از شرکت ها از این موقعیت استفاده کرده اند و تبلیغات بسیاری را در فضای تلویزیون انجام داده اند و به نتیجه بسیار خوبی رسیده اند.

به همین خاطر شما نیز می توانید روی تبلیغات تلویزیونی حساب باز کنید و از آن استفاده کنید. برای میزان تاثیر تبلیغات تلویزیونی می توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • حجم و تعداد افرادی که نام تجاری یا محصول خود را اندازه گیری و با گذشته مقایسه کنید.
  • تعداد دفعاتی که در فضای مجازی بعد از تبلیغ تلویزیونی را اندازه گیری کنید.
  • میزان خرید افراد بعد از تبلیغ را با قبل از تبلیغ مقایسه کنید.
تبلیغات تلویزیونی
  1. راه اندازی و نظارت بر هشتگ های کمپین

استفاده از هشتگ های مشخص و بخصوص خودتان به شما کمک زیادی سنجش میزان تعامل شما با مشتریان خواهد داشت. به خصوص اگر بخواهید از آن برای تحلیل کمپین تبلیغاتی استفاده کنید.

به عنوان مثال می توان با استفاده از آن محتوا های تولید شده را جمع آوری کرد و با استفاده از آن ها برای جلب توجه مخاطب و دریافت حمایت های عمومی استفاده کرد.

استفاده از یک هشتگ مخصوص به خودتان مزایای زیادی دارد. برای مثال می توانید با استفاده از آن معیار های زیادی مانند محبوبیت هشتگ استفاده شده، میزان رشد فالوور، ترافیک دریافت شده از رسانه های دیگر و احساسات کلی مصرف کننده را اندازه گیری کرد.

راه اندازی و نظارت بر هشتگ های کمپین

جمع بندی

در این مقاله در مورد نحوه تحلیل کمپین تبلیغاتی توضیح دادیم. متوجه شدیم که کمپین تبلیغاتی را می توان به شیوه های بسیار زیادی تحلیل کرد که دو نوع اصلی تحلیل آن به صورت آفلاین یا آنلاین است. به همین خاطر در مورد هرکدام توضیح دادیم و نحوه تحلیل آن ها را هم نشان دادیم.

نظرات کاربران