تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور

معمولا اشتباه گرفتن برخی اصطلاحات مشابه برای افرادی که تخصص ندارند امری طبیعی است. اشتباه گرفتن سرور و هاست نیز یکی از این اشتباهات رایج است که بسیاری از افراد دچار آن می شوند. ما در این مقاله به طور کامل در مورد تفاوت هاست و سرور صحبت کرده ایم تا شما بتوانید آن ها را از هم دیگر تشخیص دهید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم بسیار ساده این دو را توضیح دهیم، می توانیم این گونه بیان کنیم:

هاست وسیله ای است که به سرور متصل می شود. این وسیله می تواند رایانه، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند باشد.

اما سرور یک سخت افزار یا حتی می توان گفت نرم افزار است که می تواند خدماتی را به دستگاه های دیگر ارائه دهد. همچنین این امکان را نیز فراهم می کند تا دستگاه های متصل به شبکه را سازماندهی کند و بر اساس آن به آن ها خدمات دهد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت هاست و سرور را توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که هاست در واقع همان کاربر است که وظیفه اشتراک گذاری و مصرف منابع سرور را دارد. و اینجا سرور دقیقا وظیفه دارد تا شرایط استفاده از خدمات را به هاست ارائه دهد. یعنی سرورها هاست ها را میزبانی می کنند و به آن ها خدمات می دهند. البته دقت داشته باشید که هم هاست و هم سرور برای این که بتوانند عملکرد صحیح و سریعی داشته باشند، نیازمند یک شبکه موثر و کارآمد هستند.

اگر هنوز هم متوجه تفاوت هاست و سرور نشده اید، ما در ادامه مقاله به طور کامل مبحث را باز کرده ایم و درمورد آن توضیح داده ایم. پس با ما همراه باشید.

 

هاست چیست؟

هاست چیست؟

برای درک بهتر هاست، بهتر است آن را ماشینی تصور کنید که می تواند به هر دستگاهی در شبکه متصل شود. همان طور که در اول مقاله گفتیم، این ماشین می تواند رایانه شخصی، لپ تاپ یا حتی گوشی هوشمند شما باشد.

یک شبکه نیز در واقع مجموعه ای از دستگاه ها است که همه آن ها دارای آدرس پروتکل اینترنت مخصوص به خود (IP) را دارند و همچنین هر کدام از آن ها نرم افزاز خاصی دارد که به دستگاه شما و دستگاه های دیگر اجازه می دهد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و بتوانند دستور ها را اجرا کنند.

البته برای بهتر متوجه شدن تفاوت هاست و سرور باید بدانید که هر زمان نام یک هاست با نام میزبان نمایش داده می شود، سیستم نام دامنه (DNS)  آن را تبدیل به یک آدرس IP  می کند تا به راحتی بتواند یک ارتباط یکپارچه بین دستگاه ها و شبکه ها ایجاد کند و آن ها را از هم دیگر تفکیک کند.

البته دقت داشته باشید که هر دستگاهی را نمی توان هاست در نظر گرفت. به طور کلی هر دستگاهی که یک آدرس IP  مخصوص به خود را ندارد نمی تواند هاست باشد. برای مثال هاب ها، سوئیچ ها، روتر ها و تقویت کننده های وای فای جزو دستگاه هایی هستند که IP  ندارند و هاست نیستند.

سرور چیست؟

سرور چیست؟

برای درک بهتر تفاوت هاست و سرور ، بهتر است به طور کامل در مورد سرور نیز توضیح دهیم. برای درک این که سرور چیست می توان گفت کمی پیچیده است، اما ما قصد داریم آن را به زبانی ساده بیان کنیم تا همه متوجه شوند.

اول چیزی که لازم است در مورد آن بدانید این است که سرور می تواند در دو حالت وجود داشته باشد. سرور هم می تواند حالت سخت افزاری داشته باشد یا این که به صورت نرم افزاری کار کند. به هر حال وظیفه سرور، خدمات رسانی به تمامی هاست های موجود و متصل به شبکه است. اما یک نکته مهمی که وجود دارد این است که امکان دارد تمامی دستگاه های متصل به شبکه هاست نباشند.

دستگاه هایی که از خدمات سرور استفاده می کنند کلاینت نامیده می شوند. کلاینت نیز می تواند به دو حالت سخت افزاری و نرم افزاری وجود داشته باشد. همچنین مورد بعدی در تفاوت هاست و سرور در این است که سرور می تواند به طور همزمان به چندین دستگاه خدمات برساند.

سرورها باید قدرتمند و قابل اعتماد باشند تا بتوان همیشه از آن ها بدون ایجاد مشکل استفاده کرد.

اگر می خواهید درک دقیق تری از سرور داشته باشید، در ادامه مقاله به شرح انواع سرور پرداخته ایم.

 

چند نوع سرور داریم؟

چند نوع سرور داریم؟

احتمالا تا الان این سوال را از خود پرسیده اید که آیا سرورها هم انواع مختلفی دارند؟

خب این سوالی است که هر فردی ممکن است بعد از خواندن مطلب بالا از خود بپرسد. جواب این سوال بله است. سرورها انواع مختلفی دارند. برای مثال:

 

وب سرور

اولین نوع سروری که همه ما به طور روزانه از آن استفاده می کنیم، برنامه های صفحات HTML  هستند. اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم تا بتوانید بهتر تفاوت هاست و سرور را درک کنید، می توانیم به موتور های جستجو مثل یاهو، گوگل یا بینگ اشاره کنیم.

 

سرورهای پایگاه داده

تفاوت هاست و سرور

این سرور وظیفه دارند تا داده هایی که توسط هاست و کاربران به شبکه وارد می شود را ذخیره کند تا در صورت نیاز دوباره از آن ها استفاده شود. برای مثال Oracle ،Informix  و MicrosoftSQL  که نمونه ای از این گونه سرورها هستند.

 

سرورهای ایمیل

همانند gmail، AOL و Microsoft Outlook  سرورهای ایمیل نیز هدف ارسال و دریافت نامه را به افراد خاص را دارند. این امکان برای تمامی کاربران محلی و بقیه فرستندگان باز است.

 

فایل سرورها

سرور فایل، سروری است که داده های کاربران را ذخیره می کند و از آن ها نگهداری می کند. این دستگاه با دستگاه های دیگر در شبکه ارتباط برقرار می کند و اجازه دسترسی به اطلاعات ذخیره شده را می دهد. برای این نمونه می توانیم گوگل درایو را مثال بزنیم که بسیاری از افراد برای همکاری های گروهی و پیش بردن پروژه ها از آن استفاده می کنند.

تفاوت هاست و سرور

جمع بندی

ما در این مقاله به طور کامل در مورد تفاوت هاست و سرور صحبت کردیم. متوجه شدیم که هاست در واقع دستگاهی است که می تواند به سرور متصل شود. البته به دستگاه های متصل به سرور نیز کلاینت گفته می شود. وظیفه سرور نیز در اینجا ارائه خدمات به هاست است.

نظرات کاربران