تگ canonical چیست

تگ canonical چیست؟

تگ canonical روشی است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌شود که یک نشانی اینترنتی خاص، کپی، صفحه دیگری است. استفاده از تگ canonical از بروز مشکلات ناشی از محتوای یکسان یا تکراری که در URL های متعدد ظاهر می‌شود، جلوگیری می‌کند. از لحاظ عملی، تگ canonical به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام نسخه از URL را می‌خواهید در نتایج جستجو بیاورید.

به‌عبارت‌دیگر، اگر محتوای یکسان یا مشابهی تحت URL های مختلف در دسترس دارید، می‌توانید از تگ canonical استفاده کنید تا مشخص کنید کدام نسخه اصلی و کدام فرعی است.

چرا تگ canonical اهمیت دارد؟

محتوای تکراری یک موضوع پیچیده است، اما وقتی موتورهای جستجو بسیاری از آدرس‌های اینترنتی را با محتوای یکسان یا بسیار مشابه پیدا کنند،  مشکلاتی برای سئو سایت شما به وجود می آید. نکته اول این است که اگر جستجو کننده ‌های سایت مجبور باشند محتواهای تکراری زیادی را بررسی کنند، ممکن است برخی از محتوا های منحصر به‌ فرد شما را از دست بدهند. همچنین تکرار در مقیاس بزرگ ممکن است در رتبه ‌بندی شما در صفحه نتایج سایت گوگل، تأثیر منفی بگذارد. در نهایت، حتی اگر محتوای شما رتبه ‌بندی شود، موتورهای جستجو ممکن است نشانی اینترنتی اشتباه را به‌عنوان “اصلی” انتخاب کنند. استفاده از تگ canonical به شما کمک می‌کند محتوای تکراری خود را حذف کنید. به دلیل اهمیت بالای این مفهوم، بهتر است بدانید که تگ canonical چیست .

محتوای تکراری بیش از حد نیز می‌تواند بر «بودجه خزش یا جستجو» سایت شما تأثیر بگذارد. این بدان معناست که ممکن است گوگل به جای کشف سایر مطالب مهم در وب‌سایت شما، در پیداکردن چندین نسخه از یک صفحه وقت خود را تلف کند.

تگ canonical چیست

نکته‌ای در ارتباط با بودجه خزش یا جستجو

بدیهی است که وادار کردن گوگل به هدردادن زمان برای جستجوی محتوای تکراری چیزی است که در صورت امکان باید از آن اجتناب کرد. بنابراین آشنا شدن با این موضوع که تگ canonical چیست ، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر صفحات جدید در همان روزهایی که منتشر می‌شوند به‌وسیله ربات ‌های گوگل جستجو شوند، بودجه خزیدن چیزی نیست که مدیران وب‌سایت باید روی آن تمرکز کنند. به همین ترتیب، اگر سایتی کمتر از چند هزار آدرس اینترنتی داشته باشد، بیشتر اوقات به طور کارآمد به وسیله ربات های گوگل جستجو خواهد شد.

بهترین روش‌های استفاده از تگ canonical چیست ؟

مسائل مربوط به محتوای تکراری می‌تواند بسیار پیچیده باشد؛ مخصوصا این‌که بسیاری از افراد با این مفهوم که تگ canonical چیست ،‌ آشنا نیستند. اما در اینجا چند نکته مهم را هنگام استفاده از تگ canonical برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. تگ canonical می‌تواند خود ارجاعی باشد

اشکالی ندارد اگر یک تگ canonical به آدرس اینترنتی فعلی اشاره کند. به‌عبارت‌دیگر، اگر آدرس‌های X ، Y و Z تکراری هستند و X نسخه ای متعارف است، خوب است که برچسب اشاره به X را در URL X قرار دهید. این ممکن است واضح به نظر برسد، اما خیلی اوقات مدیران سایت به این نکته دقت نمی‌کنند.

  1. به طور فعال در صفحه اصلی خود از تگ canonical استفاده کنید

باتوجه‌به اینکه موارد تکراری صفحه اصلی بسیار رایج است و ممکن است افراد با راه‌های مختلف به صفحه اصلی شما پیوند دهند (که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید)، معمولاً ایده خوبی است که برای جلوگیری از مشکلات پیش ‌بینی‌ نشده، یک تگ canonical بر روی قالب صفحه اصلی خود قرار دهید.

  1. تگ canonical خود را به‌صورت جزئی بررسی کنید

گاهی اوقات کد نادرست باعث می‌شود که یک سایت یک تگ canonical متفاوت برای هر نسخه از URL بنویسد و در نتیجه کل هدف تگ canonical به طور کامل از بین می‌رود. اطمینان حاصل کنید که آدرس‌های اینترنتی خود را درست وارد کردید، مخصوصاً اگر در تجارت الکترونیک مشغول به فعالیت هستید.

  1. در مورد مطلب‌هایی که تا حدودی مشابه هستند، دقت کنید

وقتی بیشتر مردم به تگ canonical فکر می‌کنند، به مواردی دقت می‌کنند که دقیقاً تکرار شده‌اند. ممکن است از تگ canonical در مواردی که محتوا یا صفحه موردنظر شباهت کمی با صفحه یا محتوای دیگر دارد، مورداستفاده قرار گیرد. بحث‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما به‌ طور کلی استفاده از تگ‌های canonical برای صفحات بسیار مشابه، مانند صفحه مربوط به فروش یک محصول که فقط از نظر ارز، مکان یا برخی ویژگی‌های کوچک محصول متفاوت است، مناسب می‌باشد. به‌خاطر داشته باشید که نسخه ‌های غیر متعارف آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه‌بندی نباشند و اگر صفحات بسیار متفاوت باشند، موتورهای جستجو ممکن است برچسب را نادیده بگیرند.

نحوه رفع مشکلات مربوط به ایجاد تگ canonical

نحوه رفع مشکلات مربوط به ایجاد تگ canonical

اشتباه کردن در مورد ایجاد تگ canonical آسان است، بنابراین بهتر است که وب‌سایت خود را به طور مرتب برای مشکلاتی که ممکن است در راه انجام ‌دادن تگ canonical پیش بیاید، بررسی کنید. البته بدیهی است که باید ابتدا نسبت به این موضوع که تگ canonical چیست ، اطلاعات زیادی کسب کنید.

 

  • نقاط متعارف به 4XX

این هشدار زمانی فعال می‌شود که تگ canonical یک یا چند صفحه به یک آدرس اینترنتی 4XX ارجاع داده شود.

موتورهای جستجو صفحات 4XX را فهرست‌بندی نمی‌کنند، زیرا این صفحات کار نمی‌کنند. در نتیجه، آن ها هرگونه برچسب متعارفی را که به چنین صفحاتی اشاره می‌کند نادیده می‌گیرند و اغلب نسخه نادرست (غیرمتعارف) صفحه را فهرست‌بندی می‌کنند.

برای حل این مشکل صفحات آسیب‌دیده را مرور کرده و پیوندهای متعارف مرده 4XX را با پیوندهایی به صفحات فعال (200) که می‌خواهید فهرست‌بندی شوند، جایگزین کنید.

 

  • نقاط متعارف به 5XX

این هشدار زمانی فعال می‌شود که تگ canonical یک یا چند صفحه به یک آدرس اینترنتی 5XX ارجاع داده شود.

کدهای وضعیت 5XX مشکلات سرور را نشان می‌دهد که منجر به یک صفحه متعارف غیر قابل ‌دسترسی می‌شود. بعید است گوگل صفحات غیر قابل ‌دسترسی را فهرست‌بندی کند، بنابراین ممکن است از تگ canonical که صورت‌گرفته است، صرف‌نظر کند.

برای حل این مشکل  canonicalهای معتبر را با  canonicalهای تگ شده جایگزین کنید. تنظیمات سرور و تگ‌های canonical را بررسی کنید. توجه داشته باشید که اگر خزیدن ربات های گوگل زمانی رخ دهد که سایت شما در درست تعمیر قرار گرفته و یا سرور سایت شما بیش از حد بارگیری شده بود، این مشکل موقتی است.

 

  • تگ‌های canonical باعث تغییر مسیر می‌شود

این هشدار زمانی فعال می شود که یک یا چند صفحه به یک آدرس اینترنتی تغییر مسیر داده شود.

تگ canonical همیشه باید به معتبرترین نسخه صفحه اشاره کند. در مورد تغییر مسیر canonicalهای این مورد صدق نمی‌کند. در نتیجه، موتورهای جستجو ممکن است از قوانین عادی سوء تفسیر کرده یا آن را نادیده بگیرند. برای حل این مشکل پیوندهای متعارف را با پیوندهای مستقیم به معتبرترین نسخه صفحه جایگزین کنید.

  • صفحات تکراری بدون تگ canonical

این هشدار زمانی فعال می‌شود که یک یا چند صفحه تکراری یا بسیار مشابه وجود دارد که تگ canonical روی آن ها اعمال نشده باشد. از آنجا که هیچ شرطی مشخص نشده است، گوگل سعی می‌کند مناسب‌ترین نسخه را برای نمایش در نتایج جستجو شناسایی کند. شاید این نسخه‌ای که می‌خواهید فهرست‌بندی شود، نباشد.

برای حل این مشکل گروه‌های تکراری را مرور کنید. یک تگ canonical را انتخاب کنید که باید در نتایج جستجو فهرست بندی شود. این را به‌عنوان نسخه اصلی در همه موارد تکراری تعیین کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله، آشنایی شما با این سوال که تگ canonical چیست ، بیشتر شده باشد.

نظرات کاربران