جست و جوی صوتی گوگل چیست؟

جست و جوی صوتی گوگل چیست؟

جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search که به عنوان Search by Voice نیز شناخته می شود، یک فناوری گوگل در آسان کردن کار کاربران هنگام جست و جوی عبارت مورد نظرشان است. با استفاده از فناوری Google Voice Search، شما می توانید کلمه کلیدی یا عبارتی را که می خواهید جست و جو کنید به صورت صوتی در موتور جست و جوی گوگل پیدا کنید. قابلیت Google Voice Search هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه موبایل موتور جست و جو برای کاربران فراهم شده است.

جست و جوی صوتی گوگل، قابل دسترس برای همه

خوب است بدانید که فناوری جست و جوی صوتی گوگل در همه کشور های جهان وجود دارد و همه می توانند از آن استفاده کنند. ساکنین بسیاری از کشور ها مخصوصا کسانی که در ایران زندگی می کنند، با این مسئله بسیار رو به رو شده اند که بسیاری از قابلیت ها و فناوری هایی که شرکت های بزرگ در اختیار کاربرانشان قرار می دهند، به دلایل مختلف در کشورشان قابل استفاده نیست. این مسئله می تواند به دلایل مختلفی از جمله تحریم های بین المللی رخ دهد. مزیت تکنولوژی جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search این است که این تکنولوژی در همه کشور ها قابل استفاده است و تمامی کاربران گوگل هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه موبایل می توانند از این قابلیت و فناوری استفاده کنند.

مزیت استفاده از جست و جوی صوتی

جست-و-جوی-صوتی-گوگل

برای آن که بتوانید از فناوری Google Voice Search هنگام جست و جوی خود استفاده کنید، باید روی نماد میکروفون که در نوار جست و جوی موتور جست و جو دیده می شود، کلیک کنید یا ضربه بزنید. پس از ضربه زدن یا کلیک کردن بر روی نماد میکروفون، باید با صدای بلند و به صورت شمرده شمرده، عبارتی را که می خواهید جست و جو کنید، بیان کنید.

بدیهی است که فناوری جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search مزیت ها و نکات مثبت زیادی دارد. یکی از نکات مثبت تکنولوژی Google Voice Search که از مزیت های واضح آن محسوب می شود این است که با این تکنولوژی، کاربران می توانند هم زمان در حین جست و جوی عبارت و کلمه کلیدی موردنظرشان، به کار های دیگری نیز بپردازند. در نتیجه فناوری Google Voice Search کار کاربران را بسیار راحت تر کرده است. همچنین جست و جوی صوتی گوگل، کار جستجو را بسیار لذت بخش کرده است؛ زیرا جست و جو از طریق صوت و حرف زدن بسیار شبیه به یک مکالمه طبیعی است.

زمانی که جست و جو برای دادن پاسخ صحیح به شما کافی نباشد، شما می توانید از قابلیت دیگری که شرکت گوگل برای بهبود نتایج جستجو خود ایجاد کرده است، استفاده کنید. نام این قابلیت Google Actions است.

Google Actions چیست؟

Google Actions چیست؟

Google Actions به برنامه هایی گفته می شود که شرکت گوگل ایجاد کرده است تا کیفیت و دقت نتایج جست و جوی صوتی خود را بهبود بخشد. در واقع وظیفه اصلی Google Actions این است که نتایج جست و جوی صوتی گوگل را در Google Asistant گسترش دهد تا به کاربران کمک کند که بتوانند به راحتی با استفاده از صدای خود و تنها با بیان کردن سوال خود، عبارت مورد نظر خود را جست و جو کنند.

معمولا در کامپیوتر یا موبایل، برای آن که بخواهید کاری انجام دهید یا دستوری به سیستم بدهید، باید روی جایی کلیک کنید یا روی نقطه ای ضربه بزنید. اما با استفاده از Google Actions، شما می توانید دستوراتی که به سیستم می خواهید بدهید تا انجام دهد را با استفاده از صدای خود بیان کنید. به طور مثال، با استفاده از Google Actions می توانید از گوگل درخواست کنید که چراغ را روشن کند یا آهنگ، پادکست یا کانال رادیویی مورد نظرتان را پخش کند.

تکنولوژی جست و جوی صوتی گوگل به چند زبان صحبت می کند؟

تکنولوژی جست و جوی صوتی گوگل به چند زبان صحبت می کند؟

زمانی که شرکت گوگل، دنیا را با فناوری Google Voice Search یا جست و جوی صوتی گوگل آشنا کرد، این سرویس تنها با زبان انگلیسی آشنا بود و تنها قابلیت تشخیص صدا هایی که با این زبان حرف می زنند را داشت. اما به مرور زمان، این فناوری هم مانند دیگر فناوری های گوگل پیشرفت زیادی کرد. امروزه تکنولوژی Google Voice Search، شصت زبان زنده دنیا و انواع لهجه های محلی این زبان ها را متوجه می شود.

روش استفاده از جست و جوی صوتی گوگل

روش استفاده از جستجوی صوتی گوگل

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، فناوری جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search در انواع مختلف دستگاه ها قابل استفاده است. ما در بخش زیر می خواهیم روش استفاده از فناوری Google Voice Search را در دستگاه ها و مرورگر های مختلف بررسی کنیم.

  • دستگاه های Android:

کاربران دستگاه های Android هر زمانی که عبارت OK Google را به زبان بیاورند، دستگاه متوجه می شود که این کاربر قصد جست و جو با استفاده از فناوری جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search را دارد، در نتیجه این سرویس آماده به کار می شود و کاربر می تواند با گفتن عبارت مورد نظرش، آن را جست و جو کند. همچنین شما می توانید با بیان کردن OK Google دستورات صوتی مختلف به دستگاه بدهید. علاوه بر این می توانید از آن برای پیدا کردن هرگونه اطلاعات و دریافت مسیر استفاده کنید.

  • دستگاه های iOS:

کاربران iPhone و iPad برای اینکه بتوانند از فناوری جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search استفاده کنند، باید Google App را دانلود و نصب کنند. سپس در این نرم افزار، باید همانند کاربران دستگاه های Android، عبارت OK Google را به زبان بیاورند تا سرویس جست و جوی صوتی گوگل برایشان فعال شود.

  • مرورگر Google Chrome در کامپیوتر:

کاربران مرروگر گوگل کروم که در کامپیوتر می خواهند عبارت های مورد نظر خود را با استفاده از سرویس جست و جوی صوتی گوگل یا Google Voice Search جست و جو کنند، باید ابتدا وارد سایت گوگل شوند. سپس بر روی عکس میکروفون که در کنار نوار جست و جوی گوگل به راحتی دیده می شود، کلیک کنند. در این لحظه، گوگل آماده شنیدن درخواست می شود و در این بخش باید سوال مورد نظر خود را از گوگل بپرسند.

 نتیجه گیری

سرویس جست و جوی صوتی گوگل، خدمتی از گوگل است که زندگی را برای همه راحت تر کرده است. فرض کنید که در حال آشپزی هستید و می خواهید عبارتی را جست و جو کنید یا در حال رانندگی هستید و سوالی برایتان پیش می آید. این سرویس هم بر روی دسکتاپ و هم گوشی های تلفن همراه قابل اجراست و جست و جو را برای شما آسان تر کرده است. ما در این مطلب، سعی کردیم تا شما را با این سرویس بیشتر آشنا کنیم.

نظرات کاربران