حذف محتوای قدیمی

چرا باید حذف محتوای قدیمی را جدی بگیرید؟

همه چیز در حال تغییر است و محتوایی که برای کسب و کار خود نوشته اید ممکن است که بعد از مدتی دیگر مفید نباشد یا اطلاعات در رابطه با آن تغییرات بسیار زیادی کرده باشد. در این زمان باید به سرعت محتوای قدیمی خود را بدون اینکه به سئو سایت خود آسیب برسانید، حذف کنید. ما در این مقاله درمورد نحوه حذف محتوای قدیمی بدون آسیب رسیدن به سئو سایت توضیح داده ایم.

چه محتوایی قدیمی است؟

حذف محتوای قدیمی

اصطلاح محتوای قدیمی در حقیقت به محتوا ها و پست هایی از سایت شما گفته می شود که دیگر هیچ ارزشی ندارند و نمی توانند ترافیک جذب کنند. شاید این توضیح نسبتا ساده به نظر برسد؛ اما محتوای قدیمی در گروه های مختلفی دسته بندی می شود. برخی از محتوا های قدیمی شامل موارد زیر می شود :

  • محتوا هایی که اطلاعات نادرستی ارائه می دهند.
  • محتوایی که دیگر ترافیک جذب نکند.
  • محتوای بدون بک لینک
  • محتوا هایی که برای رویداد قدیمی پوشش داده شده اند.
  • محتوا هایی که برای محصولاتی که موجودی آن ها به اتمام رسیده است نوشته شده اند.
  • محتوا هایی که دقت زیادی در نوشتن آن ها صرف نشده است.
  • محتوا هایی که مربوط به اخبار قدیمی هستند.
  • محتوا هایی که اطلاعات قدیمی دارند.

به طور کلی هر چیزی که برای مخاطبان شما و یا بازدیدکننگان سایت شما مفید نیست، محتوای قدیمی محسوب می شود. به همین دلیل بهتر است که برای حذف آن اقدام کنید.

راه های حذف محتوای قدیمی

حذف محتوای قدیمی
  • به روز رسانی

به روز رسانی محتوا بهترین راه برای حذف محتوای قدیمی است. بازبینی و به روز کردن محتوا هایی که کیفیت پایینی دارند و یا اینکه اطلاعات قدیمی ارائه می دهند می تواند راه حل خوبی باشد؛ زیرا به نوعی یک راه حل برد-برد است. وقتی که گوگل متوجه می شود شما صفحات قدیمی سایت خود را هم به روز نگه می دارید، رتبه شما را بهبود می دهد.

این روش زمانی بهترین نتیجه را می دهد که محتوای قدیمی شما بک لینک داشته باشد یا اینکه در گذشته بسیار محبوب بوده است. شما می توانید با به روز رسانی بخش های مختلف محتوا دوباره محتوا را احیا و منتشر کنید تا به کمک آن ترافیک ارگانیک را دوباره افزایش دهید.

برای حذف محتوای قدیمی و به روز رسانی آن بهتر است که کار های زیر را انجام دهید:

  • چند پاراگراف با اطلاعات جدید به محتوا اضافه کنید.
  • توصیه های قدیمی را حذف کنید.
  • هر گونه منابعی که در محتوا استفاده کرده اید را حذف و منابع جدید را جایگزین آن کنید.
  • از لینک های داخلی ای که به مقاله مرتبط قدیمی داده شده اند استفاده کنید.
  • اگر تصویری در مقاله دارید آن را با تصویر جدید عوض کنید.
  • ویدیو های جدید را جایگزین ویدیو های قدیمی کنید.
  • عنوان و سرفصل های H2 و H3 محتوا را عوض کنید و در صورت نبود این سرفصل ها آن ها را اضافه کنید.
  • محتوا را برای کلمات کلیدی جدید و مرتبط تر بهینه سازی کنید.
به روز رسانی محتوا
  • تغییر مسیر

گاهی اوقات برای حذف محتوای قدیمی بهتر است که مسیر محتوا را عوض کنید. ممکن است که صفحه شما دیگر ارزش به روز رسانی نداشته باشد؛ اما همچنان بک لینک هایی دارد که برای شما مفید است. همچنین ممکن است که شما مقاله جدیدی منتشر کرده باشید که درباره موضوع هدف توضیحات بهتری ارائه داده است. در این زمان تغییر مسیر می تواند راه حلی بهتری به جای حذف محتوای قدیمی باشد.

ریدایرکت به شما این امکان را می دهد که رتبه محتوا و بک لینک های قدیمی آن را حفظ کنید و فقط محتوا را به صفحه جدیدی منتقل کنید. برای ریدایرکت بهتر است که از کد های HTTP 301 و HTTP 308 استفاده کنید. این کد ها به موتور جست و جو می گویند که تغییر دائمی است و URL قدیمی دیگر مرتبط به محتوای قدیمی نیست.

  • حذف محتوای قدیمی

حذف محتوای قدیمی

آخرین راهکاری که باید برای آن اقدام کنید، حذف محتوای قدیمی در صورت نا امید شدن از دو روش دیگر است. این کار خیلی ساده است. تنها کافی است که به صفحه مورد نظر مراجعه کنید و محتوا را حذف کنید. این راهکار را زمانی پیشنهاد می کنیم که محتوا دیگر هیچ ترافیکی دریافت نمی کند و هیچ بک لینکی در آن نیست.

برای مدیریت محتوا های قدیمی و پاکسازی آن ها بهتر است که از یک صفحه سفارشی شده خطای 404 استفاده کنید. این به شما و کاربر نشان می دهد که محتوای مورد نظر را خود شما حذف کرده اید و هیچ گونه خطایی در کار نیست.

ربات های گوگل برای اینکه مطمئن شوند دیگر صفحه مورد نظر در دسترس نیست چند تلاش برای خزیدن انجام می دهد و پس از کسب اطمینان آن را به طور کامل از فهرست خود حذف می کنند. این بدان معنی است که پس از حذف محتوای قدیمی، محتوا دیگر در نتایج جست و جو نشان داده نخواهد شد و لینک آن نیز در قسمتی از SERP  که نمایش داده می شد حذف خواهد شد.

فقط دقت داشته باشید که فرآیند حذف محتوا زمان می برد و به سرعت انجام نمی شود. به همین دلیل بهتر است که از صفحات مخصوصی استفاده کنید که تا زمان بررسی گوگل و حذف محتوا، کاربر متوجه حذف شدن محتوای قدیمی شود.

اگر می خواهید که نتیجه ای فوری بگیرید، می توانید از کد پاسخ 410 استفاده کنید. در این کد شما دستور می دهید که صفحه از وب سایت شما حدف شده است. این کد به ربات های جست و جو مستقیما پیامی می فرستد که شما محتوا را برای همیشه حذف کرده اید.

جمع بندی

حذف محتوای قدیمی از سایت بخشی از وظایفی است که شما باید برای بهبود سئو سایت انجام دهید. اما حذف محتوا هایی که دیگر قدیمی شده اند چندان راحت نیست و باید در هنگام انجام این کار به نکات بسیار زیادی دقت کنید تا به UX و سئو سایت ضربه نزنید.

هرگز در حذف محتوا های قدیمی خود عجولانه تصمیم نگیرید. قبل از آن کمی فکر کنید که آیا محتوا های قدیمی شما ارزش به روزرسانی دارند یا خیر. به همین دلیل ما در این مقاله نکاتی را که قبل از حذف محتوا باید به آن ها دقت کنید نام بردیم.

نظرات کاربران