داده های ساختار یافته در سئو

ارزیابی تاثیر داده های ساختار یافته در سئو

حالتی را تصور کنید که مقدار زیادی اطلاعات در دست دارید؛ اما این داده ها هیچ نظمی ندارند، بنابراین نمی توانید بفهمید که آن ها دقیقا شامل چه مواردی می شوند، چه کاربرد هایی دارند و در چه مواردی می توانند مفید واقع شوند. در این صورت تمام این اطلاعات بیهوده خواهند بود. ما در این مقاله در ابتدا توضیح داده ایم که این نوع از داده ها دقیقا چه معنا و چه کاربرد هایی دارند، سئو چگونه از آن ها پشتیبانی می کند و در مجموع داده های ساختار یافته در سئو چه اثری دارند.

معرفی داده های ساختار یافته

داده های ساختار یافته، همانطور که از اسم آن ها مشخص است، به داده هایی گفته می شود که دسته بندی، منظم و سازماندهی شده اند. تصور کنید یک دسته یادداشت های بی نظم و پراکنده به علاوه پیام های تلفنی درمورد جلسات، تاریخ ها، افراد و … در دست دارید. اگر آن ها را وارد یک جدولی کنید که سطر ها و ستون های مجزا داشته باشد و هر داده ای هم برچسب مخصوص به خود را داشته باشد، داده های خود را ساختار دهی کرده اید. امری که اکنون مورد نظر ماست، بررسی تاثیر این داده های ساختار یافته در سئو است.

داده های ساختار یافته در سئو

داده های ساختار یافته در سئو

در حوزه سئو منظور از داده های ساختار یافته این است که یک صفحه وب را به صورتی خاص نشانه گذاری کنید تا جزئیات بیشتری را درباره محتوای آن صفحه به دست دهید. این نشانه گذاری ها باعث می شوند که موتور های جستجو محتوا را بهتر درک کنند و سایت ها از این نتایجی که بهتر شده اند در SERP ها استفاده کنند. در این کار باید از پیاده سازی های استاندارد شده، که به آن ها قالب می گویند، طبقه بندی مفاهیم گوناگون، روابط و اصطلاحات (واژگان) استفاده شود. دلیل آن هم این است که موتور های جستجو و افراد مختلف به طور پیوسته آن ها را تجزیه، تحلیل و درک کنند.

یکی از رایج ترین روش هایی که سئو کاران برای این نشانه گذاری داده های ساختار یافته در سئو استفاده می کنند، واژگان Schema.org است. البته یکی دیگر از این واژگان، Microformats.org است که برخی از وب سایت ها از آن بهره می برند.

نحوه پشتیبانی داده های ساختار یافته از سئو

موتور جست و جوی بینگ، گوگل و … برای وب سایت هایی که از داده های ساختار یافته بهره می برند، مزایایی در نظر می گیرند و از این طریق آن ها را تشویق می کنند تا سازماندهی کردن داده ها را در دستور کار خویش قرار دهند. اگر این سازماندهی به بهترین شکل صورت گرفته باشد، این مزایا بیشتر هم می شود. این مزایا شامل این موارد می شوند: بهبود نتایج جستجو و ویژگی های خاص محتوا. این ویژگی های خاص عبارت اند از:

  • نتایج جستجوی ارزشمند: که شامل استایل، تصویر و ویژگی های بصری دیگر می شوند.
  • کارت های ارزشمند: که شامل تنوع در نتایج جستجوی ارزشمند که مانند قطعه هایی هستند که برای کاربران تلفن همراه طراحی شده اند، می شوند.
  • گراف دانش: اطلاعات یک نهاد مانند یک نام تجاری
نحوه پشتیبانی داده های ساختار یافته از سئو

تاثیر حمایت های داده های ساختار یافته در سئو و بهبود آن به این صورت است که نتایج جستجوی پیشرفته، نرخ کلیک شما را که معروف به CTR است، افزایش می دهند و در بیشتر شدن ترافیک سایت شما نقش پر رنگی را ایفا می کنند؛ به دلیل اینکه از نظر دیداری جالب تر هستند و نظر مخاطب را جلب می کنند. داده های بیشتری هم در دسترس مخاطبان قرار می دهند. CTR به صورت غیر مستقیم رتبه سایت شما را نیز افزایش می دهند.

داده های ساختار یافته چه کاربرد هایی دارند؟

اکنون به بررسی کاربرد هایی که این داده ها دارند می پردازیم و هر مورد را جداگانه بررسی می کنیم:

  1. Knowledge Graph

Knowledge Graph را گراف دانش یا نمودار دانش ترجمه می کنند. اطلاعاتی در سمت راست SERP نمایش داده می شوند. شما می توانید با ویرایش کردن آن ها نام تجاری شخصی یا برند خود را جستجو کنید. در اینجا کاربرد داده های ساختار یافته مشخص می شود؛ زیرا گوگل از آن ها استفاده می کند تا کادر نمودار دانش را پر کند.

  1. AMP (صفحات موبایل پر سرعت)

زمانی که سایت شما از این مورد استفاده می کند، این امر ضروری است که داده های ساختار یافته را در صفحات معمولی و صفحات AMP نشانه گذاری کنید. این امر باعث می شود که این صفحات در قسمت نتایج ارزشمند دیده شوند و تاثیری که داده های ساختار یافته در سئو می گذارند را بهتر نمایش می دهند.

داده های ساختار یافته چه کاربرد هایی دارند؟
  1. کارت های اجتماعی

ممکن است اینطور تصور کنید که کارت های توییتر، Open Graph،  نشانه گذاری های اجتماعی دیگر و داده های ساختار یافته در سئو تاثیر چندانی ندارند؛ در حالی که چنین نیست و موتور های جستجو می توانند این نشانه گذاری ها را ببینند و درک کنند. برای مثال مشخص شده است که موتور جستجوی بینگ به درک حاشیه نویسی های سطح صفحه قادر است.

جمع بندی

سئو کاران در طول سال های زیادی از داده های ساختار یافته برای بهبود سئو سایت خود بهره می برند. در این مقاله ما به طور اختصاصی و دقیق به اثری که این داده های ساختار یافته در سئو دارند، پرداختیم و کاربرد های آن ها را هم در مواردی مجزا بررسی نمودیم.

نظرات کاربران