رتبه سایت

تعیین رتبه سایت با استفاده از کنسول جستجوی گوگل

 

تعیین رتبه سایت با استفاده از کنسول جستجوی گوگل

آیا به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین مدام به دنبال تولید محتوا و افزایش رتبه ی سایت خود در موتورهای جستجو هستید؟ آیا برای انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب و افزایش ترافیک سایت از این طریق سوالات متعددی دارید؟ آیا هر روز به دنبال آشنایی بیشتر با الگوریتم گوگل و راه های افزایش فروش هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات بله است باید بگوییم گام اول در بهبود شرایط سایت شما دانستن رتبه فعلی آن در موتورهای جستجو است در نتیجه با ما همراه باشید تا به شما روش هایی برای تعیین رتبه سایت خود آموزش دهیم.

بهینه سازی موتور جستجو یا به اختصار سئو برای هر کسب و کاری که به دنبال حضور قابل توجه در فضای آنلاین است ضروری به نظر می رسد. در بهینه سازی سئو انتخاب یک کلمه کلیدی یا عناوین مناسب می تواند تعیین کند که آیا مشتری روی لینک سایت شما کلیک می کند یا نه و یا به طور کلی مخاطب موفق می شود پس از جستجو در گوگل به سایت شما برسد یا نه. هر سایتی آروز دارد در صفحه ی اول گوگل در نتیجه ی جستجوی کاربران نمایش داده شود و این مطلب به شما کمک می کند تا روش هایی برای تعیین رتبه سایت و افزایش آن پیدا کنید.

تعیین رتبه سایت در گوگل

تعیین رتبه سایت در گوگل و مقایسه آن با رقبای شما کار نسبتا آسانی است. شما به راحتی می توانید با تایپ کردن کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی شوید و مرتبط با حوزه ی کاری شماست، در نوار جستجوی گوگل یک جستجوی استاندارد و ساده انجام دهید. این کار به راحتی جایگاه شما و رقبای تان را در گوگل نشان می دهد. اما به دلیل ماهیت دستی این کار ما این روش را توصیه نمی کنیم. علاوه بر این نتایج جستجوی گوگل همواره ثابت نیستند بنابراین این روش فقط یک جایگاه کلی از موقعیت سایت شما را نشان می دهد که چندان قابل استناد نیست.

ابزارهای مختلفی در دسترس است که می توانند در یک روند کارآمدتر و اتوماتیک تر تصویر جامع و دقیق تری را از رتبه ی سایت شما در گوگل ارائه دهند. با این حال بسیاری از این ابزارهای تعیین رتبه سایت گران هستند. گزینه دیگری که در دسترس شماست و کاملا رایگان و دقیق است کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console ) است.

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل که قبلا با نام Google Webmaster Tools شناخته می شد یک سرویس رایگان برای تعیین رتبه سایت است که استفاده از آن نیاز به تخصص خاصی ندارد. این سرویس اطلاعات کاربردی زیادی  به شما ارائه می دهد که می توانید بر اساس آنها برای پیشرفت اهداف خود استفاده نمایید. گوگل وبمستر تولز اطلاعات دقیق و ارزشمندی از وضعیت ایندکس گوگل به شما ارائه می دهد.

  1. ثبت نام در کنسول جستجوی گوگل

اگر قبلا ثبت نام در کنسول جستجوی گوگل را انجام نداده باشید نمی تواند بلافاصله اطلاعات مورد نظر خود را به دست بیاورید. با این حال نگران نباشید زیرا ثبت نام و تنظیم آن بسیار آسان است. با حساب گوگل خود وارد Search Console شوید و سایت خود را در آن ثبت کنید. سپس از شما خواسته می شود مالکیت سایت را تأیید کنید. این کار به راحتی از طریق چندین روش مختلف قابل انجام است:

افزودن کد HTML به برچسب <head> سایت

بارگذاری یک فایل HTML

تأیید آن از طریق Google Analytics

اگر از یک سایت وردپرسی استفاده می کنید پلاگین SEO Yoast امکان ادغام آسان کد HTML را برای شما فراهم می کند.

  1. مشاهده عملکرد سایت

به قسمت داشبورد گزارش عملکرد بروید. با یک نگاه سریع خواهید دید که سایت شما در یک بازه زمانی خاص چند کلیک و نمایش دریافت می کند. همچنین می توانید ببینید که میانگین نرخ کلیک (CTR) و میانگین بازدید برای کل سایت شما چقدر است. می توانید با کلیک روی هر قسمت اطلاعات جزئی تری نیز دریافت کنید.

رتبه سایت

یکی از بهترین امکاناتی که کنسول جستجوی گوگل در اختیار شما قرار می دهد بررسی فعالیت سایت در تاریخ های مشخص است. به طور مثال شما می توانید وضعیت سایت خود را با مقایسه میزان کلیک بهمن ماه امسال و بهمن ماه سال گذشته مقایسه کنید و مطمئن شوید سایت در مسیر پیشرفت هست یا نه.

  1. بررسی اطلاعات با فیلتر های مختلف

چند نوع فیلتر مختلف در کنسول جستجوی گوگل وجود دارد که می توانید اطلاعات سایت خود را بر اساس آن دسته بندی و مشاهده کنید: نوع جستجو، تاریخ، صفحه، سوالات و کلمات کلیدی ، کشور و دستگاه مورد استفاده کاربر. دسته بندی این اطلاعات به شما کمک می کند بتوانید معیارهای تعیین رتبه سایت را با دقت بیشتری شناسایی و برای بهبود آنها برنامه ریزی کنید.

به عنوان مثال اگر صاحب یک کسب و کار محلی هستید یا در یک کشور خاص فعالیت می کنید و برای شما مهم است مخاطبانتان در چه منطقه ی جغرافیایی ساکن هستند می توانید اطلاعات سایت را بر اساس کشوری که کسب و کار شما در آن فعالیت می کند فیلتر کنید. اگر یک تجارت بین المللی هستید و می خواهید عملکرد سایت خود را در هر یک از این کشورها ببینید می توانید این اطلاعات را بر اساس کشورهای مختلف فیلتر کنید.

اکنون که می دانید از چه روش هایی برای تعیین رتبه سایت اقدام کنید بهتر است به دنبال ارتقا رتبه سایت خود نیز باشید.

دانستن اینکه رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو در چه مرتبه ای قرار دارد بسیار مهم است. شما باید موارد استاندارد الگوریتم گوگل که در تعیین رتبه سایت اهمیت بالایی دارند را مو به مو رعایت کنید. با رفع این مشکلات و تاکید بر نقاط قوت خود می توانید یک تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد کنید. سپس می توانید برای جذب بازدیدکنندگان با کیفیت و ایده آل سایت را برای کلمات کلیدی مورد نظر بهینه کنید. در نهایت موفق خواهید شد بازدیدکنندگان بالقوه را به مشتریان بالفعل و وفادار تبدیل کنید که این امر تاثیر زیادی در پیشرفت کسب و کار شما خواهد داشت.

نظرات کاربران