رضایت کارکنان

9 راه جذاب برای افزایش رضایت کارکنان

رضایت کارکنان به معنای میزان شادی یا رضایت کارمندان نسبت به شغل خود است. رضایت کارکنان از شغل خود، یکی از ضروری ترین عوامل موفقیت هر کسب و کاری است. با یک حساب و کتاب ساده متوجه خواهید شد که هرچه کارکنان از وضعیت شغلی خود راضی تر باشند تلاش بیشتری می کنند تا شرکت و کسب و کار را به موفقیت برسانند. قطعا ناراضی بودن یک کارکن از شغل خود، بر نتیجه کار او تاثیر می گذارد. او انگیزه خود را از دست خواهد داد و دید مثبتی نسبت به محل کار و اهداف کاری نخواهد داشت.؛ پس رضایت شغلی مسئله بسیار مهمی است. غرامت کم، عدم ارتقای کاری، مدیریت ضعیف، ارتباط ضعیف با همکاران و مدیران، عدم قدردانی و شناخت و از بین رفتن تعادل میان کار و زندگی از مهم ترین عوامل نارضایتی در کارکنان است.

9 روش افزایش رضایت کارکنان

  • ایجاد یک محیط کاری خوب

وضعیت محیط کاری تأثیر زیادی بر احساس کارکنان دارد. شاید محیط کار را بتوان یکی از کلیدی ترین عناصر حفظ انگیزه کارکنان دانست. آنچه حائز اهمیت دوچندان است این موضوع است که نه تنها حفظ انگیزه در محیط کار، بلکه حفظ انگیزه برای زندگی روزمره نیز تا حد زیادی به محیط کاری ارتباط دارد. یعنی اگر رضایت کارکنان از محیط کاری شان به حد خوبی برسد، انرژی مثبت زیادی برای انجام امور روزمره زندگی خواهند داشت.

برای ایجاد یک محیط کاری خوب نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • ارتباط دوستانه میان کارمندان
  • اعتماد سازی
  • ایجاد روابط کاری سالم
  • ترویج فرصت های برابر
  • بازخورد دادن

رضایت کارکنان

بازخورد، رمز اصلی پیشرفت است. اگر کارکنان نسبت به عملکرد خود بازخوردی دریافت نکنند، احساس می کنند که تلاش و کار آن ها نادیده گرفته شده است؛ بنابراین مدیران هر کسب و کاری باید از ترفند های بازخورد دادن آگاه باشند. دریافت بازخورد از مدیران و همکاران دیگر، می تواند اعتماد و رضایت کارکنان را افزایش دهد و درنتیجه افزایش انگیزه کارکنان نیز اتفاق بیفتد.

در هنگام بازخورد دادن به کارمندان به نکات زیر توجه کنید:

  • نیتتان از بازخورد، مثبت باشد.
  • بازخورد باید سازنده باشد.
  • منتظر نمانید و بلافاصله پس از انجام کاری، بازخورد نشان دهید.
  • قدردانی و پاداش

آمار نشان داده است که 66% کارکنان می گویند اگر بابت کار هایی که انجام می دهند، از آن ها قدردانی نشود، شغل خود را ترک می کنند.

هر کارکنی مجموعه ای از مهارت های منحصر به فرد خود را دارد که در شغلش نیز آن ها را به کار می بندد. مدیران کسب و کار ها با قدردانی از کارکنان بابت این مهارت ها، رضایت کارکنان را افزایش می دهند. پاداش دادن به کارکنان یعنی به رسمیت شناختن زحمات آن ها. نتیجه  نهایی این کار، افزایش روحیه، بهره وری و رضایت است.

  • حفظ تعادل میان کار و زندگی

حغظ تعادل میان کار و زندگی به معنی ایجاد تعادل میان زندگی حرفه ای و شخصی است. این کار در بسیاری از مواقع چالش برانگیز است و افراد را با شکست مواجه می کند. کارکنان جنبه های مختلفی از زندگی شخصی و حرفه ای را تجربه می کنند. این تجربه نقش پررنگی در رضایت کارکنان و شادی آن ها دارد. برنامه های کاری طولانی و فشرده و حجم کاری زیاد، تعادل زندگی شخصی و حرفه ای را می تواند به هم بزند.

مدیران یک کسب و کار می توانند ساعات کاری انعطاف پذیر (ساعت کار آزاد) را ارائه بدهند و زمان کافی ای را به استراحت و اوقات فراغت اختصاص دهند.

  • درگیر و مشتاق کردن کارکنان

درگیر و مشتاق کردن کارکنان

هرچه کارکنان بیشتر درگیر شوند، رضایت آن ها افزایش می یابد. کار هایی که به صورت تیمی انجام می شوند، کارکنان شاد تر و راضی تری خواهند داشت. بهترین راه برای تشویق و افزایش رضایت کارکنان این است که آن ها با مسائل کاری مختلف درگیر شوند تا احساس کنند که مهم هستند و از تلاش آن ها همیشه قدردانی می شود.

  • افزایش مهارت کارکنان

کمک به کارکنان برای توسعه مهارت های خود یکی از عواملی است که رضایت کارکنان را در پیش خواهد داشت. اگر مدیر یک مجموعه هستید، به رشد کارکنان اهمیت بدهید. رضایت کارکنان، کارایی آن ها را افزایش می‌ دهد.

ارزیابی این موضوع که آیا کارمندان می خواهند چیز جدیدی یاد بگیرند یا نیاز به آموزش در حوزه خاصی دارند، کسب و کار شما را به پیشرفت نزدیک می کند. فقدان این رویکرد مدیریتی نارضایتی کارکنان را به همراه دارد.

  • ارزیابی رضایت کارکنان

حداقل به صورت سالانه نظرسنجی ‌هایی را برگزار کنید تا از میزان رضایت کارکنان مطلع شوید. آگاهی از میزان رضایت و نظرات و انتقاد های کارکنان، پیشرفت و تغییر را در پی دارد.

علاوه بر نظرسنجی، فرصت هایی را ایجاد کنید که کارمندان بتوانند با مدیر مجموعه دیدار کنند و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

نتیجه گیری

رضایت کارکنان از شغل خود مهم ترین عامل ایجاد و حفظ انگیزه در هر کارکنی است. قطعا هنگامی که کارکنان انگیزه بیشتری برای کار کردن داشته باشند، کسب و کار هم بیشتر به سوی موفقیت حرکت می کند. ما در این مطلب سعی کردیم تا چند راه کلیدی برای افزایش رضایت کارکنان را به شما معرفی کنیم.

نظرات کاربران