روانشناسی در طراحی سایت

اصول روانشناسی در طراحی سایت

روانشناسی در طراحی سایت ، به زبان ساده، به معنی طراحی از چشم بازدیدکنندگان است. شما باید خود را جای بازدیدکنندگان بگذارید و درک کنید که بازدیدکنندگان وقتی وارد وب‌سایت شما می‌شوند چه حسی به آن ‌ها دست ‌می‌ دهد. طراحی صفحه وبی که با احساسات مردم مطابقت داشته باشد تأثیر مثبتی بر آن‌ها خواهد داشت. این پایه و اساس اعتماد و اطمینان طراح با کاربران آن‌هاست.

یک طراحی وب عالی بسیار مهم تر از ارائه محتوا و زیبا جلوه ‌دادن آن است. وقتی بازدیدکنندگان به سایت شما می‌آیند، مجموعه‌ای از احساسات را در مورد وب‌سایت شما و سازمان شما در خود حس می‌کنند. نوع احساسی که آن ها پیدا می‌کنند، مثبت یا منفی، کاملاً در دست شماست و هنگام طراحی محتوا نباید از آن غافل شوید.

در طول این سال‌ها، راه‌هایی ایجاد شده‌ است که به طراحان کمک می‌کند تا تصاویری مؤثر ایجاد کنند که در روانشناسی بینندگان  نقش داشته باشد. برای آن که بتوانید در روانشناسی در طراحی سایت موفق شوید؛ ابتدا باید با عناصر مختلفی که وب‌سایت و طراحی آن را شکل داده‌اند، آشنا شوید و متوجه شوید که این عناصر چه تأثیری بر بازدیدکنندگان خواهند گذاشت.

در زیر چهاربخش اصلی طراحی و توسعه وب‌سایت آورده شده است که بیشترین تأثیر را بر روانشناسی در طراحی سایت دارند.

چهاربخش اصلی طراحی سایت

چهاربخش اصلی طراحی سایت 

  1. محتوا

بازدیدکنندگان برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز خود به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند. طراحی وب به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات موردنیاز خود را سریع و آسان پیدا کنند.

  1. فضا

نحوه سازماندهی یک صفحه وب می‌تواند به طور چشمگیری بر احساسات بازدیدکنندگان هنگام حضور در آن تأثیر بگذارد. سازماندهی محتوا باید در هر طراحی وب اولویت داشته باشد، اما این سازمان باید فضایی را که در سایت اشغال می‌کند در نظر بگیرد.

اگر آشنا نیستید، «فضای سفید» به مناطق طراحی می‌گویند که در آن هیچ محتوا یا عنصر بصری که توجه ما را بخواهد وجود ندارد. فضای سفید نقش مهمی در هر نوع طراحی، به ویژه روانشناسی در طراحی سایت دارد، زیرا از نظر بصری محل استراحت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این مکان‌های استراحت اغلب در حاشیه و فضای اطراف اشیا یافت می‌شود.

  1. رنگ

هنگام طراحی یک وب‌سایت، اغلب رنگ‌ها متناسب با لوگوی کمپانی یا شرکت صاحب سایت، شکل می‌گیرند؛ اما نحوه استفاده از این رنگ‌ها بر احساس بازدیدکنندگان هنگام بازدید از سایت شما تأثیر می‌گذارد.

اکثر هویت‌های بصری دارای رنگ‌های خنثی هستند (یعنی رنگ‌ها، سایه‌ها و رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه) که همراه با رنگ اصلی آن‌ها استفاده می‌شود. در اکثر طراحی‌های مدرن وب، این رنگ های خنثی فضای بیشتری از سایت را از آن خود می‌کنند.

  1. تایپوگرافی

در نهایت، تایپوگرافی می‌تواند احساسات زیادی را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت شما ایجاد کند. هزاران نوع تایپ وجود دارد و به لطف پیشرفت فناوری وب مانند CSS3، این نوع حروف به وب‌سایت‌ها نیز راه‌یافته است. دیگر نیازی به انتخاب نوع حروف از بین 15 فونت ایمن وب ندارید. این ابزار راه را برای هزاران نوع حروف جدید باز کرده است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و با چنین طیف زیادی برای انتخاب، مسئولیت بزرگی نیز همراه است.

 

روانشناسی در طراحی سایت : 5 چیزی که سایت شما باید به بازدیدکنندگان تلقین کند

 روانشناسی در طراحی سایت

  1. ایجاد اعتماد و اطمینان

ایجاد اعتماد بین کاربران شما باید در بالای لیست اولویت‌های شما در روانشناسی در طراحی سایت قرار گیرد. اگر می‌خواهید ترافیک ورودی شما مطابق انتظارات شما رفتار و عمل کند، بسیار مهم است که بازدیدکنندگان شما به شما اعتماد داشته باشند. در این عصر به دلیل افزایش موارد کلاهبرداری‌های دیجیتالی، طرح‌های کلاهبرداری و سرقت هویت، اعتماد آسان نیست. مردم از وب‌سایت‌هایی که قبل از حل مشکلات خود آدرس ایمیل آن‌ها را درخواست می‌کنند، خوششان نمی‌آید؛ بنابراین، اطمینان حاصل کنید که کاربر حس اعتماد نسبت به سایت شما پیدا خواهد کرد.

 

  1. روانشناسی احساسات

احساسات یک انگیزه قوی است که اقدامات انسان را هدایت می‌کند. رنگ‌ها و فونت‌ها با هم ترکیب شده و می‌توانند به‌عنوان یک ابزار ارزشمند در تأثیرگذاری بر احساسات بازدیدکنندگان عمل کنند. هر رنگ حسی را منتقل می‌کند که در عمق ناخودآگاه انسان ریشه دارد.

طبق تحقیقات انجام شده، 93 درصد مردم هنگام خرید محصولات، بیشتر بر عامل بصری تأکید می‌کنند.

اگر وب‌سایت شما با احساسات مشتری شما مطابقت نداشته باشد، به‌زودی از تجارت خارج خواهید شد. ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان دشوارترین و در عین حال مهم‌ترین مرحله هر کسب و کاری است. رنگ‌های آرامش بخش و جذاب فوراً با بازدیدکنندگان پیوند ایجاد می‌کند؛ بنابراین طرح آبی و رنگ وب‌سایت باید با اهداف تجاری شما هماهنگ باشد. به‌عنوان‌مثال، رنگ قرمز یک انتخاب اشتباه برای یک نام تجاری پردازش محصولات طبیعی خواهد بود.

 

  1. ثبات الگو

مغز انسان در تشخیص الگوها به طرز شگفت انگیزی باهوش عمل می‌کند. ما در مشاهده الگوهای وب، از رنگ پس زمینه تا چیدمان صفحه، به طریقی ماهر هستیم. از آن به نفع کسب و کار خود استفاده کنید و مطمئن شوید که این جزئیات جزئی را نادیده نمی‌گیرید. عدم استفاده از آنها الگوی آشنا را می‌شکند و تمرکز برای مغز ما دشوار می‌شود.

 

  1. دقت بیشتر به عوامل بصری

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای خود، انتخاب تصاویر زیبا باکیفیت بالا است. انسان‌ها بیشتر از آنکه یک متن را به یاد بیاورند، تصویر مربوط به آن متن را به خاطر می‌آورند. قدرت عکس ها به حدی است که می‌توانند محتوای شما را بسازند یا بشکنند. اما مطمئن شوید که فقط از تصاویر مربوط به کسب و کار خود استفاده می‌کنید.

 

  1. مفهوم فضای منفی

بسیار وسوسه انگیز است که حجم زیادی از اطلاعات را در صفحه وب خود ذخیره کنید. اما، اغلب اوقات، این استراتژی خود را خراب می‌کند. از دید بازدیدکنندگان فکر کنید. برای یک ثانیه تصور کنید، اگر در صفحه‌ای قرار گرفتید که به‌هم‌ریخته و اطلاعات زیادی دارد، آشفته به نظر می‌رسد و دیگر نمی‌توانید روی خواندن مطلب تمرکز کنید.

این ما را به مفهوم فضای منفی می‌رساند. فضای سفید را به‌عنوان فضای تنفس در نظر بگیرید. به کاربر این امکان را می‌دهد تا محتوای اصلی را مرور کرده و بر منطقه موردنظر شما تمرکز کند. با ترکیب عناصر طراحی مناسب و فضای سفید، می‌توان بازدیدکنندگان خود را تشویق به انجام یک اقدام خاص کرد.

 

اغلب وظیفه طراحان این است که هنگام تولید طرح، روانشناسی انتخاب‌های طراحی خود را درک کنند، اما اگر شما به‌عنوان مدیر سایت، کمی با اصول اولیه روانشناسی در طراحی سایت آشنا شوید، بدیهی است که می‌توانید درک بهتری از طراحی سایت پیدا کنید و حتی ممکن است این درک، کیفیت محتوای تولید شده به‌وسیله شما را نیز بهتر کند.

درحالی‌که این حوزه‌ها عمدتاً بر طراحی وب‌سایت تمرکز می‌کنند، بسیاری از روانشناسی طراحی را می‌توان در سایر زمینه‌های طراحی مثل طراحی لوگو نیز استفاده کرد.

نظرات کاربران