روش های قیمت گذاری

روش های قیمت گذاری

یکی از چالش های بسیار مهمی که هر شرکتی با آن رو به رو خواهد شد، نحوه قیمت گذاری بر روی محصولات و یا خدماتی است که ارائه می دهد. این که شما چگونه خدمات و محصولات خود را قیمت گذاری می کنید، تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان خواهد داشت. جالب است بدانید که روش های قیمت گذاری بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند. ما در این مقاله روش های مختلف قیمت گذاری را نام برده ایم و در مورد آن ها توضیح داده ایم.

روش های مختلف قیمت گذاری

  1. قیمت گذاری به روش نفوذ

قیمت گذاری به روش نفوذ

یک کسب و کاری که تازه شروع به کار کرده است و یا قصد دارد به تازگی وارد یک بازار جدید شود، برایش بسیار سخت است که وارد بازار شود و فورا سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. تقریبا می توان گفت که چنین چیزی غیر ممکن است. اما این اتفاق غیر ممکن را می توان با استفاده از استراتژی قیمت گذاری به شیوه نفوذ ممکن کرد. ویژگی که این نوع قیمت گذاری نسبت به روش های قیمت گذاری دیگر دارد، این است که در ابتدا خدمات یا محصولات خود را با قیمتی بسیار کمتر از رقبا ارائه می کنید تا مشتریان به سمت کسب و کار شما جذب شوند.

با این روش قطعا در ابتدا سود زیادی کسب نخواهید کرد و حتی ممکن با ضرر نیز رو به رو شوید. اما بعد از مدتی که مشتریان شما زیاد شد، می توانید قیمت های خود را افزایش دهید. با این کار قطعا تعدادی از مشتریان دیگر از برند شما خرید نخواهند کرد. اما مشتریانی که هنوز هم از شما خرید می کنند به عنوان مشتریان وفادار شما شناخته خواهند شد و شما می توانید به کمک آن ها سود شرکت خود را افزایش دهید.

  1. قیمت گذاری به روش اسکیمینگ

روش های قیمت گذاری

یکی دیگر از روش های قیمت گذاری، قیمت گذاری به روش اسکیمینگ است. در این نوع قیمت گذاری در ابتدا حداکثر و بالاترین قیمت ممکن را برای محصولات جدید خود می گذارید و با گذر زمان قیمت آن ها را به تدریج کاهش می دهید. کسب و کار هایی که محصولات جدیدی ارائه می کنند که تا به حال مشابه آن در بازار موجود نبوده و یا بسیار نایاب بوده است، از این روش استفاده می کنند.

یکی مزایایی که این روش دارد این است که می توانید سود محصولات خود را به حداکثر برسانید و هزینه هایی که صرف تولید شده است را جبران کنید. در بین روش های قیمت گذاری، یکی معایبی که روش اسکیمینگ دارد این است که بسیاری از افراد در ابتدا با دیدن قیمت بسیار بالای محصول از خرید آن خودداری می کنند. به همین خاطر میزان فروش شما در ابتدا بسیار کم خواهد بود و بعد از کاهش قیمت با افزایش فروش رو به رو خواهید شد.

  1. روش بالا، پایین

روش های قیمت گذاری

در ابتدا شاید فکر کنید که این روش همان روش اسکیمینگ است. اما باید گفت که این گونه نیست و این مدل قیمت گذاری با دیگر روش های قیمت گذاری تفاوت بسیار زیادی دارد. در این روش شما در ابتدا یک محصول را با قیمت بسیار بالا به بازار عرضه می کنید. بعد از گذشت کمی زمان، قیمت آن را به یکباره کاهش می دهید تا مردم برای خرید آن اقدام کنند.

یکی از مزایایی که این روش دارد، این است که فروش شما را تا حد زیادی بالا می برد و کاری می کند تا محصولاتی که دیگر خریدار ندارند را از انبار خالی کنید. برای مثال اگر شما فروشنده لباس های زمستانه هستید، احتمالا دیگر نمی توانید لباس های خود را تابستان بفروشید. اما اگر بر روی محصولات خود یک تخفیف بسیار خوب بگذارید، به راحتی می توانید آن ها را بفروشید و انبار را از آن ها خالی کنید.

  1. قیمت گذاری با شیوه روان شناختی

قیمت گذاری با شیوه روان شناختی

در بین روش های قیمت گذاری، این روش همان طور که از اسمش پیداست از ترفند های روان شناسی برای فروش استفاده می کند. در این روش با استفاده از کار های مانند تغییر اندک قیمت، محل قرار گیری محصول و یا بسته بندی آن سعی می شود تا مشتریان را به سمت خود جذب کرد. برای مثال اگر شما محصولی را با قیمت 100 هزار تومان می فروشید، می توانید فقط با هزار توان کاهش قیمت و فروختن به قیمت 99 هزار تومان، میزان فروش خود را افزایش دهید. شاید ساده و ناکارآمد به نظر برسد، اما این کار تاثیر بسیار زیادی در فروش شما خواهد داشت.

یکی مزایایی که این روش دارد این است که برای افزایش فروش در این روش نیاز نیست تا کار خاصی انجام دهید. تمامی کار ها ساده هستند و لازم است فقط تغییر جزئی در محصولات ایجاد کنید. اما یکی از معایبی هم که این روش دارد، این است که برخی از مشتریان که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند متوجه استراتژی مورد استفاده شما می شوند. این باعث می شود تا برخی از مشتریان خود را از دست بدهید.

 

جمع بندی

قیمت گذاری یکی از مهم ترین مراحل در کسب و کار است. به همین خاطر است که روش های قیمت گذاری بسیار زیادی وجود دارد شما می توانید از آن ها استفاده کنید. ما در این مقاله در مورد روش های مختلف قیمت گذاری توضیح دادیم.

نظرات کاربران