ریبرندینگ چیست

ریبرندینگ چیست ؟

تغییر نام تجاری یا به اصطلاح ریبرندینگ زمانی رخ می دهد که یک شرکت، نام تجاری،‌ استراتژی یا لوگو یا حتی روش تبلیغاتی خود را تغییر دهد. این تغییر زمانی انجام می شود که شرکت حس کند برندش در حال افت از نظر جذب مشتری است و نیاز به یک تغییر و شروعی دوباره دارد تا دوباره در بازار جایگاه خود را پیدا کند. در ریبرندینگ ممکن است بخش های مختلفی از یک برند تغییر کند. ممکن است رنگ و طرح لوگوی شرکت تغییر کند. گاهی اوقات حتی نام برند ها نیز عوض می شود. همچنین شرکت ها برای آن که تصویر جدید را در ذهن مخاطب ثبت کنند، شعار ها و روش های تبلیغاتی خود را نیز تغییر می دهند.

اگر هر یک از این تغییرات به هدف بهتر کردن برند و پیشرفت آن صورت گیرد، به اصطلاح ریبرندینگ رخ داده است. این مقاله در مورد تغییر نام تجاری و ریبرندینگ است. اگر مشتاقید که بدانید ریبرندینگ چیست ، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

 

دلیل ریبرندینگ چیست ؟

این که چرا یک برند دست به ریبرندینگ می زند ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. البته هدف کلی ریبرندینگ واضح است و آن هم بهبود شرایط فعلی یک برند است و ریبرندینگ معمولا زمانی رخ می دهد که جایگاه برند در بازار و بین مردم، در موقعیت بدی قرار گرفته است.

البته ممکن است حتی یک برند در شرایط خیلی خوبی هم از نظر فروش و هم از نظر منتقدین قرار داشته باشد اما بازهم دست به ریبرندینگ بزند. شاید پیش خود فکر کنید که دلیل این ریبرندینگ چیست . این ریبرندینگ به این دلیل است که مدیریت آن برند و کسانی که تصمیم به ریبرندینگ گرفته اند، شرایط برند را در آینده بررسی کرده اند و با آینده نگری متوجه شده اند که شرکت نیاز به تغییر دارد.

حال برای آن که متوجه شوید دلیل ریبرندینگ چیست ، ما سعی کرده ایم شما را با دو دلیل اصلی آشنا کنیم و به توضیح این دو موضوع بپردازیم.

  • ریبرندینگ به دلیل ضعف در بخش های داخلی
  • ریبرندینگ به دلیل افت در محیط بازار و ظهور استاندارد های جدید

بیایید ابتدا این دو عامل را بررسی کنیم.

دلیل ریبرندینگ چیست ؟

  1. ریبرندینگ به دلیل ضعف در بخش های داخلی

همه می دانیم نام و لوگوی یک برند خیلی اهمیت دارد و اگر یک شرکت نام مناسبی نداشته باشد، هم ممکن است مشتریان نتوانند به آن اعتماد کنند و هم در ذهنشان باقی نماند. با وجود این هنگامی که شرکت نوپایی ساخته می شود، سازندگان و مدیران شرکت کمتر به نام و لوگوی شرکت توجه می کنند. معمولا اهمیت نام و لوگو و شعار یک شرکت، در مقایسه با کار هایی مثل پیدا کردن سرمایه گذار یا نحوه انجام خدمات به مشتری یا نحوه سود دهی بالا، به چشم نمی آید و کسی حاضر نیست که برای آن وقت بگذارد.

خیلی اوقات ممکن است که شرکت شما از نظر ارسال خدمات به مشتری و تولید محصولات با کیفیت در حجم بالا، شرکت بسیار موفقی باشد اما در بازاری که در آن فعالیت می کند، به چشم نیاید. این موضوع به این دلیل رخ می دهد که هنگامی که شرکت شروع به کار کرده است، به چیز هایی که باعث شناخته شدن آن می شود، مثل نام، لوگو، شعار، تبلیغات و غیره به اندازه لازم توجه نشده است.

همچنین خیلی اوقات شما به این مسائل هنگام شروع ساخت شرکت خود توجه کرده اید اما هیچوقت فکر نمی کردید که شرکتتان در سطح بازار به برندی بزرگ تبدیل شود. بدیهی است که تبلیغات و استراتژی یک شرکت بزرگ تفاوت بسیار زیادی با استراتژی یک شرکت کوچک دارد حتی اگر هر دو شرکت در یک زمینه فعالیت داشته باشند. به همین دلیل هنگامی که شرکت شما به شکل غیر منتظره بزرگ شده است، نیاز به ریبرندینگ دارد.

البته دلایل دیگری هم ممکن است باعث شوند که یک شرکت ریبرندینگ انجام دهد. به طور مثال اگر شرکت شما با شرکت دیگری ادغام شود یا به طور کلی خط محصولات شما تغییر کند یا محیطی که در‌ آن به فروش محصولات می پرداختید عوض شود، شرکت شما باید مراحل ریبرندینگ را طی کند.

ریبرندینگ به دلیل ضعف در بخش های داخلی

  1. ریبرندینگ به دلیل افت در محیط بازار و ظهور استاندارد های جدید.

محیطی که ما در‌ آن زندگی می کنیم و مخصوصا محیطی که در آن به فروش محصولات خود می پردازیم، همیشه در حال عوض شدن است. طبیعی است که در دنیایی که همه چیز عوض می شود، هرکس و هر شرکتی که با این تغییرات خود را همسان نکند، شکست می خورد.

بسیاری از شرکت ها تنها به این خاطر ریبرندینگ انجام می دهند تا نمای لوگو شرکت خود را از نظر بصری جذاب تر کنند و بتوانند در رقابت با رقبای خود باقی بمانند و مطابق به روز ترین روش های طراحی و تبلیغات جلو روند. به عنوان مثال، ممکن است شرایط تغییر کند و مزیت رقابتی که شعار تجاری بر آن ایجاد شده است دیگر یک مزیت رقابتی نباشد. یا وقتی رقبا چیز جدیدی برای گفتن ارائه می دهند، باید تغییراتی ایجاد کنیم و سطح خود را بالا ببریم.

امروزه، اگر ریبرندینگ را در زمان مناسب انجام ندهیم، نام تجاری ضعیف می شود. پس برای هر تجارتی ضروری است که به طور کامل متوجه شود که ریبرندینگ چیست .

نظرات کاربران