ریدایرکت 302

ریدایرکت 302 چیست ؟ | روش ساخت ریدایرکت 302

تعریف لغوی کلمه ریدایرکت به معنی تغییر مسیر است و هنگامی این تعریف مورد استفاده قرار می گیرد که شما از سایت یا لینکی به سایت یا لینک دیگری هدایت شوید. دو نوع ریدایرکت معروف در دنیای وب وجود دارند که حتما به گوش شما رسیده است. یکی از آن ها ریدایرکت 301 و دیگری ریدایرکت 302 هستند. ریدایرکت 301 که اکثرا با آن آشنا هستید، تغییر مسیری دائمی است. یعنی مدیر وبسایت که شما را به آن سایت هدایت کرده است، دوباره نمی خواهد آن سایت را مشاهده کند.

حال شاید پیش خود فکر کنید که تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ چیست. ریدایرکت ۳۰۲ تغییر مسیر از سایت به سایت دیگری است که این ریدایرکت موقتی صورت می گیرد. در واقع وقتی صاحب یک سایت از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده می کند، با استفاده از زبان دنیای وب، به ربات های موتورهای جستجوگر می فهماند که دوباره می خواهد صفحه ای که به آن ریدایرکت صورت گرفته است را مشاهده کند. سپس وقتی شما از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده می کنید، موتورهای جستجوگر موظف هستند که صفحه ریدایرکت شده را فهرست بندی کنند تا دوباره مشاهده شود. هر چند امکان دارد که شما از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید اما بازهم این کار به وسیله موتورهای جستجوگر صورت نگیرد. در واقع تضمینی نیست که آن ها حتما این دستور شما را پیروی کنند و شما را باز به صفحه ریدایرکت شده برگردانند.

البته یکی از مزیت های ریدایرکت ۳۰۲ نسبت به ریدایرکت ۳۰۱ روش آسان برای ایجاد آن است. در ریدایرکت ۳۰۱ شما برای ساختن آن مجبور بودید که به فایل های سرور دسترسی پیدا کنید. اما برای ساختن ریدایرکت ۳۰۲ می توانید از جاوا اسکریپت یا متا تگ استفاده کنید و کار شما خیلی راحت تر می شود.

 

دلیل استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ چیست ؟

ریدایرکت ۳۰۲ چیست

شاید الان فکر کنید که چه زمانی از ریدایرکت 302 استفاده می کنند و دلیل استفاده از ریدایرکت 302 چیست. به این دلیل ریدایرکت 302 چندان معروف نیست چون چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. چون همانطور در قسمتی که توضیح دادیم، این ریدایرکت تفاوتش با ریدایرکت ۳۰۱ موقتی بودن آن است و حتی گاهی اوقات هم ممکن است از دید موتورهای جستجوگر، ریدایرکت ۳۰۲ همان ریدایرکت ۳۰۱ شناخته شود.

به طور معمول، صاحبان سایت ها زمانی از ریدایرکت ۳۰۲ به جای ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنند که بخواهند صفحه ای که به آن ریدایرکت صورت گرفته است را بازنگری یا بازسازی کنند. معمولا این نیاز به بازسازی یا بازنگری صفحات ریدایرکت شده زمانی به وجود می آید که سایت ها CMS یا مدیریت محتوا خود را عوض کرده باشند یا بخواهند وبسایت خود را دوباره از نو طراحی کنند.

یکی از اشتباهاتی که بین صاحبان سایت ها زیاد رخ می داد این بود که آن ها در شرایطی از ریدایرکت 302 استفاده می کردند که کارشان با همان ریدایرکت ۳۰۱ جلو می رفت و نیازی به استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ نبود. به دلیل تعدد اشتباهات صاحبان سایت ها، گوگل مجبور شد هر دفعه که با ریدایرکت ۳۰۲ مواجه می شود، به این که آیا مدیران سایت ها به درستی از این ریدایرکت استفاده کرده اند یا خیر مطمئن شود. برای آن که این اشتباه را مرتکب نشوید، در زیر لیستی از شرایطی که برای استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ مناسب است، برای شما تهیه کرده ایم:

  • برای بررسی صفحات آزمایشی در سایتتان
  • می توانید صفحه سایت خود را به روز کنید اما همان رابط کاربری گذشته را برای کاربر خود نگه دارید.
  • بدون آن که به رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل لطمه ای وارد شود، بررسی کنید که بازخورد کاربران از صفحات جدیدی که به سایتتان اضافه کردید چگونه است و به زبان ساده بدون هیچ ریسکی، آزمون و خطا انجام دهید.
  • حتما حواستان باشد که تنها ویژگی ریدایرکت ۳۰۲ موقتی بودن آن است و تنها برای مشاهده عملکرد سایت یا حفظ آن مورد استفاده قرار گیرد.

روش ساخت ریدایرکت 302 چیست؟

روش ساخت ریدایرکت 302 چیست؟

همانطور که در ابتدا بیان کردیم، ساختن ریدایرکت ۳۰۲ دردسر کمتری نسبت به ساختن ریدایرکت ۳۰۱ دارد و به زبان ساده ساختن ریدایرکت ۳۰۲ آسان تر است. برای اکثر سرویس هایی که برای سایت ها هاست ارائه می دهند، سیستم های مدیریت محتوا یا CMS می توانند ریدایرکت را تنها به وسیله اضافه کردن یک افزونه به آن ایجاد کنند. همچنین در بعضی از هاست ها می توانید مستقیما در تنظیمات هاست خود ریدایرکت ۳۰۲ را بسازید.

اگر شما از cPanel استفاده می کنید برای ساخت ریدایرکت ۳۰۲ باید وارد بخش دامنه ها یا Domains شوید. سپس از طریق این قسمت روی بخش ریدایرکت ها یا Redirects کلیک کنید و وارد این قسمت شوید. در بخش Redirects شما می توانید نوع ریدایرکتی را که می خواهید ایجاد کنید را تعیین نمایید. به طور مثال در این مورد ریدایرکت ۳۰۲ را انتخاب می کنید. سپس صفحه دیگری باز می شود و در آن بخش در قسمت URL، لینک و نشانی سایتی را که می خواهید به آن هدایت شود و ریدایرکت روی آن صورت گیرد را وارد نمایید. به این صورت و به این سادگی شما یک ریدایرکت ۳۰۲ ایجاد کرده اید.

 

روش کار ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت 302 همانند تمام ریدایرکت ها، کاربر را به صفحه و لینک جدیدی هدایت می کند و کاربر هنگام هدایت شدن با صفحه ارور 404 که به معنی پیدا نشدن صفحه است یا با ارور دیگری که نشان دهد لینک خراب است، رو به رو نمی شود و وارد صفحه جدید می شود.

 

تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ با ریدایرکت ۳۰۲ چیست ؟

تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ با ریدایرکت ۳۰۲ چیست ؟

ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 هرکدام در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و نیازهای خاصی را برآورده می کنند. یکی از تفاوت هایی که ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ دارد نحوه ساخت آن است که در بخش اول در قسمت توضیح ریدایرکت ۳۰۲ چیست، بیان کردیم. برای ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ شما باید به فایل های سرور دسترسی داشته باشید اما در ریدایرکت ۳۰۲ نیازی به این دسترسی نیست.

اما تفاوت اصلی ریدایرکت ۳۰۱ با ریدایرکت ۳۰۲ در موقتی بودن آن است که باعث می شود صفحه ای که کاربر در ریدایرکت ۳۰۱ به آن هدایت شده است، در سئو سایت اصلی تاثیر گذار باشد اما چون آن صفحه در ریدایرکت ۳۰۲ دائمی نیست، تاثیری در سئو سایت شما نمی گذارد.

نظرات کاربران