سئو سایت تک صفحه ای یا spa

سئو سایت تک صفحه ای یا spa

طی چند سال گذشته فناوری های مربوط به حوزه وب یک جهش بزرگ داشته است و در هر دو زمینه فرانت اند و بک اند کاملا تکامل یافته است. در میان نسل جدید از رابط های وب سایت های تک صفحه ای یا spa نیز موفقیت های بسیاری کسب کرده اند. این سایت ها به راحتی قابل پیمایش و از نظر طراحی بسیار تعاملی هستند. اما سئو سایت تک صفحه ای یا spa روند تقریبا پیچیده ای دارد.

همانطور که می دانیم ساخت یک سایت بسیار پیشرفته برای جلب مخاطب تنها چیزی نیست که می توانید با آن ترافیک بدست آورید. در واقع برخلاف برنامه های وب ساده که از تکنیک های مرسوم سئو استفاده می کنند وقتی صحبت از سئو سایت تک صفحه ای می شود شاهد تفاوت های زیادی هستیم. در پیشبرد این سایت ها به تکنیک های تخصصی سئو و روش های خاص آن نیاز است. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به بررسی سئو سایت تک صفحه ای یا spa و ترفندهای مورد نیاز آن بپردازیم.

سئو سایت تک صفحه ای یا spa

سایت تک صفحه ای یا Single Page Application (SPA) چیست؟

برای آشنایی با سئو سایت تک صفحه ای باید بدانید سایت های تک صفحه ای یک فرم بسیار تعاملی از سایت های مدرن است که دارای رابط کاربری JavaScript است. در واقع سایت تک صفحه ای یا spa به جای بارگیری یک صفحه جدید برای هر سرویس با بازنویسی پویا صفحه فعلی همه را در یک صفحه قرار می دهد. این کار به کاربر کمک می کند تا از ویژگی ها و خدمات موجود در یک صفحه استفاده و از ایجاد اختلال در آن جلوگیری کند و تجربه تعاملی کاربر را برای آنها افزایش دهد.

توسعه دهندگان تمایل دارند از چارچوب های معروف JavaScript از جمله VueJS ، AngularJS و سایر موارد برای ساخت چنین سایت هایی استفاده کنند. VueJS بیشتر در بین توسعه دهندگان رایج است زیرا نسبتا آسان است و ویژگی های داخلی بسیار خوبی را برای ساخت هر نرم افزارهای تک صفحه ای پیشرفته فراهم می کند.

جنبه های مثبت سئو سایت تک صفحه ای 

دلایل زیادی وجود دارد که مردم عاشق طراحی سایت تک صفحه ای هستند. بارزترین آن سهولت دسترسی به همه مطالب سایت در یک مکان است. این امکان به کاربران کمک می کند تا به سرعت در وب سایت پیمایش کنند زیرا همه سرویس ها در یک صفحه تعریف شده اند و نیازی به بارگیری اضافی صفحه جدید نیست.

با توجه به سازگاری با موبایل سایت های تک صفحه ای نیز به مراتب بهتر از سایت های چند صفحه ای هستند. زیرا طراحی آنها پاسخگو بوده و به خوبی با صفحه نمایش گوشی های هوشمند متناسب است.

جنبه های منفی سئو سایت تک صفحه ای 

گرچه پیمایش در سایت های تک صفحه ای آسان است اما برای بارگیری آنها به زمان زیادی احتیاج دارد و این یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ پرش است. از آنجا که سایت های تک صفحه ای در JavaScript برنامه نویسی شده اند به همین دلیل برای بارگیری در مرورگر تلفن همراه به کمی بیشتر وقت نیاز دارند. علاوه بر این اگر از Google Analytics برای ردیابی میزان بازدید و عملکرد هر صفحه سایت خود استفاده می کنید باید بدانید انجام چنین کاری برای سایت های تک صفحه ای دشوار است. اگر Analytics به درستی در SPA پیکربندی شده باشد هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه کدام محتوا عملکرد مطلوبی دارد و چه میزان مورد علاقه کاربران بوده است دریافت نخواهید کرد و به سرعت دچار تنزل رتبه در موتورهای جستجو خواهید شد.

سئو سایت تک صفحه ای یا spa

نکات مهم سئو سایت تک صفحه ای

سایت های تک صفحه ای معمولا به عنوان سایت های غیر سئو شونده در نظر گرفته می شوند. مشکل اساسی آنها در زیرساخت JavaScript آنها نهفته است. نکته مهم دیگر این است که موتورهای جستجو همیشه صفحات سایت را رتبه بندی می کند نه خود سایت! این صفحات با دقت و با کلمات کلیدی خاصی طراحی و نوشته شده اند تا بتوانند در موتورهای جستجو رتبه مطلوب را به دست آورند. محتوای صفحه دارای حجم قابل توجهی از کلمات کلیدی تعریف شده و چند پیوند داخلی است که اجازه می دهد تا موتور جستجو برای رتبه بندی آن صفحات در کلمات کلیدی خاص پیش رود.

اما همانطور که در مورد سایت های تک صفحه ای می دانیم همه صفحات در یک صفحه ترکیب شده اند و هیچ تفکیکی بین محتوا وجود ندارد. در نتیجه به شدت شانس خود را برای رتبه بندی در کلمات کلیدی مختلف از دست می دهد.

بهینه سازی های سئو سایت تک صفحه ای

ممکن است تا به اینجا درمورد سئو سایت تک صفحه ای بدبین شده باشید اما هنوز برخی از تکنیک ها وجود دارد که توسعه دهندگان می توانند برای بهینه سازی سایت های تک صفحه ای برای رتبه بندی موتور جستجو استفاده کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی این تکنیک ها بپردازیم.

رندر سمت سرور (Server-Side Rendering)

ارائه سمت سرور (SSR) فرایندی است که در آن یک صفحه سایت با توجه به نیاز درخواست سرور ارائه می شود. این سرویس به ارائه صفحات مختلف سایت کمک می کند و کار ربات های خزنده را برای فهرست بندی این صفحات تسهیل می کند.

برای انجام رندر سمت سرور در سایت های تک صفحه ای ابتدا باید یک DOM مجازی اجرا شود که بعداً به یک رشته HTML تبدیل می شود. سپس آن رشته HTML به صفحه اضافه می شود و توسط JavaScript اجرا می شود تا جایگزین محتوای موجود شود.

پیش رندر کردن (Pre-Rendering)

پیش رندر تقریبا مشابه رندر سمت سرور است. در Pre-Rendering رندر قبل از استقرار پروژه انجام می شود، مانند رندر سمت سرور که در سرورهای زنده انجام می شود. برای انجام Pre-Rendering ابتدا باید سایت تک صفحه خود را بر روی هر مرورگری مانند Chrome ، Firefox ، Mozilla و غیره اجرا کنید. سپس باید از خروجی صفحه خود یک عکس بگیرید و متناسب با آن فایلهای HTML را جایگزین کنید.

آدرس اینترنتی

ما به شما توصیه می کنیم برای وب سایت خود URL های مناسب سئو داشته باشید. برای نتایج بهتر توصیه می کنیم دو ساختار URL برای سایت تک صفحه خود داشته باشید یکی باید URL ID باشد و سایر موارد باید URL Slug باشد.

برچسب های متا

این صفحه باید شامل تمام برچسب های مهم متا مانند عنوان صفحه، توضیحات، برچسب های متعارف و غیره باشد. همچنین توصیه می شود که همه این برچسب های متا را مستقیما در کد منبع صفحه قرار دهید.

پیوند داخلی

تمام پیوندهای داخلی باید به خوبی در محتوا قرار بگیرند و باید با برچسب <a> تعبیه شوند تا Googlebot بتواند به راحتی کل صفحه را بررسی و نمایه سازی کند.

مقالات مرتبط:

چگونه سئو را افزایش دهیم

سئو چه کاربردی دارد

نظرات کاربران