ایجاد ساب دامین در سی پنل

چگونگی ایجاد ساب دامین در سی پنل

برای این که به ایجاد ساب دامین در سی پنل بپردازیم، ابتدا باید عبارت ها را تعریف کنیم. ساب دامین در واقع نامی از وب سایت شما محسوب می شود که زیر مجموعه ای از دامنه اصلی شما است. اگر عنوان بخشی از دامنه اصلی در آدرس وب سایت، قبل از دامنه اصلی ذکر شود، به آن ساب دامین یا زیر دامنه می گویند. به طور مثال اگر سایتی با آدرس members.ggexample.com وجود داشته باشد، members ساب دامین این وب سایت و ggexample دامنه اصلی این وب سایت است.

معمولا زمانی که بخواهید بخشی از وب سایت را جدا کنید و بخش جداگانه ای برای وب سایت خود ایجاد کنید، ساب دامینی برای وب سایت خود تعیین می کنید. البته بعضی اوقات ممکن است که ساب دامینی که برای وب سایت خود ایجاد کرده اید، به طور کامل یک وب سایت جداگانه نسبت به وب سایت شما باشد و تنها بخشی از وب سایت شما محسوب نشود.

زمانی که یک ساب دامین برای وب سایت خود ایجاد می کنید، یک ورودی در یک فایل پیکربندی روی سرور وب شما ایجاد می شود. این ورودی که در فایل پیکربندی ایجاد شده برای آن است که سرور بداند که ترافیک ساب دامین را به کجا هدایت کند.

ما در این مقاله سعی می کنیم شما را با ساب دامین و نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل آشنا کنیم. برای آشنایی کامل با روش ایجاد ساب دامین در سی پنل، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

ایجاد ساب دامین در سی پنل

نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل

برای ایجاد ساب دامین در سی پنل ابتدا لازم است که وارد سی پنل شوید، سپس وارد بخش Domains یا «دامنه ها» شوید. در این بخش روی گزینه «ساب دامین ها» یا Subdomains کلیک کنید. سپس در قسمت Subdomains، نام زیر دامنه یا ساب دامینی که می خواهید برای وب سایت خود تعیین کنید را وارد نمایید. نامی که در این قسمت به عنوان ساب دامین وارد می کنید، در آدرس وب سایت شما قبل از نام دامنه اصلی ظاهر می شود. به طور مثال اگر آدرس وب سایت شما members.ggexample.com باشد، ساب دامین وب سایت شما members است.

در ردیف پایین قسمتی که ساب دامین مورد نظر خود وارد کرده اید، ردیفی با عنوان Domain مشاهده می کنید. این ردیف برای آن به کار می رود که شما در سی پنل خود چند دامنه اصلی دارید. در نتیجه در این ردیف آن دامنه ای را که می خواهید برایش ساب دامین تعیین کنید وارد می کنید تا سی پنل متوجه شود که شما برای کدام دامنه اصلی خود، می خواهید ساب دامین ایجاد کنید.

در ردیف پایین قسمت Domain، ردیفی با عنوان Document Root دیده می شود. Document Root فهرست اصلی ساب دامین ما است. اگر طبق مثالی که زدیم، ساب دامین ما members باشد، Document Root وب سایت ما،  /public_html/membersخواهد بود.

در ادامه برای ایجاد ساب دامین در سی پنل گزینه Create یا ایجاد را بزنید.

وقتی که مراحل ایجاد ساب دامین در سی پنل را به درستی گذرانده باشید، یک پیام برای شما پس از زدن گزینه Create نمایان می شود. این پیام شما را از این موضوع مطلع می سازد که فرایند ایجاد ساب دامین در سی پنل شما با موفقیت انجام شده است. ساب دامین جدیدی که ایجاد کرده اید باید در عرض ۱۰ دقیقه در دسترس شما قرار بگیرد. چون شما در واقع در حال ایجاد یک به روز رسانی DNS هستید، ممکن است مدتی زمان ببرد تا اطلاعات مربوط به DNS جدید در اینترنت پخش شود. معمولا انتشار اطلاعات DNS جدید در اینترنت در عرض یک یا دو ساعت به پایان می رسد.

به دلیل طول کشیدن پخش اطلاعات DNS جدید در اینترنت است که امکان دارد وقتی یک ساب دامین جدید ایجاد می کنید و بلافاصله چیزی مانند وردپرس را نصب می کنید، با خطای ۴۰۴ رو به رو شوید. همچنین اگر چند دقیقه پس از ایجاد ساب دامین در سی پنل بخواهید به آدرس جدیدی که ایجاد کرده اید، وارد شوید، ممکن است که با خطای 404 و این که آدرس مورد نظر شما پیدا نشده است، رو به رو شوید. در نتیجه اگر با این خطا رو به رو شده اید، به هیچ وجه نگران نباشید زیرا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، ساب دامین جدیدی که ایجاد کرده اید در دسترس قرار خواهد گرفت.

نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل

ایجاد ساب دامین Wildcard

شاید پیش خود فکر کنید که ساب دامین Wildcard چیست و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. ساب دامین Wildcard زمانی که بخواهید ساب دامینی که از یکی از دامنه های خود ساخته اید، به یک بخش خاصی از وب سایت شما اشاره کند، مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهید یک ساب دامین Wildcard ایجاد کنید، می توانید طبق روشی که برای ایجاد ساب دامین در سی پنل به شما توضیح دادیم، مراحل را طی کنید و ساب دامین Wildcard را ایجاد کنید. تنها چیزی که باید تغییر دهید این است که در قسمت Subdomain که ساب دامین مورد نظر خود را وارد می کردید، علامت * را نیز وارد کنید.

روش تغییر Root Directory برای یک ساب دامین

بعضی اوقات ممکن است که بخواهید Root Directory یک ساب دامین خود را تغییر دهید. برای این کار پس از این که وارد سی پنل و بخش Domains شدید، قسمت «اصلاح یک ساب دامین» یا Modify a Subdomain را پیدا کنید و روی آیکون مداد کلیک کنید. سپس صفحه جدیدی برای شما نمایان می شود و در قسمتی با عنوان Document Root شما می توانید Root Directory ساب دامین مورد نظر خود را تغییر دهید.

روش تغییر Root Directory

روش حذف یک ساب دامین

برای آن که بخواهید ساب دامینی که ایجاد کرده اید را حذف کنید، دوباره قسمت Modify a Subdomain را پیدا کنید و ستون Actions را پیدا کنید. در این ستون رو به روی هر ساب دامینی که ایجاد کرده اید، گزینه ای با عنوان Remove برای شما نمایان شده است. گزینه Remove در ردیف ساب دامینی که قصد حذف کردن آن را دارید را انتخاب کنید. سپس صفحه دیگری باز می شود که از شما سوال می پرسد که آیا از حذف این ساب دامین اطمینان دارید یا خیر. سپس برای حذف ساب دامین مورد نظرتان، گزینه Delete Subdomain را بزنید.

 

نظرات کاربران