ساختار بازاریابی در سازمان

بررسی انواع ساختار بازاریابی در سازمان

بازاریابی موفق نیاز به یک استراتژی متمرکز و یک تیم خوب دارد. علاوه بر استراتژی و وجود یک تیم یکی از عواملی که می تواند تاثیر زیادی روی بازاریابی داشته باشد، ساختار آن است. داشتن یک ساختار مفید و محکم می تواند به شما و کارکنانتان کمک کند تا بهتر بازاریابی کنید. برای اینکه بهتر با ساختار بازاریابی در سازمان آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله در مورد تمامی نکات ساختار بازاریابی سازمان که لازم است بدانید توضیح داده ایم.

ساختار بازاریابی در سازمان چیست؟

ساختار در واقع بخشی از بازاریابی است. ساختار بازاریابی اهداف کسب و کار شما را مشخص می کند. همچنین به کمک ساختار بازاریابی می توان نقش هر یک از کارکنان شرکت را تعریف کرد و تیم بازاریابی را سازماندهی کرد.

ساختار بازاریابی می تواند در اشکال و اندازه های مختلفی وجود داشته باشد. چیزی که در بین همه آن ها مشترک است این است که همه آن ها تلاش می کنند تا کاری کنند سیستم بازاریابی یک شرکت موثر تر عمل کند و سریع تر به اهداف خود دست یابد.

چرا ساختار بازاریابی تا این حد مهم است؟

ساختار بازاریابی در سازمان
  1. بهبود سرعت کاری

یکی از دلایل اهمیت ساختار بازاریابی در سازمان بهبود سرعت کاری است. امروزه تمامی کسب و کار ها به دنبال این هستند که بتوانند سرعت کار خود را افزایش دهند. کمک  گرفتن از یک ساختار مشخص به شما کمک می کند تا کارایی و سرعت عملکرد خود را افزایش دهید و بودجه شرکت را در بخش های مفید تری استفاده کنید. همچنین اگر از ساختار بازاریابی در سازمان خود استفاده کنید، بهتر می توانید با تغییر موارد مختلف مانند الگوریتم های گوگل کنار بیایید و با آن ها سازگار شوید.

  1. توانمند کردن کارکنان

اگر می خواهید که کسب و کارتان موفق شود، باید از بهترین افراد استفاده کنید. یک ساختار سازمانی به شما کمک می کند تا عملکرد کارکنان خود را بهبود دهید. به کمک یک ساختار مشخص می توانید هر وظیفه را به فردی بدهید که در آن حوزه تخصص و استعداد بالایی دارد. این کار به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

وقتی که کارکنان شما در موقعیتی قرار می گیرند که می دانند در آن چه واکنشی از خود نشان دهند بهتر می توانند کار کنند و موفقیت شما را تضمین کنند.

  1. بهبود تمرکز کارکنان

یکی از مزایای وجود ساختار بازاریابی در سازمان بهبود تمرکز کارکنان است. وقتی که کارکنان شما بتوانند به خوبی روی وظایفی که شما برای آن ها مشخص کرده اید تمرکز کنند، می توانند عملکرد بهتری از خود نشان بدهند.

مدل های مختلف ساختار بازاریابی سازمانی

  1. ساختار عملکردی

یک ساختار عملکردی بر طراحی یک شرکت تمرکز دارد و حول کارکرد هایی که باید برای بازاریابی انجام شود طراحی می شود. ساختار بازاریابی در سازمان از نوع عملکردی یکی از متداول ترین مدل هایی است که بین اکثر شرکت ها استفاده می شود. حدودا 29 درصد از بازاریابان از این نوع ساختار استفاده می کنند.

ساختار عملکردی امکان ارتباط و همکاری بهتر و دقیق تر بین بخش های مختلف را فراهم می کند. همچنین شناسایی و تعیین وظایف هر یک از کارکنان را مشخص می کند. مدل عملکردی به بازاریابی بهتر و اثر بخشی بیشتر کمپین های بازاریابی کمک می کند.

در کنار مزایا، این روش مشکلات خاص خود مانند کاهش خلاقیت کارکنان و عدم انعطاف پذیری را به همراه دارد. برای مثال امکان جابجایی افراد در پست های مختلف بسیار سخت است. علاوه بر این ها هنگامی که یک شرکت بسیار گسترده می شود، امکان استفاده از این نوع ساختار سخت تر می شود.

  1. ساختار بخشی

یک ساختار بازاریابی در سازمان می تواند ساختار بخشی باشد. به کمک این ساختار می توان تلاش های بازاریابی را برای گروه های مختلفی از مشتریان تنظیم کرد. برای هر گروه از مشتریان می توان یک تیم متفاوت ساخت و یک فرد را مسئول آن تیم گذاشت. از این ساختار معمولا شرکت هایی استفاده می کنند که پایگاه مشتری بزرگی دارند و فرآیند فروش آن ها پیچیده است.

استفاده از این مدل ساختار بازاریابی در سازمان مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می شود:

  • بهبود تعامل با مشتری
  • بهبود ارتباطات تیمی به خاطر وجود تیم های کوچک تر و متمرکز تر
  • بهبود عملکرد

البته مشکلی که این ساختار دارد این است که نسبتا برای شرکت گران تمام می شود و بودجه زیادی برای این نوع ساختار باید اختصاص داده شود. زیرا برای استفاده از این ساختار نیاز به تیم های متعدد با مهارت ها و دانش های مختلف است.

  1. ساختار دیجیتال

ساختار دیجیتال

یک ساختار بازاریابی در سازمان می تواند ساختار دیجیتال باشد. در واقع هر شرکتی که می خواهد به صورت آنلاین کار کند مجبور است که از این روش استفاده کند. اگر کسب و کار شما یک تیم اختصاصی برای انجام وظایف بازاریابی دیجیتال دارد، می تواند از این روش استفاده کند. شما می توانید به کمک این ساختار استراتژی مشخصی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود طراحی کنید.

ساختار دیجیتال به اندازه شرکت بستگی دارد. اما به طور کلی برای ایجاد این ساختار نیاز به ترکیبی از افراد با مهارت های مختلف است. در این ساختار، شرکت باید از تیم های تخصصی که بر جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال مانند سئو سایت (بهینه سازی موتور جست و جو)، گوگل ادز، تبلیغات موتور جست و جوی پولی (PPC) و طراحی گرافیکی تخصص دارند استفاده کند.

جمع بندی

وجود ساختار بازاریابی در سازمان می تواند تاثیر قابل توجهی بر تمامی بخش های سازمان و کمپین های بازاریابی شما بگذارد. اینکه چه ساختاری می تواند برای شما مفید باشد، کاملا به محصولات و نوع خدمات شما بستگی دارد. همچنین اندازه و تعداد کارکنان شرکت شما نیز می تواند در این مسئله تاثیر بگذارد. همیشه باید در انتخاب ساختار بازاریابی خود دقت زیادی داشته باشید و ساختاری را انتخاب کنید که احتمال موفقیت شما را تا حد زیادی بالا ببرد.

نظرات کاربران