مارکتینگ پلن چیست

مارکتینگ پلن چیست و چه نکاتی را باید در آن رعایت کرد؟

نکاتی درباره مارکتینگ پلن

اگر یک کسب و کار جدید شروع کرده اید و برای پیشبرد آن نیاز به یک مارکتینگ پلن دارید مطالعه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به شما بگوییم مارکتینگ پلن چیست و چطور می توان آن را طراحی کرد.

مارکتینگ پلن چیست ؟

مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی، نقشه راهی استراتژیک است که مشاغل از آن برای سازماندهی، اجرا و پیگیری کمپین های بازاریابی خود در یک بازه زمانی مشخص استفاده می کنند. کمپین های بازاریابی می تواند شامل استراتژی های بازاریابی جداگانه برای تیم های مختلف بازاریابی در کل یک شرکت باشد اما همه ی آنها در جهت رسیدن به اهداف تجاری مشابه و یکسان کار می کنند.

انواع مختلف مارکتینگ پلن

بسته به حوزه ی کاری شما ممکن است به مارکتینگ پلن های مختلف نیاز داشته باشید. در ادامه ما تنها به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • مارکتینگ پلن سه ماهه یا سالانه: این برنامه استراتژی یا کمپین هایی را که در یک بازه زمانی خاص باید انجام دهید را مشخص می کند. داشتن زمان بندی یکی از عناصر مهم موفقیت است.
  • مارکتینگ پلن مالی: این طرح می تواند در مورد استراتژی های مالی مانند بودجه بندی تبلیغات میدانی یا تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی باشد. تخصیص سرمایه و برنامه ریزی برای هزینه می تواند ضامن تداوم کسب و کار شما باشد.
  • مارکتینگ پلن شبکه های اجتماعی: این طرح می تواند کانال ها، تاکتیک ها و کمپین هایی را که قصد دارید به طور خاص در رسانه های اجتماعی انجام دهید را مشخص می کند.
  • مارکتینگ پلن تولید محتوا: در این برنامه شما باید موضوعات و استراتژی هایی که می خواهید بر اساس آنها تولید محتوا انجام دهید را مشخص کنید.
  • مارکتینگ پلن تولید و ارائه ی یک محصول جدید: این طرح شامل استراتژی ها و تاکتیک هایی است که شما برای تبلیغ یک محصول جدید باید به کار بگیرید. در واقع اگر یک محصول فوق العاده تولید کنید اما در تبلیغ و معرفی آن خوب عمل نکنید فروشی نخواهید داشت در نتیجه از اهمیت این مورد غافل نشوید.

تفاوت بین مارکتینگ پلن و مارکتینگ استراتژی در چیست؟

مارکتینگ استراتژی یا استراتژی بازاریابی به معنای روش هایی است که شما قصد دارید برای تبلیغات کسب و کار خود از آنها استفاده کنید و شامل کمپین های تبلیغاتی، تولید محتوا، کانال ها و نرم افزارهای بازاریابی می شود که برای اجرای ماموریت و رسیدن موفقیت از آن استفاده می کنید.

اما یک مارکتینگ پلن شامل یک یا چند مارکتینگ استراتژی است. این چارچوبی است که تمام فعالیت های بازاریابی شما با آن شکل می گیرند و به شما کمک می کند هر استراتژی را به یک بازاریابی بزرگتر و یک هدف برای موفقیت تبدیل کنید.

مارکتینگ پلن چیست

مارکتینگ پلن چیست

چگونه یک مارکتینگ پلن بنویسیم؟

  1. اهداف کسب و کار خود را بیان کنید

اولین قدم در نوشتن مارکتینگ پلن بیان اهداف و ماموریت های کسب و کار شماست. قرار است چه چیزی به مخاطب ارائه کنید؟ محصول یا خدمات شما چه نیازی از مخاطب برطرف می کند؟ مخاطبان بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ چطور باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؟

  1. 2

    . مخاطب هدف را شناسایی کنید

شناخت شخصیت خریدار توصیفی است که به شما کمک می کند بدانید باید چه کسانی را جذب کنید. این شناخت می تواند شامل سن، جنست، مکان، تعداد افراد خانواده، عنوان شغلی و موارد متعدد دیگر باشد. هر شخصیت خریداری که برای خود تعریف می کنید باید بازتاب مستقیم مشتریان بالقوه کسب و کار شما باشد زیرا اگر کالا و خدمات شما بر اساس شناخت نیازهای مخاطب نباشد موفق به فروش آن نخواهید شد.

  1. استراتژی های بازاریابی مورد نظر خود را لیست کنید

برای نوشتن یک مارکتینگ پلن کامل و دقیق باید استراتژی های که قصد دارید در این مسیر از آنها استفاده کنید را بنویسید. به عنوان مثال اگر قصد دارید از استراتژی تولید محتوا استفاده کنید باید ابتدا موضوعاتی که می خواهید در مورد آنها تولید محتوا انجام دهید را مشخص کنید. سپس باید بدانید در چه شبکه و کانالی می توانید آن را منتشر کنید تا بتوانید قالب آن را مشخص کنید. تولید محتوا در قالب های مختلف صوتی، تصویری و نوشتاری انجام می شود و هر کدام به پلتفرم مخصوص خود نیاز دارند. پس از این مراحل باید در مورد هر کدام از پلتفرم های مورد نظر اطلاعات کسب کنید، به  طور مثال برای فعالیت در سایت و افزایش رتبه در موتورهای جستجو باید عمده انرژی خود را صرف شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه ی فعالیت خود کنید.

  1. موارد حذف شده مارکتینگ پلن خود را به روشنی تعریف کنید

باید در مارکتینگ پلن خود توضیح دهید که تیم بازاریابی قرار است روی چه چیزی تمرکز کنند. علاوه بر این برنامه ی شما باید بگوید که تیم بازاریابی قرار نیست روی چه چیزهایی تمرکز کنند. در فرآیند بازاریابی نمی توانید همه را راضی کنید و اگر تیم شما درگیر چیزی که نباید است، باید این موضوع را اعلام و اصلاح کنید.

  1. بودجه بازاریابی خود را مشخص کنید

بحث بودجه بندی یکی از مهترین قسمت های مارکتینگ پلن است زیرا اگر سرمایه ی اولیه ی خود را از دست بدهید احتمالا دیگر نمی توانید کارهای خود را پیش ببرید و از اساس دچار مشکل خواهید شد.

  1. رقبای خود را شناسایی کنید

بخشی از بازاریابی این است که بدانید در مقابل چه کسانی بازاریابی می کنید. در مورد فعالان اصلی صنعت خود تحقیق کنید و در این بخش مشخصات هر یک را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که هر رقیب ممکن است چالش های متفاوتی را برای کسب و کار شما به وجود آورد.

  1. مسئولیت های اعضای تیم خود را مشخص کنید

یکی دیگر از جزئیاتی که باید در نوشتن مارکتینگ پلن در نظر داشته باشید مشخص کردن مسئولیت های اعضای مختلف تیم است. این کار از بروز هرگونه اختلاف و هرج و مرجی جلوگیری می کند.

مطالب کاربردی مرتبط:

بیزینس پلن برای کسب و کار کوچک

بیزینس پلن چیست

نحوه نوشتن بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی

آیا بیزینس پلن انواع مختلفی دارد؟ 

نظرات کاربران