بهترین شیوه ها برای کاهش محتوای تکراری در سایت

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت چیست؟

وقتی محتوایی که در سایتی قرار می گیرد با محتواهای قبلی سایت شباهت داشته باشد به آن محتوا، محتوای تکراری می گویند. البته ممکن است سایت دیگری، بخشی یا تمام محتوای شما را کپی کند، که به آن محتوا نیز محتوای تکراری گفته می شود.

اگر تعداد محتواهای تکراری در سایت شما زیاد باشد، ممکن است این موضوع تاثیر بدی بر سئو سایت شما بگذارد، در نتیجه در این مقاله قصد داریم شما را با تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت آشنا کنیم.

گوگل 3 تعریف برای محتوای تکراری در نظر گرفته است

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

  • محتوا از یک منبع قابل شناسایی کپی شده است.

ساده ترین نوع برای دزدی محتوا و استفاده از محتوای تکراری در سایت، محتوایی است که به صورت کلمه به کلمه و کاملا یکسان از متنی دیگر کپی شده‌ است.

  • محتوایی که کمی از نسخه اصلی تغییر کرده است.

مشخص کردن این موضوع که این محتوا تکراری است، از نوع اول سخت تر در نظر گرفته می شود. معمولاً در این روش، بخشی از کلماتی که در محتوای اصلی به کار رفته است را با کلمات دیگری تعویض می کنند که موجب می شود محتوای کپی شده، از همه نظر شبیه محتوای اصلی به نظر نرسد. گوگل این نوع محتوای تکراری را به عنوان محتوای «کپی شده با حداقل تغییرات» مشخص می کند.

  • محتوای کپی شده از منبعی که تغییر کرده یا مکرراً تغییر می کند.

باز هم تعیین کردن این موضوع که این محتوا تکراری است، دشوارتر است. چون محتوا از صفحه ای که روزانه محتوای خود را تغییر می دهد، مثل یک سایت خبری یا ویکی پدیا، کپی می شود.

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

به طور کلی، گوگل نمی خواهد صفحات دارای محتوای تکراری را در صفحه نتایج جستجو خود، نمایش دهد. همین موضوع به طور واضح نشان می دهد که اگر سایت شما از محتواهای تکراری پر شده باشد، صفحات زیادی از آن در صفحه نتایج جستجو گوگل قرار نمی گیرند و طبیعتا بازدید سایتتان پایین می آید.

در واقع گوگل در تلاش است که صفحاتی که مطالب منحصر به فرد و متمایز در آن ها قرار گرفته است را در SERP یا همان صفحه نتایج جستجو نمایش دهد. در نتیجه تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت شما، تاثیری منفی خواهد بود.

حال به سه مشکل اصلی که سایت هایی که مطالب تکراری زیادی دارند با آن روبه رو خواهند شد را بررسی خواهیم کرد.

  1. کاهش بازدید سایت

این که بازدید سایت هایی که از محتوای تکراری استفاده می کنند، کاهش می یابد امری بدیهی است و از ساده ترین راه ها برای فهم تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت به حساب می آید. گوگل نمی خواهد صفحاتی را که از محتوای کپی شده استفاده کرده اند را در SERP خود قرار دهد. حتی اگر محتواها شبیه به محتواهای دیگری در همان سایت خودتان باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید شما سه صفحه در سایت خود با محتوای مشابه دارید و گوگل نمی داند که کدام صفحه، محتوای اصلی را تولید کرده است. در نتیجه گوگل سه صفحه با محتوای تکراری می بیند و هر سه صفحه را در SERP نمایش نمی دهد. واضح است که این کار ضربه بزرگی به بازدید سایت شما خواهد زد.

  1. پنالتی گوگل

گوگل گفته است که محتوای تکراری می تواند منجر به جریمه یا حذف کامل وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو شود و یا به عبارتی ممکن است با استفاده از محتوای تکراری، پنالتی گوگل شامل حال شما گردد. بنابراین بهتر است با تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت به طور کامل آشنا شوید.

با این حال بهتر است این مسئله را نیز بیان کنیم که احتمال پایینی دارد که همچین اتفاقی بیافتد و اگر سایت شما هر از چند گاهی از محتوای تکراری استفاده می کند، بسیار بعید است که همچین مشکلی شامل حال شما شود.

  1. صفحات فهرست بندی شده کمتر

این مسئله مخصوصا برای وب سایت هایی با صفحات زیاد (مانند سایت های تجارت الکترونیک) بسیار مهم است. بعضی اوقات گوگل نه تنها رتبه صفحه ای که محتوای تکراری دارد را در SERP پایین می‌ آورد بلکه ممکن است کاملا آن صفحه را به عنوان «صفحه» فهرست بندی نکند. همانطور که مشاهده کرده اید تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت قابل چشم پوشی نیست.

بهترین شیوه ها برای کاهش محتوای تکراری در سایت

بهترین شیوه ها برای کاهش محتوای تکراری در سایت

محتوای یکسان را در URL های مختلف بررسی کنید.

معمولا این موضوع اصلی ترین دلیلی است که محتوای تکراری در سایت شما قرار می گیرد. به طور مثال، فرض کنید که شما یک سایت تجارت الکترونیک را اداره می کنید و یک صفحه راجع به یک محصول دارید که به فروش لباس می پردازد.

اگر همه چیز به درستی تنظیم شده باشد و به تکراری نبودن محتوای خود دقت کرده باشید، هر اندازه و رنگ آن لباس تنها در URL مخصوص به سایت شما وجود خواهد داشت. اما گاهی اوقات متوجه می شوید که سایت شما برای هر نسخه متفاوت محصول شما یک آدرس اینترنتی جدید ایجاد می کند که اگر این اتفاق بیافتد، شما هزاران صفحه با محتوای تکراری تولید کرده‌ اید بدون این که محتوایی را از سایت دیگری کپی کرده باشید.

صفحات فهرست بندی شده را بررسی کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای پیدا کردن محتوای تکراری، این است که تعداد صفحاتی که از سایت شما به وسیله گوگل فهرست بندی شده اند را بیابید. برای این کار کافی است که در قسمت سرچ گوگل، عبارت :site را تایپ کرده و روبه روی آن آدرس سایت خود را همانند مثال زیر وارد کنید.

Site:example.com

البته راه دیگری نیز وجود دارد برای این که صفحات فهرست بندی شده سایت خود را بیابید. شما می توانید از ابزاری که خود گوگل در اختیارتان قرار داده استفاده کنید و صفحات فهرست بندی شده سایت خود را در Google Search Console پیدا کنید.

از تغییر مسیر 301 استفاده کنید

تغییر مسیرهای 301 ساده ترین راه برای رفع مشکلات محتوای تکراری در سایت به شمار می آیند. بنابراین اگر مجموعه ای از صفحات محتوای تکراری را در سایت خود پیدا کردید، آن ها را به نسخه اصلی هدایت کنید.

مراقب محتوای مشابه باشید

محتوای تکراری فقط به معنای محتوایی نیست که کلمه به کلمه از جای دیگری کپی شده است و تغییری در آن صورت نگرفته است.

در واقع ، گوگل محتوای تکراری را اینگونه تعریف می کند:

«محتوایی که کاملاً با محتوای دیگر مطابقت دارد یا تقریباً مشابه است.»

بنابراین حتی اگر محتوای شما از نظر فنی نسبت به محتوای اصلی فرق کند، باز هم ممکن است با مشکل محتوای تکراری روبه رو شوید.

امیدواریم در این مقاله با مفهوم محتوای تکراری و تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت و نحوه حل کردن آن، آشنا شده باشید.

نظرات کاربران