مدیریت موجودی

5 نکته برای مدیریت موجودی محصولات

مدیریت موجودی ، فرآیند پیگیری محصولات شما است تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از هر محصول را در زمان مناسب دارید. موجودی حساب شامل سفارش، ذخیره ، ردیابی و فروش کالاهای شما است.

مدیریت موجودی کالا در کسب و کار خیلی مهم است، چرا که اگر موجودی محصولی از شما کم شود مشتری های خودتان را از دست می دهید و یا به دلیل داشتن مقدار زیادی از کالای موجود در این امر ضرر می کنید. مدیریت درست موجودی می تواند به حداکثر رساندن فروش شما و به حداقل رساندن هزینه های ذخیره موجودی اضافی کمک کند.

چند نکته برای برای مدیریت موجودی

  1. از داده ها برای پیش بینی استفاده کنید

فروش خود را پیگیری کنید تا بتوانید از افزایش و کاهش فروش در کسب و کار خود مطلع شوید. با ردیابی میزان فروش خود، می توانید پیش بینی بهتری از زمان افزایش فروش بعدی خود داشته باشید ، بنابراین می توانید محصولات اضافی را سفارش دهید تا با تقاضا مطابقت داشته باشید. و به همین ترتیب از رکود اقتصادی متعجب نخواهید شد و زمانی که فروشتان کم م شود را به بازاریابی بیشتری اختصاص دهید.

مراقب روند بازار در صنعت خود باشید تا بتوانید تعیین کنید که کالاهای مرسوم و مد روز کدام یک هستند. به این ترتیب ، شما درگیر موجودی سال گذشته نخواهید بود ، اما می توانید اقلام ضروری امسال را بفروشید.

در نهایت حواستان به میزان رشد به خصوص صنعت خود باشید. ببینید که روند این کسب و کار در کل صعودی است یا نزولی. با توجه به بستر فروشی که وجود دارد میزان موجودی خود را تعیین و مدیریت کنید.

مدیریت موجودی

  1. حواستان به کالا و محصولی که فروش نمی رود، باشد

خیلی خوب است که از بعضی کالاها در انبار داشته باشید، اما حواستان باشد که موجودی زیاد بعضی از کاهالا نشان از این دارد که فروش خوبی ندارند. اگر با چنین محصولی روبرو شدید استراتژی های مختلفی را به کار بگیرید. تخفیف و فروش ویژه ای برای این محصول در نظر بگیرید. روند بازاریابی مخصوصی را برای محصول در نظر بگیرید تا بیشتر از حد تلنبار نشود.

در حالی که مهم است که محبوب ترین محصولات خود را در انبار نگه دارید ، اطمینان حاصل کنید که همچنین می دانید چه محصولاتی فروش خوبی ندارند. اگر یک سال یک مورد داشته باشید ، ممکن است برای انتقال آن از درب ، استراتژی های مختلفی را امتحان کنید – مانند فروش آن یا ارائه تخفیف ویژه. سپس ، هنگامی که شروع به کم شدن کردید ، دوباره مرتب نکنید تا دوباره با آن گیر نیفتید.

 

  1. از روش FIFO استفاده کنید

فروش و ذخیره سازی کالاهای خود را با استفاده از استراتژی the first in, first out (FIFO) در نظر بگیرید. این استراتژی یعنی اولین مورد لازم برای فروش را بفروشید و این موضوع به ویژه اگر کالاهای فاسدشدنی بسیار مهم است. به عنوان مثال ، اگر لوازم گل آرایی می فروشید ، اولین دسته گلهایی را که درست کرده اید ، قبل از پژمردن گل ها بفروشید. اگر کالاهای فاسدشدنی نمی فروشید ، باز هم می توانید از روش FIFO استفاده کنید. وسایل قدیمی خود را جلوی قفسه های و ویترین نگه دارید و موارد جدیدتر را به قسمت پشتی اضافه کنید تا مشتریان در ابتدا کالاهای قدیمی را بیشتر بخرند. از این روش در انبار خود هم استفاده کنید تا تیم شما در زمان رسیدن دوباره مواد اولیه ، موارد قدیمی را اول به فروش برساند.

 

  1. برای مدیریت موجودی ، کالاها را بشمرید

حتی اگر فکر می کنید که همیشه مقدار موجودی و فروش هر مورد را می دانید، باز مرتباً برای بررسی مجدد ، یک شمارش فیزیکی انجام دهید.حساب موجودی سالانه را در دست داشته باشید. فروشگاه خود را برای یک یا دو روز تعطیل کنید تا آمار تمام موجودی تان را داشته باشید. فروشگاه خود را به بخشهایی تقسیم کنید و به هر یک از اعضای تیم بخشی اختصاص دهید. به آنها بگویید که موجودی هر مورد را بشمارند و از آنها بخواهید که هر قطعه را نیز بازرسی کنند. با بازرسی بصری از هر مورد ، می توانید محصولات آسیب دیده یا خراب را حذف کرده و از برچسب گذاری صحیح همه موارد اطمینان حاصل کنید.

 

  1. قبل از خرید عمده فکر کنید

اگر عمده خرید کنید، ممکن است تامین کنندگان یا فروشندگان شما یک تخفیف خارق العاده ارائه دهند. قبل از اینکه معامله کنید ، مطمئن شوید که می توانید این حجم عمده از محصول را بفروشید. در غیر این صورت، ممکن است در نهایت مقدار زیادی در دستتان بماند و ضرر بالایی داشته باشید. قطعا دلتان نمی خواهد که پول نقدتان را خرج کالاهایی کنید که ممکن است فروشی نداشته باشد و باید راهی برای ذخیره همه چیز پیدا کنید.

به داده های قدیمی و فروش پیش بینی شده خود نگاه کنید تا مشخص کنید که چقدر انتظار فروش دارید. اگر نمی توانید به اندازه کافی بفروشید، برای بهره مندی از تخفیف عمده ، شراکت با کسب و کار دیگری را در نظر بگیرید. می توانید یک کمپین تبلیغاتی اینترنتی برای محصولتان در نظر بگیرید و با تولید محتوای درستی، برای جذب مشتری اقدام کنید.

 

مدیریت موجودی کالا می تواند به کسب و کار کوچک شما کمک می کند تا روند رشد را در پی بگیرد. اگر مدیریت موجودی درستی داشته باشید، می توانید پس انداز خوبی جمع کنید.

نظرات کاربران