نام کسب و کار

7 نکته برای انتخاب نام کسب و کار

نام کسب و کار ها با وجود جذابیتی که دارند، همیشه یک داستان و پیام واضح نیز در پشت خود دارند.

برای شروع هر کسب و کاری در ابتدای راه نیاز داریم که اسم درستی انتخاب کنیم. تصمیم گیری در مورد اینکه چه اسمی باید انتخاب کنید یک قسمت جالب و هیجان انگیز از شروع کار است. اما این روند همچنین می تواند یک چالش سخت برای صاحبان کسب و کارها باشد، مخصوصا برای کسانی که حساس هستند و در تلاشند تا تعادل کامل عقلانی بودن، مرتبط بودن و زیبا بودن اسم را پیدا کنند.

ایوان هوروویتس، یک متخصص رشد کسب و کار کوچک ، می گوید برخی از مردم خوش شانس هستند که از ابتدا نامی را که دارند که دوستش دارند و به مذاقشان خوش می آید. “اما اغلب اوقات ممکن است این اتفاق نیفتد.”

نکته اصلی این است که اسمی را پیدا کنید که متناسب با شخص شما باشد و ارتباط خوبی با کسب و کارتان داشته باشد. مسلما همه ما دنبال یک اسم خاص و متمایز هستیم. نام کسب و کاری که جذاب باشد و حتی شاید کمی عجیب و خلاقانه (مثل گوگل).

ایوانا تیلور ، مدیرعامل شرکت بازاریابی Cleveland Third Force و بنیانگذار DIYMarketers ، می گوید که داشتن یک داستان و پیام واضح در پشت نام کسب و کار کوچک مهم است.

“قبل از انتخاب نام کسب و کار، قبل از اینکه برنامه ای ببندید، قبل از اینکه یک ریال یا یک دقیقه صرف هر نوع تبلیغات کنید، وقت و تلاش خود را صرف ساخت یک پیام بازاریابی درست و حسابی کنید ”

نام کسب و کار

نحوه انتخاب نام کسب و کار:  کلید را بخاطر بسپارید

 

نام کسب و کار را کوتاه انتخاب کنید

به یاد داشته باشید ، اسم و نام دامنه شما همچنین برای پروفایل های شبکه های اجتماعی استفاده می شود، بنابراین کوتاه تر بهتر است. اگر از اسمی تک سیلابی استفاده کنید به راحتی می توانید در ادامه برای پیشرفت فکر کنید. اسمی مثل اسنپ که حالا اسنپ فود، اسنپ باکس و اسنپ دکتر را به محصولاتش اضافه کرده و به دلیل راحتی تلفظ اسنپ این اتفاق افتاده است.

 

نام کسب و کار را به یاد ماندنی انتخاب کنید

فقط تایپ اسم را در نظر نگیرید. شما به واسطه اسم کسب و کارتان همه جا خودتان را معرفی می کنید، تبلیغ می کنید و دوست دارید که در خاطر افراد بمانید. پس نام کسب و کار را طوری انتخاب کنید که در یادها بماند.

نام کسب و کار

تلفظ اسم انتخابی شما آسان باشد.

این گزینه به اندازه خلاقیت اسم مهم است چرا که اگر نام کسب و کار شما سخت تلفظ شود و مردم هجی کردن یا تلفظش را فراموش کنند، به هیچ دردی نمی خورد. کمی فراتر از حال حاضر فکر کنید.

 

 باید املای آسانی داشته باشد

شما که قرار نیست وقت و هزینه بازاریابی خود را در این راه بگذارید که به مردم املای اسمتان را یاد دهید. البته تناقضی با خلاقیت ندارد، می توانید با بازی با کلمات و حرف هایی مثل ط و ت ترکیب های خلاقانه ای درست کنید. ولی حتی الامکان سعی کنید املای عجیب غریبی انتخاب نکنید.

 

 

از خط فاصله استفاده نکنید.

خط تیره مردم را گیج می کند و به معنای واقعی کلمه مشتریان بالقوه شما وقتی که می خواهند به سایت شما وارد شوند را گیج می کند.

نام کسب و کار

به دنبال پسوند .com بروید.

بیشتر سعی کنید دنبال دامنه .com  را بگیرید. البته در ایران دامنه .ir هم گزینه مناسبی است. قبل از هرچیز چک کنید که اسم مورد نظر شما از قبل انتخاب نشده باشد. دنبال اسم های مشابه نروید چون بعدا شما را به دردسر می اندازد و مخاظب شما را به اشتباه می اندازد. از آدرس http://whois.nic.ir/ و https://whois.domaintools.com/ می توانید چک کنید که آدرس مورد نظر شما آزاد است یا قبلا کسی ثبت کرده است.

 

 

نامی را انتخاب نکنید که با رشد کسب و کارتان شما را دچار مشکل کند.

برای انتخاب اسم کمی فراتر از محدوده فکر کنید. تصور کنید آمازون که در ابتدا یک کتابفروشی ساده بود، جف بزوس اسم آنلاین بوک را برایش انتخاب می کرد! یک جایی میانه راه دیگر توانایی گسترده شدن پیدا نمی کرد. یا سایتی مثل دیوار که اول به فروش کالای دست دوم اختصاص داشت و در حال حاضر حتی گزینه فروش املاک دارد. به همین دلیل مثلا برای فروش لباس عروس خود اسم ” عروس اصفهان” نگذارید و نام کسب و کار خود را محدود به فضا و مکان نکنید.

 

درباره اسم مورد نظرتان بازخورد بگیرید.

5 یا 10 اسم انتخاب کنید و بعد از اینکه لیستی از نام کسب و کار تهیه کردید با دوستان و خانواده تان به اشتراک بگذارید و از آنها بازخورد بگیرید. حواستان باشد که اسمتان در زبان های متداول دیگر معنی بدی نداشته باشد.

نام کسب و کار

دلتان به انتخاب این اسم خوش باشد

شما به عنوان صاحب کسب و کار مجبورید مدت طولانی با این نام کسب و کار زندگی کنید ، بنابراین مطمئن شوید که از آن خوشتان می آید و اعتقاد دارید که مشتری ها هم برایشان اسم جالبی خواهد بود. با اینکه به نظر کم اهمیت می آید ولی علاوه بر مرتبط بودن و سایر مواردی که برای نام کسب و کار در نظر گرفتید، در نهایت باید طوری باشد که شما هم از شنیدنش ذوق کنید.

 

نظرات کاربران