نردبان شرکتی

نردبان شرکتی چیست ؟

نردبان شرکتی به دیدگاه مفهوم سازی شده از سلسله مراتب استخدامی یک شرکت می گویند که در آن پیشرفت شغلی مانند بالا رفتن از پله های یک نردبان در نظر گرفته می‌شود .مثلا موقعیت های سطح پایین ، پله های اولیه و پایین و موقعیت های سطح بالا مانند مدیریت، پله های بالاتر در نظر گرفته می شوند. بالا رفتن از نردبان شرکتی عبارتی است که برای توصیف پیشرفت فرد در یک شرکت از طریق تبلیغات استفاده می شود.

شرکت های مختلف نردبان های شرکتی متفاوتی دارند، برخی مسیرهای سخت تری بر اساس فرهنگ شرکت یا گردش مالی برای ارتقا دارند، یکی از نکات منفی در نردبان های شرکتی این است که می تواند به درگیری های بین فردی منجر شوند زیرا کارکنان می توانند منافع خود را برای بالا رفتن از نردبان اولویت‌ قرار دهند زیرا اکثر افراد تمایل دارند برای افزایش رضایت شغلی و حقوق خود، حتما از نردبان شرکت بالا بروند.

نحوه کارکرد نردبان شرکتی چیست ؟

نحوه کارکرد نردبان شرکتی

شرکت‌ها و سازمان‌ها با یک سلسله مراتب شرکتی ساخته شده‌اند که بر اساس مسئولیت‌ها، قدرت، وضعیت و عملکرد شغلی تنظیم می‌شوند. هر کارمند در یک شرکت، در جایی در سلسله مراتب شرکت قرار می گیرد. بالا رفتن از نردبان شرکت شامل ترک یک سطح برای یک سطح بالاتر است. سلسله مراتب شرکتی اغلب مانند یک هرم عمل می کند و براساس تعداد زیادی از کارکنان سطح پایین که وظایف اساسی و شغلی را انجام می دهند، تنظیم می شود. میانه ی سلسله مراتب شرکت کوچکتر است و معمولاً شامل مدیرانی می شود که بر کارمندان سطح پایین نظارت می کنند. در رأس سلسله مراتب شرکت، مدیران ارشد خواهند بود که وظایف شغلی دشواری را انجام می دهند و تصمیمات شرکت را می گیرند.

برخی از شغل ها، مانند شغل های اداری، ممکن است محدودیت های خاص خود را برای ارتقا در نردبان شرکتی داشته باشند. در پاسخ به سوال نردبان شرکتی چیست ، شامل مشاغل خاصی در یک مکان مشخص از نردبان است.  این مشاغل با مسئولیت ها، مزایا و دستمزد خاصی همراه هستند و هر چه یک نفر از نردبان بالاتر می رود، مسئولیت های بیشتری دارد و حقوق بیشتری نیز دریافت می کند. بالا رفتن از نردبان شرکت معمولاً مستلزم عملکرد بهتر در شغل فعلی است، جایی که یک مدیر مهارت ها و مشارکت شما را تشخیص می دهد و شما را ارتقا می دهد. هر چه موقعیت یک کارمند در نردبان شرکت بالاتر باشد، پیشرفت برای او دشوارتر می شود. همانطور که هنگامی که به قله رسیدید، دیگر جایی برای بالا رفتن وجود ندارد.

بالا رفتن از نردبان شرکتی چیست ؟

بالا رفتن از نردبان شرکتی

داشتن یک برنامه خوب برای بالا رفتن از نردبان مهم است. اهداف شما چه هستند؟ چگونه می توانید به آنها دست یابید؟ شما باید با چه کسی کار کنید؟ داشتن یک برنامه و دانستن نحوه اجرای آن شما را در مسیر خود قرار می دهد. هیچ کس نمی تواند بدون پشتیبانی، تماس و مشاوره به تنهایی به سمت بالا حرکت کند. برقراری ارتباط با افرادی که بالاتر از شما در نردبان شرکت هستند به شما کمک می کند تا سریعتر به اهداف خود برسید، شناخته شوید و ارتقا پیدا کنید. هر کسی که می خواهد از نردبان شرکت بالا برود، باید دائماً در حال یادگیری باشد. هرچه بیشتر بدانید، بیشتر می توانید کمک کنید و بدرخشید. و اگر می خواهید از نردبان شرکت بالا بروید، باید در مورد نقش هایی که می خواهید پر کنید، بیاموزید.

بسیار مهم است که با انگیزه به نظر برسید، چرا که این امر مهم با اجرای وظایفی که به شما داده می شود به دست می آید. اما اگر ایده‌های خوبی داشته باشید، راه‌حل‌های بهتری ارائه دهید و برای تحقق آن‌ها تلاش کنید، به‌عنوان فردی ظاهر می‌شوید که کنترل را به دست می‌گیرد و کارها را انجام می‌دهد. سخت ولی هوشمندانه کار کنید. کارآمد باشید ولی کار خود را به درستی و در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید. اگر بتوانید با دیگران خوب کار کنید و یک ارتباط قوی برقرار کنید، شانس بیشتری برای بالا رفتن از نردبان دارید تا کسی که سخت‌گیر، سرسخت و تنها است. یک شرکت به افرادی نیاز دارد که بتوانند با دیگران کار کنند و هر چه بهتر بتوانید این کار را بهتر انجام دهید، افراد از همکاری با شما خشنود تر خواهند بود.

مزایا و معایب نردبان شرکتی چیست ؟

عمل ارتقاء سلسله مراتب در یک شرکت، بسته به ساختار کسب و کار می تواند مسیرهای متعددی را دنبال کند. به عنوان مثال، اگر فرصتی برای رفتن به سطح مدیریت وجود نداشته باشد تا فرد به یک موقعیت بالاتر ارتقا یابد، این احتمال وجود دارد که آن مدیران ارشد از کمک به کارمندان سطح پایین تر در پیشرفت خود بی میل شوند ممکن است با جابجایی افراد به بخش های دیگری که در آن فرصت بیشتری برای انجام وظایف و مسئولیت های رهبری وجود دارد، حرکت به سمت بالاتر در یک شرکت امکان پذیرتر باشد.

سرعتی که شخص با آن ارتقا می یابد به خودی خود ممکن است توسط دیگران برای ارزیابی استعداد و توانایی آنها استفاده شود. در چنین دیدگاهی، هرچه سریعتر از نردبان شرکت بالا برود، به عنوان معیاری برای تلاشی که از فرد انتظار می رود برای موقعیت بعدی خود انجام دهد، تلقی می شود. بالا رفتن از نردبان شرکتی ، رضایت شغلی را افزایش می دهد . زیرا مشاغل جدید وظایف و مسئولیت های جدیدی را به همراه دارند. برای یک فرد با انگیزه که از نقش فعلی خود خارج شده است، این یکی از بزرگترین جنبه های بالا رفتن از نردبان شرکت است.

مزایا و معایب نردبان شرکتی

ملاحظات خاص

فرهنگ نردبان شرکتی چیست ، در یک شرکت ممکن است تأثیر قابل توجهی بر اینکه چه کسی در نردبان شرکت ارتقا می یابد و چه معیارهایی برای ارائه تبلیغات استفاده می شود، داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها به احتمال زیاد کارمندانی را که تازه شروع به کار کرده‌اند و به خاطر وسعت شغلی خود به شرکت متعهد هستند را ارتقاء می‌دهد.

کدام سطح از نردبان شرکتی کمترین تنوع را دارد؟

بالاترین نقطه در نردبان شرکتی ، کمترین تنوع را دارد. اکثر مدیران عامل مردان هستند و تعداد کمی از پست ها در آن سطح شامل زنان می شود. بالا رفتن از نردبان شرکت برای اقلیت ها سخت تر است.

چه موانعی برای پیشرفت زنان در نردبان شرکت وجود داشته دارد؟

موانعی که برای زنان در بالا رفتن از نردبان شرکتی وجود دارد عبارتند از: وجود شبکه افراد مسن، محرومیت از جمع های اجتماعی، تبعیض جنسیتی، آزار و اذیت جنسی، و فقدان مربی.

بدون مدرک دانشگاهی چقدر می توانید در نردبان شرکت بالا بروید؟

هیچ سقف مشخصی در مورد اینکه یک فرد بدون مدرک دانشگاهی چقدر می تواند از نردبان شرکتی بالا برود، وجود ندارد. افراد زیادی وجود دارند که شرکت را، بدون داشتن مدرک دانشگاهی رهبری می کنند. هنگامی که در یک شغل خاص هستید، می توانید از نردبان شرکت بالا بروید تا در نهایت مدیر عامل شوید.

جمع بندی

نردبان شرکتی چیست ؟ همانطور که اشاره شد، به دیدگاه مفهوم سازی شده از سلسله مراتب استخدامی یک شرکت نردبان شرکتی می گویند که در آن پیشرفت شغلی مانند بالا رفتن از پله های یک نردبان در نظر گرفته می شود.

نظرات کاربران