هاتجار چیست

هاتجار چیست ؟

هاتجار یک وسیله برای تجزیه و تحلیل و بررسی محصول به شمار می آید که هدف آن برای استفاده، تجزیه و تحلیل و بررسی رفتار و داده هایی است که از کاربران و مشتریان شرکت و وب سایت شما دریافت می شود. اگر بخواهیم به زبان ساده به شما بگوییم که هاتجار چیست، می شود گفت که هاتجار بازخورد مشتریانتان از کار با محصول شما را نشان می دهد.

هاتجار برای آن که شما را از بازخورد مشتریان و کاربرانتان مطلع سازد، از ابزارهایی مانند Session Recordings، Heatmaps و Surveys استفاده می کند. هاتجار داده هایی را از ابزارهایی که در زمینه تجزیه  و تحلیل محصولات شهرت دارند، مثل Google Analytics و Mixpanel، دریافت می کند و اطلاعات و داده های بیشتری به این اطلاعات می افزاید تا بتوانید به درک کاملی نسبت به رفتار مشتریانتان برسید.

هاتجار در صنعت جزو یکی از کاربردی ترین و مهم ترین ابزارها محسوب می شود که در کنار کار مهمی که انجام می دهد و تاثیر بزرگی که بر بهبود وب سایت شما می گذارد، کار با آن نیز آسان است. هنگامی که شما از ابزار هاتجار استفاده کنید، می توانید از حسی که کاربران هنگام استفاده از محصول و وب سایتتان پیدا می کنند آگاه شوید و همچنین رفتار و بازخورد کاربر را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید. این اطلاعاتی که هاتجار برای شما فراهم می کند، می تواند به شما کمک کند تا متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت وب سایت خود شوید و بتوانید راه حلی برای حل آن ها یا علتی برای دلیل پیدایش آن ها پیدا کنید. در نتیجه اگر صاحب شرکتی هستید یا مسئولیت اداره سایتی بر عهده شماست، بهتر است به طور کامل متوجه شوید که هاتجار چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید.

دلیل استفاده از هاتجار چیست؟

هاتجار چیست

در بالا به طور کلی هاتجار را توضیح دادیم و بیان کردیم که چرا هاتجار در صنعت بسیار پر کاربرد و محبوب است. حال می خواهیم بسیار عمیق تر به این مسئله بپردازیم که دلیل استفاده از هاتجار چیست. دو دلیل وجود دارد که اگر مسئولیت مدیریت وب سایتی بر عهده شما قرار دارد، باید از هاتجار استفاده کنید.

  • داده های واضح و قابل لمس

اگر تا به امروز از دیگر ابزارهای تجزیه و تحلیل و بررسی رفتار و بازخورد کاربران استفاده کرده اید و ممکن است پیش خود فکر کنید که چرا باید دیگر با ابزارهایی مثل Google Analytics و Mixpanel که همان کار هاتجار را انجام می دهند و شما نیز با آن ها راحت هستید، کار نکنید و برای تجزیه و تحلیل و بررسی داده هایی که از رفتار کاربران و محیط وب سایت به دست می آیند، از هاتجار استفاده کنید. ما به هیچ وجه نمی گوییم که داده هایی که ابزارهایی مثل Google Analytics و Mixpanel در اختیار شما قرار می دهند، کیفیت پایینی دارند، بلکه داده های این ابزارها بسیار دقیق و کارآمد هستند. اما مشکلی که در داده هایی که از ابزارهایی مثل Google Analytics و Mixpanel به دست می آیند، این است که تصویری که از این داده ها در ذهن ما ایجاد می شود، تصویری بسیار کلی از محیط وب سایت و رفتار و بازخورد کاربران است.

هنگامی که ما داده ها و اعداد و ارقام دیگر ابزارهای تجزیه و تحلیل و همچنین رفتار و بازخورد کاربران و فضای محیط وب سایت را بررسی می کنیم، این حس به ما دست می دهد که انگار از ارتفاع چند صد متری در حال نگاه کردن به سایت خود و بررسی آن هستیم. به عبارتی می توان گفت داده هایی که از این ابزارها در اختیار ما قرار داده می شود، قابل لمس نیستند.

اما هاتجار داده هایی کاملا واضح و بصری در اختیار ما قرار می دهد. نتیجه این داده ها این است که هنگامی که شما داده هایی را که هاتجار در اختیار ما قرار داده است را بررسی کنید، خیلی راحت تر از ابزارهای دیگر به مشکلات و ضعف های وب سایت خود پی می برید و خیلی واضح تر، نظر و بازخورد کاربران از کار با وب سایت و محصولاتتان را درک می کنید.

داده های واضح و قابل لمس

  • رسیدن به درکی درست از بازخورد کاربران

زمانی که شما از هاتجار برای وب سایت خود استفاده می کنید، با استفاده از ابزارهایی مثل Heatmaps و Session Recordings که هاتجار از آن ها استفاده می کند، می توانید از رفتار کاربران هنگام ورود و استفاده از وب سایتتان آگاه شوید. با استفاده از Heatmap می توانید از مسیر حرکت موس کاربر متوجه شوید که چه بخش هایی از سایت او را جذب کرده است و چه بخش ها و قسمت هایی باعث شده است که کاربر شما تصمیم بگیرد که از وب سایت خارج شود.

مسئله مهم پس از دریافت این داده ها و اطلاعات، این است که بی تفاوت از کنار این اطلاعات رد نشوید و سعی کنید به تمامی نقاط ضعف و قوت وب سایت خود دقت کنید. در ادامه نقاط قوت سایت خود را که باعث شده است کاربر جذب وب سایتتان شود، تقویت کرده و بخش ها و قسمت هایی که موجب شده است تا کاربر از وب سایتتان خارج شود را از بین ببرید.

رسیدن به درکی درست از بازخورد کاربران

تفاوت Google Analytics با هاتجار چیست؟

با وجود این که این مقاله به این موضوع اختصاص داده ایم که مزیت های هاتجار چیست و این که اگر می خواهید کیفیت سایت خود را بهبود دهید و رتبه وب سایت خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل بالاتر ببرید، بهتر است از هاتجار استفاده کنید، باز هم نمی توانیم بگوییم که هاتجار جایگزینی برای Google Analytics محسوب می شود. در واقع بهترین و ایده آل ترین راه برای استفاده از هاتجار این است که هاتجار را در کنار یک نرم افزار تجزیه و تحلیل وب مثل Google Analytics، استفاده کنید.

مزیت استفاده این دو نرم افزار کنار یکدیگر این است که ابزارهایی مثل Google Analytics، اطلاعاتی در مورد صفحاتی که کاربران از آن ها بازدید می کنند مثل نرخ پرش یا bounce rate، در اختیار شما قرار می دهند. اما اگر تنها از ابزارهایی مثل Google Analytics استفاده کنید، متوجه نمی شوید که کاربران شما چگونه از صفحات وب سایتتان استفاده می کنند. حال اگر از نرم افزاری مثل هاتجار در کنار ابزاری همانند Google Analytics استفاده کنید، می توانید از نحوه تعامل کاربران با صفحات وب سایتتان، مطلع شوید.

نظرات کاربران