هوش مصنوعی در سئو

برای ارتقای کسب و کارتان از هوش مصنوعی در سئو بهره مند شوید!

امروزه اینترنت به منبعی جامع و کارآمد برای موضوعات مختلف تبدیل شده است. به همین دلیل مدیران سایت ها همواره در تلاش هستند تا در نتایج برتر گوگل باقی بمانند. از دست دادن رتبه بندی گوگل منجر به از دست رفتن ترافیک سایت و پایین آمدن درآمد می شود. استراتژی های اولیه سئو در گذشته می توانست برای طولانی مدت مفید باشد، اما امروزه با الگوریتم های جدید گوگل و ارتقاء هوش مصنوعی دیگر روش های قدیمی چندان جوابگو نیست. با توجه به اینکه هوش مصنوعی (AI) کل جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، شما نیز باید روش خود را تغییر دهید. اما هوش مصنوعی در سئو سایت شما چه تاثیری دارد و چگونه می توان از آن برای ارتقاء رتبه صفحات وب استفاده کرد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

برای درک بهتر تاثیر هوش مصنوعی در سئو ابتدا باید با مفهوم کلی این فناوری شگفت انگیز آشنا شوید.

هوش مصنوعی که به اختصار آن را AI می نامند، یک اصطلاح کلی است که چندین فناوری مختلف از جمله یادگیری ماشین (machine learning:ML)، بینایی کامپیوتر (computer vision)، پردازش زبان طبیعی (natural language processing :NLP) و سایر فناوری‌ هایی که همچنان در حال ظهور هستند را پوشش می دهد.

هدف اصلی هوش مصنوعی انجام بهتر و سریع تر کار های پر زحمت و پیش پا افتاده و راحت تر کردن زندگی انسان ها است. درواقع این فناوری به طور اختصاصی برای آسان کردن زندگی انسان ها طراحی شده و تا به امروز در این زمینه بسیار موفق بوده است.

هوش مصنوعی در تجارت نیز بسیار کاربردی و موثر بوده و موجب افزایش درآمد شده است. طبق بررسی های انجام شده 30 درصد استفاده کنندگان از هوش مصنوعی در فروش و بازاریابی،  افزایش درآمد 6 تا 10 درصدی خود را گزارش کرده اند.

هوش مصنوعی در سئو چیست؟

هوش مصنوعی در سئو

همان طور که می دانید در حال حاضر هوش مصنوعی به یکی از اجزای اصلی الگوریتم‌ های موتور های جستجو، از جمله Rankbrain گوگل و BERT تبدیل شده است؛ بنابراین اگر بتوانید هوش مصنوعی و نحوه تاثیر آن بر موتور های جستجو را درک کنید، به راحتی می توانید سئو سایت خود را با استفاده از آن تقویت کنید.

اما این تمام ماجرا نیست؛ هوش مصنوعی همچنین یک ابزار فوق العاده برای تجزیه و تحلیل داده ها است و می تواند تاثیر به سزایی در طراحی استراتژی سئو داشته باشد.

نرم افزار های مبتنی بر هوش مصنوعی به شما در شناسایی موضوعات پرطرفدار، کشف شکاف های موجود در محتوای سایت و به طور کلی انجام دادن سریع تر  و کارآمد تر کار ها کمک می کند. به عبارت دیگر استفاده از هوش مصنوعی در سئو می تواند رتبه بندی شما در گوگل را دگرگون کند.

اهمیت هوش مصنوعی در سئو

اهمیت هوش مصنوعی در سئو

همه ما به خوبی می دانیم که هوش مصنوعی و سئو، تخصص های پیچیده و سختی هستند؛ اما به کار گیری هر دوی آن ها با هم موجب افزایش راحتی کار شما و ارتقاء رتبه سایت می شود. در واقع ترکیب این دو مهارت با هم کسب و کار شما را در مسیر موفقیت قرار می دهد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد موتور های جستجو در نظر داشته باشید این است که آن ها همیشه کاربر را در اولویت قرار می دهند. هدف اصلی موتورهای جستجو ارائه محتوای کارآمد و مفید و تا حد امکان مرتبط با جستجوی کاربر است. به همین دلیل دیگر تنها سئو کلمات کلیدی جوابگو نیست. شما باید در استراتژی سئو سایت خود به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  • ایده پشت جستجوی کاربران (مفاهیم)
  • هدف کاربر از جستجو انجام داده شده (زمینه)
  • ارائه بهترین و مرتبط ترین پاسخ به پرسش کاربر (رضایت مشتری)

درواقع برای اینکه محتوای شما رتبه بندی خوبی در گوگل کسب کند، به یک استراتژی لینک سازی عالی و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز دارید.

طبق بررسی های انجام شده امروزه یکی از عوامل اصلی و تاثیر گذار بر رتبه بندی سایت، تجربه کاربر است و هوش مصنوعی یکی از بهترین راه هایی است که می توانید از آن برای ارائه یک تجربه مثبت به بازدیدکنندگان وب سایت خود استفاده کنید.

چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در سئو

استفاده از هوش مصنوعی در سئو

اکنون که متوجه شدید هوش مصنوعی در سئو چیست و چطور می ‌تواند بر رتبه سایت شما تأثیر بگذارد، زمان آن رسیده است تا با روش های استفاده از این تکنولوژی برای همگام شدن با تاکتیک های سئو آشنا شوید.

در ادامه، چند روش کاربردی استفاده از این تکنولوژی جهت ارتقاء سئو سایت را بررسی می کنیم.

  • کشف فرصت های موجود در سئو به کمک هوش مصنوعی

یکی از مهم ‌ترین قسمت ‌های سئو، کشف فرصت‌ های رتبه ‌بندی پنهانی آن است. برای این کار می توانید از ابزار های قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی که طی چند سال اخیر ظهور کرده اند، استفاده کنید.

  • استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا

استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا و کشف فرصت های محتوایی موجود، تنها بخش کوچکی از نبرد و تسلط بر SERP ها است. شما باید محتوایی تولید کنید که به نتیجه برسد.

برای این کار کافیست از ابزار های مبتنی بر هوش مصنوعی در سئو که برای یافتن محتوای ایجاد شده پیرامون کلمه کلیدی مورد نظر، ساخته شده است استفاده کنید. با این کار در عرض چند ثانیه اطلاعات خوبی در مورد شکاف های محتوایی موجود، موضوعات داغ روز و میانگین تعداد بخش هایی که باید در محتوا گنجانده شود، به دست می آورید.

  • بهینه سازی محتوا با استفاده از هوش مصنوعی

کاربرد دیگر هوش مصنوعی در سئو، بهینه سازی محتوا است. همان طور که گفته شد امروزه تشخیص درست هدف جستجوگران برای موتورهای جستجو اهمیت بسیاری دارد. بنابراین کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا فواید زیر را به همراه خواهد داشت:

  • ایجاد دسته های موضوعی مناسب باتوجه به هدف جستجوی کاربران
  • دانستن طول محتوا بهینه برای موضوع مورد نظر
  • استفاده درست از کلمات کلیدی و LSI برای تولید محتوا

به عبارت دیگر هوش مصنوعی به شما کمک می کند به راحتی محتوای خود را مطابق با  استانداردهای E.A.T Google بهینه کنید.

استفاده از هوش مصنوعی در سئو
  • استفاده از هوش مصنوعی در بهینه سازی جستجو های صوتی

از آنجایی که در حال حاضر افراد بسیاری برای جستجو در اینترنت از صوت استفاده می کنند، امروزه سئو صوتی (VSEO) به یکی از جنبه‌ های مهم ارتقاء رتبه تبدیل شده است که دیگر نمی‌ توانید آن را نادیده بگیرید.

اکثر جستجو های صوتی به صورت سؤال هستند؛ بنابراین یکی از راه های اصلی بهینه سازی سایت برای VSEO پاسخ دادن به سؤالاتی است که کاربران می پرسند.

اینجاست که ابزار های هوش مصنوعی به کمک شما می آیند. به عنوان مثال، ابزاری مانند Frase با نشان دادن سوالاتی که اغلب جستجوگران می پرسند، به شما کمک می کند محتوای بهینه سازی شده برای VSEO ایجاد کنید.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد سئو و هوش مصنوعی دو مبحث بسیار پیچیده و تخصصی هستند که با ترکیب آن ها می توان به نتایج خوبی در گوگل رسید. امروزه دیگر نمی توان تاثیر هوش مصنوعی در سئو را نادیده گرفت. در این مقاله تنها به قسمت کوچکی از این تکنولوژی بزرگ پرداخته شد؛ بنابراین اگر به هوش مصنوعی و تاثیر آن در سئو علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم هر چه سریع تر مطالعات خود را در این زمینه تکمیل کرده و از آن برای موفقیت کسب و کار خود بهره ببرید.

نظرات کاربران