وب سرویس چیست

وب سرویس چیست؟

وب سرویس مفهوم بسیار گسترده ای است و به همین دلیل، کتاب ها و سازمان های مختلف تعاریف متفاوتی برای مفهوم وب سرویس یا همان خدمات وب، بیان کرده اند. اگر بخواهیم با زبانی ساده، خدمات وب یا وب سرویس را برای شما تعریف کنیم و توضیح دهیم که وب سرویس چیست، می توانیم بگوییم که نرم افزارهایی که از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد و کاربران اینترنتی می توانند از آن استفاده کنند، خدمات وب یا وب سرویس است.

وب سرویس ها یا همان خدمات وب، برنامه های کاربردی مستقل، مدولار، توزیع شده و پویایی هستند که می توانیم از آن ها برای ایجاد محصولات و فرآیند ها از طریق شبکه استفاده کنیم. وب سرویس ها می توانند محلی، توزیع شده و یا مبتنی بر وب به فعالیت خود بپردازند. ممکن است پیش خود فکر کنید که استاندارد ساخت وب سرویس چیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم که سرویس های وب بر اساس استاندارد های باز مثل HTML، Java، HTTP، TCP/IP و XML ساخته شده اند.

 

روش ارتباطی وب سرویس چیست؟

روش ارتباطی

خدمات وب یا همان وب سرویس از یک سیستم پیام رسانی استاندارد که با عنوان XML شهرت دارد، استفاده می کند. تمامی ارتباطاتی که به وب سرویس منتهی می شود، رمزگذاری می شود و این رمزگذاری از طریق XML صورت می گیرد. اگر بخواهیم با مثالی این موضوع را برای شما توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که وقتی که یک سرویس گیرنده بخواهد یک وب سرویس را فراخوانی کند، با استفاده از XML، یک پیام به وب سرویس مورد نظر خود ارسال می کند و بعد از ارسال پیام، منتظر دریافت پاسخ XML  می ماند.

همانطور که متوجه شدید، تمامی ارتباطات بین وب سرویس ها و سرویس های گیرنده از طریق XML صورت می گیرد. در نتیجه، وب سرویس ها نه به سیستم عامل ها وابسته هستند و نه به زبان های مختلف برنامه نویسیه موجود است. در واقع Java این امکان را دارد که با Perl ارتباط برقرار کند و برنامه های ویندوز هم می توانند با برنامه های Unix ارتباط برقرار کنند.

به دلیل این که روش ارتباطی وب سرویس ها بر پایه سیستم پیام رسانی XML است، بسیاری از کتاب ها و سازمان ها در پاسخ به سوال وب سرویس چیست، به شما پاسخ می دهند که وب سرویس ها سیستم های تبادل اطلاعات مبتنی بر XML هستند که از اینترنت برای تعامل مستقیم برنامه به برنامه استفاده می کنند. اطلاعاتی که وب سرویس ها با استفاده از XML ها از طریق اینترنت منتقل می کنند، ممکن است از برنامه ها، اشیا، پیام ها یا حتی اسناد تشکیل شده باشد.

 

اجزای وب سرویس چیست؟

اجزای وب سرویس چیست؟

همانطور که بیان کردیم، وب سرویس در واقع مجموعه ای از پروتکل ها و استاندارد های باز است که برای تبادل داده ها بین برنامه ها یا سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه های نرم افزاری که با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف نوشته می شوند و بر روی پلتفرم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، از وب سرویس ها استفاده می کنند. در واقع نحوه استفاده این برنامه های نرم افزاری از وب سرویس ها به این شکل است که داده ها و اطلاعاتی را که می خواهند با استفاده از شبکه های رایانه ای مثل اینترنت منتقل کنند را در اختیار وب سرویس ها قرار می دهند تا این سرویس ها با استفاده از سرویس پیام رسانی XML، این اطلاعات و داده ها را منتقل کنند.

حال از آن جا که بستر اصلی خدمات وب و وب سرویس ها سرویس HTTP و XML است، تمامی وب سرویس های استاندارد با استفاده از اجزای زیر کار می کنند. برای آن که متوجه شوید اجزای وب سرویس چیست، در زیر لیستی از اجزای وب سرویس برای شما تهیه کرده ایم.

  • Simple Object Access Protocol یا پروتکل دسترسی به اشیای ساده
  • Universal Description Discovery and Integration یا توضیحات جهانی، کشف و ادغام
  • Web Services Description Language یا زبان شرح وب سرویس

بخش های وب سرویس چیست؟

بخش های

از آن جا که وب سرویس ها مسئولیت های زیادی دارند و مزایای زیادی را به همراه خود می آورند، از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. در زیر سعی کردیم تا لیستی از مهم ترین بخش های وب سرویس را برای شما تهیه کنیم.

  • ارائه دهنده خدمات

این بخش، سرویسی است که وب سرویس را ارائه می دهد. ارائه دهنده خدمات، وب سرویس را ایجاد و پیاده سازی می کند و در اینترنت در دسترس عموم قرار می دهد.

  • درخواست کننده خدمات

این بخش به مصرف کنندگان وب سرویس ها مربوط می شود. شخصی که از وب سرویس ها استفاده می کند، در واقع درخواست کننده خدمات است که ابتدا یک اتصال شبکه را باز می کند و در ادامه یک درخواست XML را از وب سرویس مورد نظر خود ارسال می کند.

  • ثبت خدمات

این بخش، در واقع یک فهرست منطقی متمرکز از خدمات است. وظیفه بخش ثبت خدمات این است که رجیستری مکانی مرکزی را فراهم کند تا با استفاده از این رجیستری مکانی مرکزی، توسعه دهندگان بتوانند خدمات جدید خود را منتشر کنند یا خدمات موجود را پیدا کنند.

 

نحوه کار وب سرویس چگونه است؟

نحوه کار وب سرویس چگونه است؟

یک وب سرویس با استفاده از استاندارد های باز مثل WSDL ،XML ،SOAP و HTML باعث می شود که ارتباط بین برنامه های مختلف در زبان های برنامه نویسی و سیستم عامل های مختلف امکان پذیر شود. در زیر، لیستی از سرویس هایی که وب سرویس ها با کمک آن ها وظیفه خود را به سرانجام می رسانند را تهیه کرده ایم.

  • XML برای برچسب گذاری داده ها
  • SOAP برای انتقال پیام
  • WSDL برای توصیف در دسترس بودن سرویس

اگر بخواهیم مزیت وب سرویس را بهتر توضیح دهیم، می توانیم این مثال را برای شما بگوییم. شما می توانید یک وب سرویس مبتنی بر جاوا در Solaris ایجاد کنید که از طریق برنامه Visual Basic که روی ویندوز اجرا می شود، قابل دسترسی باشد. همچنین با استفاده از وب سرویس ها این امکان برای شما فراهم می شود که از C# یا همان سی شارپ برای ساخت سرویس های وب جدید در ویندوز استفاده کنید که این وب سرویس ها می توانند از برنامه وب شما که مبتنی بر JSP است و روی سیستم عامل لینوکس اجرا می شود، قابل دسترسی باشند.

مقالات مرتبط با پروتکل ها و XML  :

Yoast  seoچیست؟

پروتکل TLS چیست؟

URL چیست و پروتکل هایhttp  و https

نظرات کاربران