وظایف منابع انسانی

اصلی ترین وظایف منابع انسانی

همان طور که می دانید، منابع انسانی وظایف بسیار مختلفی دارد. ما در این مقاله برخی از مهم ترین وظایف منابع انسانی را نام برده ایم و در مورد آن ها توضیح داده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

وظایف منابع انسانی

    1. پیدا کردن نامزد های استخدامی

یکی از مهم ترین وظایف این بخش، درک کردن نیاز های سازمان است. وقتی منابع انسانی به خوبی بتواند نیاز های شرکت را درک کند، می تواند بهترین نامزد های استخدامی را که می توانند برای شرکت بسیار مفید باشند را پیدا کند. زیرا یک کارمند خوب می تواند به پیشرفت شرکت کمک زیادی کند. اما این در حالی است که انتخاب کارمند نامناسب می تواند باعث شکست خوردن پروژه های شرکت شود.

البته برای این که با وظایف منابع انسانی آشنا شوید، خوب است بدانید که این کار آن قدر ها هم که فکر می کنید ساده نیست. منابع انسانی باید بازار را تجزیه و تحلیل کند، مشورت های زیادی بگیرد و بودجه خود را نیز کنترل کند. زیرا برای استخدام باید تبلیغ های زیادی انجام شود تا بتوان بهترین نامزد ها را انتخاب کرد. به طور کلی فرآیند پیدا کردن نامزد استخدامی و استخدام آن ها، کاری بسیار عظیم و پر هزینه است.

    1. استخدام کارمندان

وظایف منابع انسانی

در بین وظایف منابع انسانی، یکی دیگر از وظایف بسیار مهم، استخدام کارمندان است. منابع انسانی مسئولیت های مختلفی مانند ترتیب دادن زمان مصاحبه، ایجاد هماهنگی و استخدام کارکنان را به عهده دارد. منابع انسانی باید تمامی مدارک مورد نیاز را برای استخدام از نامزد ها دریافت کنند و اطمینان حاصل کنند که در فرآیند استخدام نامزد های استخدامی، هیچ چیزی از قلم نیفتاده است و مشکلی وجود ندارد.

    1. مدیریت حقوق ها دستمزد ها

برای این که بدانید وظایف منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که یکی دیگر از وظایف بسیار مهم این بخش، کنترل حقوق ها و پاداش ها است. تمامی هزینه ها توسط این بخش محاسبه می شوند. این بخش را شاید بتوان مهم ترین وظیفه بخش منابع انسانی دانست. زیرا تمامی حقوق های دریافتی و پرداخت شده کارکنان باید توسط این بخش کنترل شود. علاوه بر این ها، بخش منابع انسانی، وظیفه پرداخت پاداش را نیز به عهده دارند.

    1. اقدامات انضباطی

اقدامات انضباطی

برای این که با وظایف منابع انسانی آشنا شوید، خوب است در مورد وظیفه اقدامات انضباطی بیشتر بدانید. این همان موردی است که باعث می شود منابع انسانی از دید کارکنان خوب یا بد باشد. اگر بخش منابع انسانی نتواند به خوبی وظیفه اقدامات انضباطی را انجام دهد، شرکت ضرر های بسیار زیادی خواهد دید. از جمله این ضرر ها می توان به از دست دادن کارمندان شایسته و خدشه دار شدن سابقه شرکت نیز اشاره کرد.

به عنوان مثال، اگر شرکت متوجه شود که یک کارمند همیشه دیر به سر کار می آید، می تواند به کارمند چندین دفعه هشدار دهد. اما اگر کارمند باز هم به کار خود ادامه دهد، در این زمان است که بخش منابع انسانی باید وارد شود. برای این که با وظایف منابع انسانی آشنا شوید، خوب است بدانید که منابع انسانی در این زمان باید اقدام مناسب را انجام دهند.

در این زمان منابع انسانی باید اقدامات انضباطی را انجام دهد. منابع انسانی باید به خوبی بررسی کند تا متوجه شود دلیل دیر آمدن کارمند چیست. اگر کارمند دلیلی موجهی برای دیر آمدن دارد، بخش منابع انسانی وظیفه دارد تا هماهنگی های لازم با کارمند را انجام دهد.

اما زمانی وجود دارد، که دیگر اقدامات انضباطی کار ساز نیست. برای آشنایی با وظایف منابع انسانی باید بگوییم که در این مواقع، بخش منابع انسانی باید بررسی کند و ببیند که آیا اخراج کارمند بهتر است یا خیر. اگر این بخش تشخیص دهد که اقدامات انضباطی تاثیری نخواهند داشت و بهترین کار اخراج کارمند است، باید آن را انجام دهند.

    1. به روز کردن سیاست ها

به روز کردن سیاست ها

یکی دیگر از وظایف بسیار مهم بخش منابع انسانی، به روز کردن سیاست های کاری شرکت است. سیاست های شرکت معمولا باید به طور سالانه به روز شود یا در صورت به روز نکردن، حداقل دوباره بررسی شوند. این یکی از وظایف منابع انسانی است که بررسی کند آیا سیاست های شرکت هنوز هم به خوبی عمل می کنند یا خیر.

    1. بررسی سوابق کارکنان

یکی دیگر از وظایف مهم این بخش، حفظ سوابق کارکنان است. این سوابق کمک بسیار زیادی به کارفرمایان می کند و به آن ها امکان نظارت بهتر روی کارکنان را می دهد. همچنین یکی دیگر از دلایل بررسی و حفظ سوابق کارکنان، حفظ اطلاعات مهم آن ها و ذخیره داشتن شماره تماس های آن ها است.

    1. تجزیه و تحلیل

یکی دیگر از وظایف منابع انسانی، تجزیه و تحلیل است. بخش منابع انسانی باید به طور مداوم شرکت های رقیب را زیر نظر داشته باشد و بداند که شرکت های رقیب چه مزایایی را برای کارکنان خود ارائه می دهند. داشتن این اطلاعات، می تواند به منابع انسانی کمک کند تا با ارائه مزایای بیشتر نسبت به رقبا، کارکنان فعلی حفظ شوند و نامزد های استخدامی بیشتری به سمت شرکت جذب شوند.

نظرات کاربران