پرسونا چیست

تعریف شخصیت کاربر یا پرسونا چیست

پرسونا نمایه از افرادی است  که بازتاب دهنده مشتری اصلی کسب و کار است. پرسونا به گونه ای نوشته می شوند که گویی فرد واقعی است، اما در عین حال ، آنها ویژگی های مشترک را در میان گروهی از افراد منعکس می کنند. در حقیقت برای پاسخ به سوال پرسونا چیست باید گفت که شمایی کلی و یک نمونه جامع از مشتری محسوب می شود.

پرسونا در نظر گرفته شده اند تا انعکاس قابل اعتماد و واقع بینانه ای از چگونگی یک کسب و کار  داشته باشند.

مزایای پرسونا چیست

بعد از شناخت پرسونا باید بدانیم که مزایای شخصیت کاربر یا پرسونا چیست . پرسونای درستی که به خوبی تحقیق شده باشد، تحلیلی و مبتنی بر داده برای توسعه محصول باشد، برای استراتژی های فروش و کمپین های بازاریابی یک شرکت بسیار مفید است. عملکرد پرسونا این است که اطمینان حاصل کند ابتکارات شرکت (مانند بازاریابی یا توسعه محصول) با در نظر گرفتن کاربر کاملاً محکم به سرانجام می‌رسد.

با توجه به توسعه محصول، این بدان معنی است که با مراجعه مجدد به نیازهای واقعی کاربران، از توسعه ویژگی های غیرضروری جلوگیری کنید. به جای توسعه آنچه طراحان یا مهندسان می خواهند بسازند ، تلاش ها فقط بر روی مواردی است كه شخص كاربر برای آنها مفید یا عملی می داند. از پرسونا بیشتر استفاده می شود تا بفهمند آیا مخاطبان هدف از یک محصول به روش مورد انتظار یا مورد نظر استفاده می کنند یا خیر.

برنامه های بازاریابی نیز بهتر است با نظر داشتن پرسونا انجام شود. لحن صدا ، کانال های انتشاراتی و استراتژی های تبلیغاتی همه باید به آنچه برای مخاطبان اصلی جذاب است ، توسط پرسونا نشان داده شود.علاوه بر این، ابتکارات فروش که شامل چه زمان و چگونگی نزدیک شدن به مشتری احتمالی، از طریق تماس، ایمیل یا جلسات هستند ، هنگامی که بر اساس پرسونا باشند، بهبود می یابند.

 

نمونه هایی از پرسونا چیست

پرسونا گونه های متنوعی دارد که در ادامه می بینیم انواع پرسونا چیست :

پرسونای هدفمند:

یک پرسونای هدفمند متمرکز بر روش یا رویکردی است که کاربر برای حل مسئله در پیش می گیرد. با ایجاد فرآیندها و گردش کارهایی که کاربر انجام می دهد، می خواهید بدانید که کاربر چگونه از یک محصول استفاده می کند یا با آن تعامل دارد. بنابراین این پرسونا با تجربه کاربر UX و توسعه محصول همراه است.

پرسونای مبتنی بر نقش:

یک پرسونای مبتنی بر نقش می فهمد که یک کاربر در کدام سازمان قرار دارد و چگونه این امر بر رفتار و تصمیم گیری وی تأثیر می گذارد. این پرسونا قصد دارد تا دیدگاه خود را از منظر هدف به دیدگاهی گسترش دهد که به چگونگی تأثیر عملکرد و محیط شغلی بر خواسته های یک محصول یا خدمات می پردازد.

پرسونای جذاب:

پرسونای جذاب از یک شخصیت است که تا آنجا که ممکن است به طراحان تعامل می دهد. این شخصیت با ویژگی های مختلفی از احساسات و زمینه های اجتماعی گرفته تا روانشناسی از بین می رود. تأكید بر ایجاد داستانهایی است كه شخصیت را قادر می سازند زنده شود. این استراتژی با کمک به تیم ها برای پیش بینی واقعی شخص ، فرآیندهای طراحی را بهبود می بخشد و بنابراین محصول بهتری ارائه می دهد.

 

چه زمانی به پرسونا نیاز دارید؟

برای راهنمایی هر فرآیند ایده پردازی به یک شخصیت کاربر یا پرسونا نیاز دارید. پرسونا به شما کمک می کند تا درک کنید که یک کاربر چگونه رفتار می کند، چه چیزی را تجربه می کند و اهدافش چیست. این موضوع به تیم شما یک همدلی با کاربر نهایی می دهد که به آنها کمک می کند تا تلاش خود را متمرکز کنند. با درک اینکه شخصیت های مختلفی وجود دارد ، یک کسب و کار نیازها و انتظارات مختلف و نحوه تأمین آنها را درک می کند.

 

تاریخچه پرسونا چیست

توسعه پرسونا برای اولین بار در اوایل دهه 1990 آغاز شد ، زمانی که محققان شروع به بحث در مورد استفاده متفاوت از سیستم های IT از طریق مفاهیم “نمونه های اولیه کاربر” ، “مدل های کاربر” یا “عکس های فوری سبک زندگی” کردند. این درک از گروه ها و الگوهای رفتاری منجر به ایجاد نمایه ای منفرد می شود که به عنوان نماینده یک گروه خاص عمل می کند و جوابی کلی بود برای پرسونا چیست.

 

برخی از چالش های رایج در ایجاد پرسونا چیست؟

توسعه پرسونای عمیق معمولاً نیاز به تخصیص گسترده ای از زمان و منابع دارد ، که اغلب می تواند منجر به پرسونای بسیار سطح بالایی شود و مخاطب مورد نظر یک کسب و کار را به درستی منعکس نمی کند.

در نتیجه بیشتر کسب و کارها می توانند فقط با داشتن تعداد چند مصاحبه با کاربر و یا تکیه بر مجموعه های کوچک داده های کاربر پرسونا را ترسیم می‌کنند. این امر به ناچار منجر به پرسونای غیرقابل اعتماد می شود.

 

 

نظرات کاربران