پنالتی گوگل چیست

پنالتی گوگل چیست ؟

اکثر وبسایت‌ها، حجم بیشتری از ترافیک خود را از کانال‌های ارگانیک مثل گوگل به‌ دست می‌آورند. این امر وابستگی مشاغل به گوگل را بیشتر می‌کند. اگر رتبه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل حتی به میزان اندک بالا رود، می‌تواند به افزایش ترافیک شما به میزان چشمگیر و بالا بردن سود دهی شما منجر شود. برای دستیابی به نتایج بهتر در صفحه نتایج جستجو گوگل یا همان SERP، برخی از متخصصان سئو سعی می‌کنند با بهینه ‌سازی بیش از حد وبسایت خود یا با استفاده از برخی از شیوه‌ها، شاخص جستجو را دستکاری کنند. در نتیجه این سایت‌ها درگیر پنالتی گوگل می‌شوند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با پاسخ به سوال «پنالتی گوگل چیست؟» بیشتر آشنا کنیم.

نشانه های پنالتی گوگل

اگر مشاهده کردید که به طور ناگهانی ترافیک سایت شما پایین آمده است و به طور عجیبی رتبه شما در SERP نزول کرده است، احتمال بدهید که پنالتی گوگل برای شما لحاظ شده باشد. گوگل در سال 2014 گزارش داد که تیم هرزنامه وب آن‌ها، بیش از 400،000 وبسایت را در ماه در پنالتی گوگل قرار داده است و مطمئن باشید که این عدد مقدار کوچکی از کل این سایت ‌هاست. بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر نیز وقتی درگیر پنالتی گوگل می‌شوند که شرکت به‌ روز رسانی های الگوریتمی جدیدی را برای Penguin یا Panda ارائه می‌دهد. متاسفانه خیلی از صاحبان سایت‌ها نمی‌دانند که پنالتی گوگل چیست.

افت ناگهانی و غیر قابل ‌توضیح در رتبه ‌بندی می‌تواند برای خرده ‌فروشان فاجعه به‌حساب آید،  زیرا دیگر کسی محصول شما را نمی‌تواند پیدا کند تا آن را بخرد. در نتیجه سود شما به ‌شدت پایین خواهد آمد. با وجود زیان‌ هایی که ممکن است پنالتی گوگل به تجارت شما وارد کند، اما باز هم کارهایی وجود دارند که صاحبان سایت می‌توانند انجام دهند تا خسارت وارده کاهش یابد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که دریابید به چه دلیل پنالتی گوگل شامل حال شما شده است. به همین دلیل بهتر است با مفهوم «پنالتی گوگل چیست؟» به طور کامل آشنا شوید.

پنالتی گوگل چیست و چه تفاوتی با به‌روزرسانی الگوریتم‌ها دارد؟

پنالتی گوگل چیست

نباید به ‌روزرسانی الگوریتم گوگل و پنالتی گوگل را یکی بدانید. اگر وبسایت شما دستورالعمل ‌های مدیر وب سایت گوگل را نقض کند، پنالتی گوگل شامل سایت می‌شود، در حالی‌ که به ‌روزرسانی الگوریتم بر نتایج جستجوی گوگل به طور خودکار تأثیر می‌گذارد.

گوگل معمولاً وبسایت‌ها را به دو روش مجازات می ‌کند. تیم هرزنامه گوگل ممکن است مشکلی در وبسایت شما شناسایی کند و پنالتی گوگل را اعمال کند یا ممکن است به دلیل به‌روزرسانی الگوریتم جستجوی گوگل، رتبه‌بندی به صورت خودکار کاهش یابد. در هر دو مورد شما باید به طور کامل بدانید که تغییرات الگوریتمی چه زمانی رخ می‌دهد و پنالتی گوگل چیست و متوجه‌ شوید که ترافیک سایت شما چرا افت کرده ‌است.

تغییرات الگوریتمی

برای آن که بفهمید چه نوع مجازاتی شامل حال شما شده است، باید زمانی که رتبه شما به طور فاحش افت کرده است را پیدا کنید. در ادامه زمانی که گوگل به‌روزرسانی جدید برای الگوریتم ‌های خودش ارائه کرده است را نیز بیابید و سپس این دو تاریخ را با هم مطابقت دهید. اگر بازه زمانی این دو تاریخ به هم نزدیک بود، به‌احتمال زیاد کاهش ترافیک شما به دلیل تغییرات در الگوریتم گوگل است.

دو مجازات اصلی الگوریتم گوگل مربوط به الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن است. پاندا بر کیفیت محتوا تمرکز می‌کند. به ‌نحوی‌ که وبسایت ‌هایی که محتوای آن‌ها تکراری است را پیدا کرده و رتبه آن‌ها را در موتور جستجو پایین می‌آورد. تمرکز اصلی پنگوئن روی بک ‌لینک‌ها و پیوندها است و هدف آن شناسایی وبسایت‌هایی است که سعی می‌کنند رتبه‌ها را با استفاده از پیوندهای ورودی با کیفیت پایین تغییر دهند تا سایت معتبرتر از آنچه که هست به نظر برسد. اکثر به ‌روزرسانی‌ های پنگوئن و پاندا نسبتاً جزئی هستند اما صرف‌نظر از این که این تغییر چقدر بزرگ است، هر وبسایتی در برابر قوانینی که گوگل به‌ منظور ارائه تجربه کاربری بهتر وضع می‌کند، آسیب‌پذیر است.

پنالتی گوگل

برای این که متوجه شوید پنالتی گوگل به صورت manual action برای شما اعمال شده ‌است، وارد بخش Google Webmaster Tools شوید و اگر در آن قسمت هشداری از سمت گوگل برای شما ارسال شده ‌بود، یعنی شما قوانین گوگل را نقض کرده‌اید.

اگر manual action برای شما اعمال شده باشد، “اعلان پیوندهای غیرطبیعی شناسایی شده” یا پیام مشابهی را پیدا خواهید کرد که توضیح می‌دهد گوگل پیوند های ورودی با کیفیت پایین را کشف کرده است. نمونه‌هایی از پیوندهای غیرطبیعی یا با کیفیت پایین ممکن است شامل پیوندهایی باشد که برای گذراندن PageRank خریداری شده‌اند یا شبیه بخشی از طرح پیوند هستند. صرف‌نظر از آنچه که آن ها یافته‌اند، کار شما این است که مشکل را برطرف کرده و وبسایت خود را برای تجدیدنظر در نتایج جستجوی گوگل ارسال کنید.

عواملی که باعث می‌شوند درگیر پنالتی گوگل شوید

 

  1. هرزنامه یا اسپم ایجاد شده به‌ وسیله کاربر

این مجازات به این خاطر نیست که مالک سعی می‌کند دستورالعمل‌های جستجو را دست‌کاری کند، بلکه به این دلیل اتفاق می‌افتد که برخی از بازدیدکنندگان و کاربران بدخواه سعی می‌کنند که وبسایت را از طریق پیوندها یا محتواهای نامربوط اسپم کنند. وبسایت ‌هایی که کاربران در آن‌ها اجازه دارند که مطلب منتشر کنند، بیشتر احتمال دارند که درگیر این مجازات شوند. در زیر لیستی از چند نمونه از محتوای اسپم که بازدیدکنندگان وبسایت ایجاد می‌کنند را برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • اسپم کردن کامنت‌ها یا توضیحات در زیر پست‌ها
  • حساب کاربری اسپم که بر روی هاست رایگان قرار گرفته است.
  • اسپم کردن پیام‌ها با ارسال زیاد آن‌ها به انجمن با محتوایی که مثل یک تبلیغ به نظر می‌رسد.
  • پست‌ها یا نمایه‌هایی که به نظر می‌رسند به طور خودکار ساخته شده‌اند.

هرزنامه یا اسپم

  1. اسپم سرویس هاست

این پنالتی در صورتی رخ می‌دهد که شرکتی که هاست شما را ارائه داده است، به دلیل ایجاد وبسایت‌هایی زیادی که دستورالعمل‌های جستجو را نقض کرده‌اند، اسپم شناخته شده است. اکثرا کسانی که نمی‌دانند پنالتی گوگل چیست و چه زمانی رخ ‌می‌دهد، از هاست بسیار ارزان یا رایگان استفاده‌ می‌کنند، در نتیجه احتمال این که درگیر این مشکل شوند، بالاتر می‌رود. اگر از هاست رایگان استفاده کرده‌اید و گوگل متوجه شده است که تعداد قابل‌ توجهی از وبسایت ‌هایی که از این ارائه‌دهنده خدمات میزبانی می‌کنند، اسپم هستند در نتیجه پنالتی گوگل برای وبسایت ‌هایی که این هاست در اختیار دارد، اعمال می‌شود. حتماً قبل از خرید هاست، از معتبر بودن آن مطمئن شود تا درگیر همچنین مجازاتی نشوید. همچنین، در صورت برخورد با این مجازات، توصیه می‌شود که هاست خود را تغییر دهید.

  1. پیوند های غیر طبیعی به وبسایت شما

برای بالابردن سئو سایت، برخی از متخصصان سئو لینک‌های دست‌کاری شده می‌سازند یا در تبادل لینک شرکت می‌کنند. برای گوگل، این تلاشی برای بالا بردن سایت در SERP است؛ بنابراین الگوریتم‌های گوگل، این فعالیت‌ها را غیرطبیعی تعریف می‌کنند. ما در زیر لیستی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا از این پنالتی دوری کنید، تهیه کرده‌ایم.

  • به‌هیچ‌وجه وارد طرح‌های تبادل لینک نشوید.
  • از ساختن لینک‌ها و پیوندهای دست‌کاری شده خودداری کنید.
  • پیوندهای خارجی که در سایتتان قرار می‌دهید را با استفاده از کنسول جستجو بررسی کنید و اگر پیوندها اسپم بودند، آن ها را حذف کنید.
  • نگذارید چند پست مختلف از طرف کاربران با کلمات کلیدی یکسان، در سایت قرار داده شود.

 

  1. پیوندهای غیرطبیعی از وبسایت شما

نحوه درگیرشدن سایت با این پنالتی، همانند مورد بالاست. تنها با این تفاوت که این مجازات برای پیوندهای خروجی رخ می‌دهد. درحالی‌ که پنالتی بالا برای مواردی بود که دامنه‌های دیگر، به وبسایت شما لینک زده بودند. برای جلوگیری از درگیرشدن با این پنالتی، از پیوند دادن به دامنه‌های نامربوط، تبادل بیش از حد پیوند و خرید و فروش پیوندها دوری کنید.

 

  1. پوشش دادن

اگر محتوایی که وبسایت شما در اختیار کاربر قرار می‌دهد با محتوایی که در اختیار موتور جستجو قرار می‌دهد فرق کند، این پنالتی برای شما اعمال می‌گردد. شما موظفید محتوایی که در اختیار کاربران خود و ربات‌های گوگل قرار می‌دهید، یکسان باشد.

 

اعمال شدن پنالتی گوگل بر سایت شما، ترافیک سایت شما را بسیار پایین خواهد آورد و در نتیجه بر درآمد و سوددهی شما تأثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین سعی کنید مطمئن شوید که وبسایت شما از دستورالعمل‌های وبمستر پیروی می‌کند. با این ‌حال اگر پنالتی گوگل شامل حال شما شد، نباید وحشت کنید، زیرا راه‌هایی برای برطرف‌کردن مشکل وجود دارد و شما می‌توانید درخواست تجدیدنظر به گوگل ارسال کنید. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، آشنایی بیشتری با مفهوم «پنالتی گوگل چیست؟» پیدا کرده‌ باشید.

نظرات کاربران