گراف دانش گوگل

گراف دانش گوگل یا Knowledge Graph چیست؟

خیلی اوقات ممکن است که پس از این که عبارتی را جستجو کردید، در قسمت سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، بخشی را مشاهده کنید که در رابطه با عبارت یا کلمه کلیدی خاصی که جستجو کردید، اطلاعاتی را داده است. به این قسمت گراف دانش گوگل گفته می شود. نمودار دانش گوگل یا پنل دانش که در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو گوگل ظاهر می شود، متناسب با عملکرد سئو آن شرکتی که درباره اش جستجو می کنید، متفاوت است. اگر شرکتی که درباره آن در حال جستجو هستید، از نظر سئو شرکت قوی و معتبری باشد، اطلاعاتی که از آن شرکت در پنل دانش قرار می گیرد و برای شما به نمایش در می آید بسیار کامل و دقیق خواهد بود. اما در عین حال، عکس این مسئله نیز امکان پذیر است. اگر شرکتی که درباره اش در حال جستجو هستید و اسم آن را در نوار جستجوی گوگل قرار داده اید، شرکت معروفی نباشد و از نظر سئو، شرکت ضعیفی محسوب شود، ممکن است اطلاعاتی کاملا ابتدایی و پایه را در قسمت گراف دانش گوگل در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو گوگل مشاهده کنید.

نمودار یا پنل دانش گوگل ابزار بسیار خوب و کاربردی برای کاربران و کسانی که از موتور جستجو گوگل استفاده می کنند، به حساب می آید. به احتمال زیاد خیلی اوقات، همین گراف دانش گوگل کار شما را راحت تر کرده است و شما دیگر مجبور نشده اید تا برای کسب اطلاعاتی که به دنبالش می گشتید وارد وب سایت ها شوید. ممکن است شما عنوان فیلمی را که به تازگی اکران شده است، جستجو کنید و سپس پوستر ها، نقد و بررسی ها، نمره منتقدین، بازیگران و کارگردان و عوامل فیلم و زمان نمایش فیلم در سینمای محلی برای شما به نمایش در می‌ آید. طبیعتا این حجم از اطلاعات مهم که خیلی از افرادی که از موتور جستجو گوگل استفاده می کنند، به دنبال آن هستند، اگر به راحتی در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو گوگل قرار بگیرد، کار مردم و مخاطبان را بسیار راحت تر می کند.

گراف دانش گوگل چیست

بخش های گوناگون گراف دانش گوگل

از سال 2012 گوگل در سمت راست صفحه نتایج جستجو خود یا همان SERP، ویجتی قرار داد که اطلاعاتی در رابطه با عبارت و کلمه کلیدی خاصی که کاربر جستجو کرده است، به کاربر نشان می دهد. اطلاعاتی که گراف دانش گوگل از آن استفاده می کند تا به شما نمایش دهد، از Freebase می آید. البته امروزه منبع این اطلاعات تغییر کرده است و اکثر این اطلاعات از Wikidata به دست می آیند.

پنل دانش گوگل در کامپیوتر ها و تبلت ها، در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو گوگل در کنار نتایج جستجو ارگانیک نمایش داده می شود. اما در موبایل ها و تلفن های هوشمند، شما می توانید گراف دانش گوگل را در بالای صفحه نتایج موتور جستجو گوگل مشاهده کنید. در یک  Knowledge Graph شما ممکن است با عناصر زیر رو به رو شوید.

  • اطلاعات مربوط به یک شرکت، شخص یا مکان
  • تصویر ها با پیوند به جستجوی تصویر گوگل
  • خلاصه ای از متن و همچنین پیوند به مبنع
  • داده های آماده و ساختار یافته با جزئیات مربوط به عبارت جستجو
  • اطلاعات در مورد عبارت های جستجوی مشابه: «دیگران نیز جستجو کردند»

بخش های گوناگون گراف دانش گوگل

پنل دانش گوگل از کدام منابع استفاده می کند؟

اطلاعاتی که در پنل دانش گوگل قرار گرفته اند یا از داده های قابل دسترسی برای عموم به دست آمده اند یا از داده هایی که در موجودی گوگل است و به وسیله گوگل ایندکس شده اند،‌ استفاده می کند. همانطور که بیان کردیم یکی از منابع Knowledge Graph یا گراف دانش گوگل، Wikidata است. در کنار ویکی دیتا، USDA هم از دیگر منابع Knowledge Graph یا گراف دانش گوگل محسوب می شود.

یکی دیگر از منابعی که نمودار دانش گوگل برای نمایش اطلاعات در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل استفاده می کند، محتوای وب سایت هایی است که شرکت گوگل به اعتبار و صحت آن ها اعتماد کامل دارد.

منابع گراف دانش گوگل

نمودار دانش گوگل چه زمانی در نتایج جستجو به نمایش در می آید؟

گوگل از نمودار دانش یا Knowledge Graph، هنگام معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار پرده برداری کرد و این زمان بود که نمودار دانش گوگل را به دنیای وب معرفی کرد. پس از آشنا شدن کاربران و متخصصان سئو و صاحبان وب سایت ها با گراف دانش گوگل، سوالات زیادی در رابطه با نحوه کار این سیستم و تاثیر آن بر سئو وب سایت ها و منبع اطلاعات و داده های آن به وجود آمد. یکی از این سوالات که در رابطه با نمودار دانش گوگل یا Knowledge Graph به وجود آمد این بود که چه زمانی این گراف در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل ظاهر می شود و کاربران پس از جستجوی چه نوع عبارت هایی با پنل دانش گوگل یا Knowledge Graph رو به رو می شوند.

متناسب با عبارت یا کلمه کلیدی خاصی که کاربران جستجو می کنند، عوامل مختلفی برای نمایش نمودار دانش گوگل وجود دارد. ما در زیر سعی کردیم لیستی از عبارت هایی که جستجوی آن ها موجب می شود پنل دانش گوگل یا Knowledge Graph در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل ظاهر شود، تهیه کرده ایم.

  1. پرسش درباره افراد مشهور
  • مثال: رئیس جمهور آلمان کیست؟
  1. پرسش درباره شرکت ها و کارکنان آن ها
  • مثال: مدیرعامل اپل کیست؟
  1. پرسش درباره بستگان افراد مشهور
  • مثال:‌ نام همسر باراک اوباما چیست؟
  1. پرسش درباره دستورالعمل های پخت غذا در نسخه موبایل
  • مثال: دستورالعمل پای سیب چیست؟
  1. پرسش درباره آثار هنری مانند فیلم یا رمان
  • مثال: کتاب های ژان پل سارتر چیست؟ کارگردان فیلم گلادیاتور کیست؟
  1. پرسش درباره مواد غذایی
  • مثال: ارزش غذایی میوه پرتقال چقدر است؟
  1. پرسش درباره فاصله بین دو مکان
  • مثال: فاصله مشهد تا گرگان چقدر است؟ (در این مورد گوگل از سرویس Google Maps به عنوان منبع استفاده می کند.)
  1. تبدیل واحد های اندازه گیری یا ماشین حساب
  • مثال: یک کیلومتر چند مایل می شود؟
  1. پرسش درباره تعریف یک موضوع
  • مثال: موتور جستجو چیست؟

به این ترتیب وجود این پنل مدت زمان جستجو را برای کاربر کوتاه می کند و کابران هرچه سریع تر به پاسخ پرسش خود دست می یابند.

نظرات کاربران