تحلیل رقابتی

چگونه می توان یک تجزیه و تحلیل رقابتی انجام داد

برای درک نقاط قوت و ضعف رقبای خود و شناسایی شکاف های موجود در بازار، باید یک تحلیل رقابتی انجام دهید.

تجزیه و تحلیل رقبا می تواند به شما در افزایش کیفیت محصول یا خدمات خودتان هم کمک کند، همانجایی که لنگ زده اند شما محکم تر بایستید. به عبارتی می توانید بهتر به مخاطبان بازار هدف خود خدمت کرده و سودتان را بیشتر کنید.

تجزیه و تحلیل رقبا باید شامل ویژگی های رقبا، سهم بازار، قیمت گذاری، بازاریابی، نقاط قوت، ضعف، جغرافیا، فرهنگ و بررسی مشتری باشد.

این مقاله برای صاحبان کسب و کار جدید و نوپایی نوشته شده است که می خواهند رقابت خود را برای بهبود محصولات یا خدمات خود تجزیه و تحلیل کنند.

مهم است که تحلیل رقابتی را در مراحل مختلف شغلی خود تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که بهترین محصول یا خدمات ممکن را با قیمت مناسب برای مشتریان خود ارائه می دهید. اول از همه این چیزها باید بدانید تحلیل رقابتی چیست و چرا انجام این تحلیل به طور روزمره می تواند به کسب و کار شما در دستیابی به موفقیت کمک کند.

تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل رقابتی چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی فرآیند شناسایی کسب و کارهای موجود در بازار هدف شما است که این رقبا محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند. تحلیل رقابتی ارزیابی این کسب و کارها بر اساس مجموعه معیارهای از پیش تعیین شده است. یک تجزیه و تحلیل رقابتی خوب به شما کمک می کند تا از دریچه دید یک مشتری، کسب و کارها و رقبا را ببینید تا مسیر پیشرفت خودتان را ببینید.

 

چرا مهم است؟

انجام آنالیزهای روزمره رقیب در طول چرخه حیات کسب و کارها برای این مهم است که در جریان روند بازار و عرضه محصولات به روز باشید. تجزیه و تحلیل رقابتی می تواند اطلاعات مربوط به اشباع بازار، فرصت های شغلی و بهترین شیوه های صنعتی را نشان دهد.

همچنین اینکه بدانید مشتریان شما در مقایسه با رقابتی که دارید شما را چگونه می بینند، نکته مهمی است. تجزیه و تحلیل رقابتی به شما راهکارهای بهتری می دهد تا ببینید مشتری شما در حال حاضر چه خدماتی در اختیار دارد و چه نواحی مورد غفلت قرار می گیرد.

تجزیه و تحلیل رقابتی هم برای پیدا کردن نقطه ضعف و هم برای پیشرفت است. مقایسه کسب و کارها خود با رقابت خودتان به شما نشان می دهد که کجا می توانید پیشرفت کنید و همچنین حتی اگر به اندازه کافی توسعه پیدا کردید به شما دریچه های جدیدی از خلاقیت را خاطرنشان می کند.

 

مزایای انجام تجزیه و تحلیل رقابتی چیست؟

با استفاده از تحلیل رقابتی، می توانید فرایندهای کاری خود را جوری تنظیم کنید تا به بازار هدف خود بهتر خدمت کنید و سودتان را افزایش دهید. همچنین می تواند فرصتهای استراتژیک جدیدی را برای شما در جهت ارتقای محصولات یا خدمات و رشد کسب و کارتان به شما نشان دهد.

David Taffet یکی از فعالان حوزه CEO می گوید: “تحلیل رقابتی کاری به هر کسی این بستر را می دهد تا خود را در ماراتن رقابت متمایز کند، روی فرصتهای به نظر کم ارزش بازار تمرکز کند ، خدمات ارائه شده را تعیین کند، بهترین شیوه های کارآفرینی را مشخص کند و بدترین شیوه ها را از دور خارج کند.”

پس از انجام تجزیه و تحلیل رقابتی، می توانید از نتایج برای معیار سنجش و اندازه گیری رشد آینده استفاده کنید. تجزیه و تحلیل های معمول روند بازار را برای پیگیری و آگاهی از ترفندهای جدید نشان می دهد. همچنین به شما کمک می کند که رقبای فعلی خودتان را در هر مرحله بشناسید. حتماً تحلیل های خود را به روز نگه دارید.

 

کالین Schacherbauer ، بازاریاب محتوای اصلی در اتاق معاملات سرمایه گذار می گوید: “خیلی از کسب و کارها خیلی زود تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام می دهند و پس از تأسیس برندشان دیگر نتایج را فراموش می کنند.” “صنایع دائماً در حال تغییر هستند و هر بار که یک شرکت جدید وارد فضای شما می شود، همین کسب و کار جدید یک تحلیل رقابتی روی شما انجام می دهد. نکته مهمی است که به طور مداوم رقبا را ارزیابی کنید.”

 

چه مواردی باید در تحلیل رقابتی لحاظ شود؟

انجام یک تجزیه و تحلیل SWOT و آنالیز PEST نقاط خوبی برای شروع هستند، اما چندین مؤلفه دیگر برای تجزیه و تحلیل رقابتی در نظر گرفته می شود. باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از نحوه مقایسه کسب و کار خودتان با دیگران انجام دهید. در این باره نیاز به جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای بالقوه و ویژگی های آنها، قیمت گذاری، کیفیت خدمات، نقاط قوت و ضعف دارید. می توانید تجزیه و تحلیل رقابتی متناسب خودتان را بسازید یا از یک الگوی تحلیل رقابتی استفاده کنید.

 

Schacherbauer از تجربه خود در ایجاد تحلیل رقابتی ، لیستی از 10 مؤلفه برتر را که باید تجزیه و تحلیل کنید را اینطور معرفی کرده است:

 

ماتریس ویژگی ها: تمام ویژگی هایی را که محصول یا خدمات رقیب به صورت مستقیم در اختیار دارد ، پیدا کنید. این موضوع را در یک صفحه گسترده نگه دارید تا ببینید که چگونه شرکت ها در برابر یکدیگر قرار می گیرند.

 

درصد سهم بازار: این موضوع به شما کمک می کند که بفهمید رقبای اصلی بازار شما چه کسانی باشند. رقبای بزرگتر را به طور کامل نادیده نگیرید، چرا که آنها باید در مورد موفقیت در صنعت شما درسهای زیادی به شما می دهند. در عوض، قانون 80/20 را تمرین کنید: 80٪ رقبای مستقیم (شرکت هایی با سهام بازار هم اندازه شما) و 20٪ رقبای برتر.

 

قیمت گذاری: مشخص کنید رقبای شما چه هزینه ای دریافت می کنند و در مقابل طیف کیفیتشان چه مشخصه ای دارد.

 

بازاریابی: هر کدام از رقیب های شما از چه نوع استراتژی بازاریابی استفاده می کند؟ به وب سایت رقبا سر بزنید، حضورشان در رسانه های اجتماعی را رصد کنید، نوع رویدادی که آنها حمایت مالی می کنند را تحلیل کنید، استراتژی های SEO، کلید واژه ها و کمپین های بازاریابی فعلی آنها را در نظر بگیرید.

 

تمایز دهنده: چه چیزی رقبای شما را منحصر به فرد می کند و چه چیزی باعث می شود سری از سرها درآورده باشند؟

 

نقاط قوت: مشخص کنید که رقبای شما چه کاری را خوب و درست انجام می دهند و چه موضوعی به دردشان خورده است. آیا بررسی ها حاکی از داشتن محصولی عالی است؟ یا کمپین تبلیغاتی خوبی دارند؟

 

نقاط ضعف: چیزی را که رقیبتان می توانست بهتر انجام دهد، مشخص کنید. آیا آنها یک استراتژی ضعیف در رسانه های اجتماعی دارند؟ آیا آنها فاقد یک فروشگاه آنلاین هستند؟ آیا وب سایت آنها قدیمی است؟ این اطلاعات می تواند یک مزیت رقابتی به شما بدهد.

 

جغرافیا: ببینید که رقبای شما کجا هستند و مناطقی که ارائه محصول می کنند چه مناطقی است. آیا شرکت هایی با خدمات محلی هستند یا بخش عمده ای از کسب و کار آنها بصورت آنلاین انجام می شود؟

 

فرهنگ: اهداف رقبا، رضایت کارکنان و خرده فرهنگ شرکت را ارزیابی کنید. آیا از کسب و کارهای با تجربه و قدیمی هستند یا افراد نوپا و مدرن هستند؟ برای رسیدن به بینش فرهنگی شرکت، نظرات کارمندان را بخوانید.

 

بررسی مشتری: نظرات مشتری رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید، هم نظرات مثبت و منفی را تحلیل کنید. در یک سیستم 5 ستاره دادن به محصولات، به بررسی 5 ستاره ، 3 ستاره و 1 ستاره نگاه کنید. نکته: بررسی های 3 ستاره اغلب صادقانه ترین نوع نظر دادن است.

 

چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

هنگامی که در حال نوشتن یک تحلیل رقابتی هستید، مهم است که تا حد امکان عینی و صادق باشید. تجزیه و تحلیل رقابتی ابزاری سودمند است که می تواند به شما در پیشرفت شغلی و خدمت بهتر به مخاطبانتان کمک کند.

 

این روند هفت مرحله ای را در نظر بگیرید:

 

محصولات یا خدماتی را که می خواهید ارزیابی کنید، مشخص کنید.

هر رقیب مستقیم و غیرمستقیم را برای محصولات یا خدمات خود شناسایی کنید.

تحقیق در مورد همه رقبا را بصورت حضوری (در صورت امکان) و به صورت آنلاین انجام دهید. در صورت امکان از گروهی از افراد استفاده کنید تا نظرات مختلفی را درباره محصولات یا خدمات رقیب کسب کنید.

تحقیقات خود را در یک تحلیل کتبی مستند کنید. این بسته به محصول یا خدمات متفاوت است اما اغلب شامل نمودارهای مقایسه ، نمودارها و متن نوشتاری است. اطمینان حاصل کنید که موارد نوشتاری شما مؤثر و کاربردی است، و آنقدرها هم طولانی نباشد که کسی حوصله خواندنش را نداشته باشد.

مناطقی را برای بهبود رقابت خود تعیین کنید. به عنوان مثال ، آیا می توانید با تغییر یک ویژگی ، کیفیت محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشید ، قیمت محصولات یا خدمات خود را پایین تر و رقابتی تر کنید ، یا محصول یا خدمات جدیدی را توسعه دهید که منطقه را برای پیشرفت بهبود بخشد؟

پیشرفت هایی را که به نظر شما مناسب یا ضروری بوده است، انجام دهید و بعد از مدتی میزان فروش و سود خود را بر اساس تغییراتی که ایجاد کرده اید مقایسه کنیدببینید تغییراتی که دادید مفید بوده است یا نه؟

 

 

نظرات کاربران