مشتری ناراضی

6 علامتی که زنگ خطر از دست دادن مشتری است

به دست آوردن مشتری برای هر کسب و کاری قیمتی و مهم است. به همین دلیل همیشه تلاش کسب و کارهای موفق بر این است که مشتری را در دستهای خودشان نگه دارند. در این مطلب 6 نشانه می گوییم که از دست دادن مشتری را به شما هشدار می دهند. اگر این علامت ها را دیدید، قبل از اینکه دیر شود برای رفع مشکل اقدام کنید.

از دست دادن مشتری

6 علامت از دست دادن مشتری

شکایت

شاید شما هم شنیده باشید که شکایت کردن مشتری نشانه خوبی است چون نشان می دهد که مشتری طرز کار شما برایش مهم است. این حرف را فقط توی کتابهای دانشگاهی می بینید و در دنیای واقعی همه کسب و کارها می دانند که شکایت مشتری زنگ خطر است. چرا که مردم کارهای مهم تری از این دارند که بخشی از روز خود را به بهتر شدن کارآیی شما اختصاص بدهند.

اگر متوجه شدید که یکی از مشتریان شما بیشتر اوقات شکایت می کند و مشکلات ریزی را اعلام می کند، این می تواند نشانه عدم رضایت از کسب و کار شما باشد. موضوع را سریع حل کنید و خدمات خوبی ارائه دهید. مشتری ناراضی را منتظر نگه ندارید و اگر مشتری عمده ای این شکایت را اعلام کرد شخصا کارش را پیگیری کنید.

 

ساکت شدن مشتری

شکایت کردن مشتری نشانه خوبی نیست اما ساکت شدنش نشانه بدتری است. مشتری هم مثل بچه ها! اگر خیلی ساکت شد حتما اتفاق ناگواری در حال وقوع است. اگر یک پیام یا پست الکترونیکی برای مشتری فرستادید و جوابی نگرفتید این یک نشانه از دست دادن مشتری است. اگر  به تماس ها و نامه های الکترونیکی جواب نمی دهد، مرحله بعدی سر زدن به سایت کاری مشتری یا محل کارش است. مشتری وقتی دارد شما را نادیده می گیرد، احتمالاً با رقیب شما در حال مذاکره است.

نباید اجازه دهید که این ارتباط کاملا قطع شود و از دست دادن مشتری را به چشم ببینید. با مشتری های بزرگتر ارتباط برقرار کنید و برای مشتری های خرد هم راهی برای ارتباط بگذارید.

 

 

مقایسه

شاید هر چند وقت یکبار این جمله را بشنوید که “فلان سایت این کار را می کند اما شما نه”. وقتی این حرف را می شنوید یعنی مشتری خدمات سایر کسب و کارها را پیگیری می کند و دنبال خدمات بهتر است. اگر این حرف را شنیدید نشانه از دست دادن مشتری است و باید سریعا خدمات خود را ارتقا دهید و دوباره به میدان مشتری برگردید.

هر کسی وقتی خدمات بهتر با قیمت مناسب تری را پیدا کند سراغ همان گزینه می رود. سعی کنید همیشهکسی که خدمات بهتر و خلاقانه تر را ارائه می دهد شما باشید.

 

لغو اشتراک از لیست ایمیلی یا آنفالو کردن پیج

اگر مشتری اشتراک ایمیلی را با شما قطع کرد یا از اینستاگرام یا سایر رسانه های اجتماعی شما خودش را کنار کشید یک نشانه برای از دست دادن مشتری است. حضور مشتری را در شبکه های اجتماعی خود در نظر بگیرید و  اگر متوجه ترک کردن مشتری شدید، دلیلش را حتما کنکاش کنید و سعی کنید ارتباط موثر خود با مشتری را حفظ کنید.

 

صحبت از قرارداد کردن

به محض اینکه مشتری شما بیشتر شبیه یک وکیل حرف زد تا مشتری، حتما مشکلی پیش آمده است. اگر مشتری سفت و سخت به دنبال قرارداد است و موارد مورد نظر را نقل قول می کند، به وضوح ناراضی است. به جای اینکه بحثی راجع به مفاد قرارداد داشته باشید، از آنها سؤالات شخصی بیشتری بپرسید. آیا آنها ناراضی هستند؟ اتفاقی افتاده که به این شکل ناراضی و عصبانی هستند؟

وقتی حقیقت ماجرا را فهمیدید، به آنها اطمینان دهید که حتما پیگیری می کنید و کسب و کاری فراتر از قراردادها دارید.

 

 

 

شما در آنها سرمایه گذاری کرده اید

جمله ای هست که می گوید حتی وقتی ازدواج کردید طوری رفتار کنید انگار که هنوز نامزد هستید. برای کسب و کار هم همینطور است.  شما برای به دست آوردن مشتری و خرید مشتری حسابی زحمت کشیدید و بهای زیادی دادید ، اما 6 تا 7 برابر زمان و هزینه بیشتر باید برای پیدا کردن مشتری جدید در نظر بگیرید. این بدان معناست که پولی که برای نگهداری مشتری صرف می کنید به مراتب کمتر است ، بنابراین حواستان باشد که به این سادگی ها زحمتهای شما به هدر نرود و مشتری خود را از دست ندهید.

 

حرف آخر

قوانین روابط شخصی اغلب در روابط کاری هم صادق است. همه ما انسان هستیم و می خواهیم برایمان ارزش، توجه و احترام قایل شوند.  مشتری باید بداند که نظرش اهمیت دارد و ما هم باید حواسمان باشد که در هنگام ارائه خدمات به مشتری، عیب و نقصی در این راه وجود نداشته باشد. رشد و موفقیت هر کسب و کاری در درجه اول به مشتریانش بستگی دارد و اگر از این موضوع غافل شووید حتی اگر شرایط خوبی برای پیشرفت داشته باشید باز هم از رقابت عقب می مانید و در صورت توجه نکردن به علام از دست دادن مشتری، به زودی روند رکود را پیش می گیرید. در این باره حواستان به بالا بردن وفاداری مشتری هم باشد.

 

 

 

 

نظرات کاربران